כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
יש פתרון אבל יקר

צפי למחסור בזריקת ההרזיה הפופולרית

בשורה לא טובה למזריקי אוזמפיק בעקבות מחסור שצפוי במינון של 1 מיליגרם למשך כחודש. עם זאת יש פתרון יקר | יו"ר הסתדרות הרוקחים: "ברגע שיגמרו הזריקות - יתחיל שוק שחור. זו תרופה מאד מבוקשת ומשום כך תמיד היו בעיות מלאי"

צפי למחסור בזריקת ההרזיה הפופולרית
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

החל מהחודש הבא צפוי מחסור בתרופה אוזמפיק לסוכרת ולהרזיה, במינון של 1 מ"ג בישראל. המחסור הוא "מסיבות תפעוליות" וצפוי להימשך לאורך ספטמבר. כך בהודעה שפרסמה בימים האחרונים חברת התרופות הדנית נובו־נורדיסק. בעקבות כך חשש לשוק שחור שיסחור בתרופה המבוקשת.

דווקא בחודש של החגים מרובי הסעודות והמאכלים, המטופלים שנזקקים לתרופה כדי לרדת במשקל לא יוכלו למצוא את התרופה על המדפים בבתי המרקחת או לחילופין יאלצו לרכוש מספר מזרקים על מנת להגיע למינון הרצוי בעלות שיכולה להכפיל את עצמה ואפילו יותר. כך דווח ב'ישראל היום'.

הזריקה משמשת הן לטיפול בסוכרת (במינון נמוך) והן באישור מיוחד לירידה במשקל במינון הגבוה יותר, בזריקה של 1 מילי-גרם. יצוין כי עדיין לא הגיעה לישראל הזריקה 'וויגובי' שמכילה את אותו החומר הפעיל במינון של 2.4 מ"ג (מינון זה הוכח במחקרים כיעיל באופן משמעותי להפחתה במשקל).

ד"ר רז הגואל, מנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה, התייחס למחסור ואמר: "יעילות התרופות לטיפול בהשמנה מוכיחות שירידה במשקל היא לא רק עניין של כוח רצון אלא בעיקר של ביולוגיה. וכמו בכל טיפול במחלה כרונית, ישנה חשיבות לשמירה על רצף טיפולי. אנו עדים לגלי מחסור ממושכים של התרופה, בעיקר במינון בו משתמשים מרבית המטופלים. משמעות המחסור הצפוי היא לא רק פגיעה אפשרית ברצף הטיפולי, אלא גם פגיעה בכיס של המטופל. בעת המחסור הצפוי, כדי לשמור על המינון הנדרש יצטרכו המטופלים לרכוש יותר מזרקים מהמינון הנמוך ולמעשה ישלמו הרבה יותר או גרוע מכך - עלולים לפנות לשוק השחור. כולי תקווה שהמחסור הצפוי יסתיים במהרה על מנת לצמצם ככל הניתן את הפגיעה במטופלים".

יו"ר הסתדרות הרוקחים, דוד פפו, ציין ואמר כי "רמות המלאי של התרופה בבתי המרקחת מוגבלות. מטבע הדברים זה מוצר שמוזמן בעזרת טופס 29 ולכן אין לנו רמות מלאי גבוהות שלו ואי אפשר לצפות את הדרישה. ההזמנות מגיעות בהתאם למה שהיה בחודש שעבר, וברגע שיגמרו הזריקות - יתחיל שוק שחור. זו תרופה מאד מבוקשת ומשום כך תמיד היו בעיות מלאי ואני חושש שכך יהיה גם הפעם. חשש נוסף הוא שברגע שלחולי סוכרת לא תהיה אפשרות לרכוש בקופות החולים, הם יקנו את הטיפול במחיר לא מסובסד שגבוה פי 6".

למרות זאת בחברת התרופות העריכו כי לא יורגש מחסור בתרופה בשוק. "נובו־נורדיסק עדכנה על מחסור זמני צפוי באוזמפיק 1 מ"ג החל מה־4 בספטמבר למשך כשלושה שבועות, וזאת בשל משלוח שהתעכב", אומרים בחברה. "חשוב לציין כי נכון לעכשיו יש מלאי זמין, ובנוסף קיים בקופות החולים ובבתי המרקחת מלאי זמין של אוזמפיק בכל המינונים, כולל 1 מ"ג. כמו כן נמשכת האספקה הסדירה של אוזמפיק 0.5 מ"ג ו־0.25 מ"ג. נובו־נורדיסק פועלת וממשיכה לפעול בתיאום עם משרד הבריאות ועם המועצה הלאומית לסוכרת".

זריקה זריקת הרזייה אוזמפיק מחסור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד