ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
לאחר הגילוי המרעיש ברוסיה

קול השופר נשמע שוב בבית הכנסת מתקופת בית המקדש השני

רב העיר קרסנודר, הוזמן לבקר באתר החפירות הנערכות בידי ארכיאולוגים בעיר העתיקה פנגוריה בדרום רוסיה, בו התגלו לפני שבוע שרידים של בית כנסת שנבנה בשלהי תקופת בית המקדש השני, ודבר גילויו הכה גלים בכל העולם היהודי

קול השופר נשמע שוב בבית הכנסת מתקופת בית המקדש השני
קול השופר נשמע שוב בבית הכנסת העתיק צילום: קרן וולנודלו פנגוריה

רב העיר קרסנודר, השליח הרב מנחם מענדל לאזאר, הוזמן לבקר באתר החפירות הנערכות בידי ארכיאולוגים בעיר העתיקה פנגוריה בחצי האי תמאן שבטריטוריית העיר קרסנודר בדרום רוסיה, בו התגלו לפני שבוע שרידים של בית כנסת שנבנה בשלהי תקופת בית המקדש השני, ודבר גילויו הכה גלים בכל העולם היהודי.

בצו ממשלתי נסגר המקום לחלוטין למשך השנה הקרובה, וגדולי הארכיאולוגים מרוסיה שוקדים למפות את כל השטח, ולהעמיק בחקר הממצאים הנדירים שנמצאו בו.

במהלך הביקור מסרו החוקרים, כי עם התקדמות החפירות מתברר, שכל האזור היה נחשב אזור יהודי ובית הכנסת עמד על תילו במשך מספר דורות. הם הופתעו לגלות כי הספסלים למתפללים היו מעץ, ומאחורי בית הכנסת היה תנור גדול לאפיית לחמים, וישנם אף סימנים ברורים על מקווה שהיה בסמוך.

האזור כולו שוכן קרוב לחלק הים, באזור המפריד בין ים האזוב מדרום לים השחור, במיקום נוח למגורי וחיי קהילה.

עם סיום הסיור ונתינת מענה לשאלות השונות שהועלו בידי החוקרים, נשאו הרב ומלוויו תפילה, וקולו של השופר בימי הרחמים והסליחות נשמע שוב במקום היסטורי זה, לאחר אלפי שנים.

כזכור כפי שדיווחנו במהלך חפירות הנערכות בידי ארכיאולוגים בעיר העתיקה פנגוריה בחצי האי טאמאן שבטריטוריית העיר קרסנודאר, השוכן ברוסיה באזור המפריד בין ים האזוב מדרום לים השחור, התגלו שרידים של בית כנסת עתיק מאוד, ובו ממצאים יהודים מתקופות קדומות.

המומחים שהופתעו מהגילויים שמצאו מסרו, כי לאחר בדיקה מעמיקה של יסודות בית הכנסת וקווי המתאר של קירותיו, הגיעו למסקנה כי הוא נבנה בשלהי תקופת בית המקדש השני, והמבנה עמד על תילו לפחות 500 שנים.

עם גילויי יסודות המבנה, המשיכו החוקרים לחפור ומצאו בתוך המבנה מנורות ופמוטי שיש, ושולחנות עתיקים שאחד מהם נושא את הכתובת היוונית העתיקה "בית כנסת". לפי בדיקות המומחים מתברר, כי בית הכנסת היה קיים כבר בתחילת המאה ה-1 לספירה הנוצרית, מה שהופך אותו לבית הכנסת העתיק ביותר ברוסיה ולאחד העתיקים בעולם - כך סיכמו בהתרגשות חברי המשלחת הארכיאולוגית.

המקום מכיל מתחם בעל שני חדרים, כל אחד בשטח של יותר מ-60 מ"ר, הוא מתאפיין בעיטורים עשירים בקירותיו הצבועים, וגגו היה מכוסה ברעפים. המוטיבים היהודים משיש שנמצאו, הינם ייחודיים ושונים מאלה שבארץ ישראל. 

הארכיאולוגים מצאו עקבות ליסודות וקירות בית הכנסת, בנוסף לחנוכיות מאבני שיש. צוות מהמשלחת הארכיאולוגית של פנגוריה גילה את הריסות בית הכנסת שהיווה חלק מהעיר היוונית העתיקה פנגוריה לפני 3000 שנה.

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד