ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
נפילות, ירי והרעלות

לא רק פריגוז'ין: מבקריו של פוטין שחוסלו במסתוריות

יבגני פריגוז'ין, ראש קבוצת וגנר, נהרג בהתרסקות מטוס. אמנם הפרטים נותרים מעורפלים, אבל מה שברור הוא שמי שמעז למתוח ביקורת על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסכן את חייו | רשימת החיסולים של מבקרי הקרמלין

לא רק פריגוז'ין: מבקריו של פוטין שחוסלו במסתוריות
הנשיא פוטין בביקור בחרסון צילום: צילום מסך

ברקע חיסולו של יבגני פריגוז'ין, ראש קבוצת וגנר שנהרג בשבוע שעבר בהתרסקות המטוס הפרטי שלו, זהו זמן טוב להזכר ברשימת החיסולים הארוכה שנשיא רוסיה לכאורה אחראי להם, כפי שהובא ב-DW

ספטמבר 2022 - נפילתו הקטלנית של רביל מגאנוב מחלון בית החולים

רביל מגאנוב, יו"ר ענקית הנפט הרוסית לוקויל, מת כשנפל מחלון הקומה השישית של בית חולים במוסקבה. המשטרה חושדת שהוא התאבד, ואמרה כי הוא אובחן כסובל מדיכאון בנוסף לבעיות הלב שלו. לוקויל הייתה החברה הרוסית הגדולה הראשונה שקראה להפסיק את המלחמה באוקראינה.

אוגוסט 2020 - בגדיו הרעילים של אלכסיי נבלני

אחד ממבקריו החריפים של פוטין, אלכסיי נבלני, התמוטט בטיסת פנים מטומסק למוסקבה ונפל לתרדמת. לאחר שהמטוס ביצע נחיתת חירום באומסק שבסיביר, קיבל נבלני טיפול רפואי מיידי. לאחר מכן הוא הועבר לבית החולים בבירת גרמניה ברלין, שם גילו כי הוא הורעל עם נוביצ'וק, חומר כימי שפותח בברית המועצות. לאחר שהחלים, פרסם נבלני הקלטת שיחת טלפון, שבה הודה סוכן משירות הביון הפנימי של רוסיה FSB בתקיפה. בהקלטה, שהועלתה ליוטיוב, אמר האיש כי הרעל היה בתוך בגדיו של נבלני. רוסיה טענה כי השיחה המוקלטת מזויפת.

אוגוסט 2019 - זלימחאן ח'אנגושווילי נורה למוות במרכז ברלין

זלימחאן ח'אנגושווילי, צ'צ'ני גאורגי לאומי אתני, שנלחם פעם נגד רוסיה במלחמת צ'צ'ניה השנייה, נורה למוות לאור יום עם שלושה כדורים בראש ובגב בפארק טירגארטן בברלין. הרוצח, סוכן הביון הרוסי ואדים קרסיקוב, נעצר במקום ונידון למאסר עולם כעבור שנתיים.

ספטמבר 2018 - פיוטר ורצילוב הראה תסמיני הרעלה

פעיל חברתי פיוטר ורצילוב דיווח על בעיות בראייתו ובדיבורו ולא היה מסוגל ללכת לאחר שהיה בבית המשפט במוסקבה. הוא רץ במגרש הכדורגל במהלך גמר גביע העולם 2018 במוסקבה כדי למשוך תשומת לב לאכזריות המשטרה. ורצילוב גם הועבר לטיפול בבית החולים בברלין. הרופאים שיערו שהוא הורעל.

מרץ 2018 - ידית הדלת הרעילה את סרגיי סקריפל

הסוכן הכפול הרוסי סרגיי סקריפל ובתו יוליה נמצאו מחוסרי הכרה על ספסל בפארק בעיירה הבריטית סולסברי, הם הורעלו מגז נוביצ'וק, אך שניהם שרדו, האזרחית הבריטית דאון סטרג'ס, שגם היא באה במגע עם גז העצבים, מתה. המשטרה הבריטית מאמינה שהרעל פוזר על ידית הדלת של סרגיי סקריפל.

פברואר 2015 - בוריס נמצוב נורה ומת ליד הקרמלין

סגן ראש ממשלת רוסיה לשעבר והמבקר הבולט של פוטין, בוריס נמצוב, נהרג כשחצה את הגשר מעל נהר מוסקבה ליד הקרמלין. הוא חזר הביתה כשמכונית עצרה מאחוריו; ארבעה כדורים נורו לעבר גבו וראשו. רק שלוש שעות קודם לכן, נמצוב הטיח האשמות שונות בפוטין במהלך שידור ברדיו. בשנת 2017, שלושה צ'צ'נים נידונו לעונשי מאסר ארוכים בגין הריגתו. עד היום לא ברור מי הורה על ההתנקשות.

יולי 2009 - נטליה אסטמירובה נמצאה ללא רוח חיים בתעלה

גופתה של נטליה אסטמירובה, היסטוריונית וחברת הנהלה של ארגון זכויות אדם הרוסי 'ממוריאל' נמצאה בתעלה באינגושיה שעות לאחר שנחטפה מחוץ לביתה בבירת צ'צ'ניה גרוזני. היא נורתה בפלג גופה העליון. אסטמירובה האשימה את כוחות הביטחון הרוסיים ואת חוליות המוות הידועים לשמצה של מנהיג צ'צ'ניה רמזאן קדירוב, חברו של פוטין, בחטיפות והפרות זכויות אדם. חקירת הרצח התבררה כלא חד משמעית.

נובמבר 2006 - התה המורעל של אלכסנדר ליטוויננקו

אלכסנדר ליטוויננקו, סוכן שירות חשאי רוסי לשעבר שערק והפך למבקרו של פוטין, מת מוות עם ייסורים בלונדון לאחר שהורעל בחומר הרדיואקטיבי פולוניום-210. ספרו "לפוצץ את רוסיה" האשים את השירות החשאי הרוסי בכך שארגן פיצוצים בבנייני דירות ברוסיה ב-1999 ופיגועים אחרים במדינה כדי להצדיק את המלחמה בצ'צ'ניה ולהעלות את ולדימיר פוטין לשלטון. התה של ליטוויננקו היה עם פולוניום-210 בבר של מלון בלונדון.

אוקטובר 2006 - אנה פוליטקובסקיה נרצחה במעלית

אנה פוליטקובסקיה, מתנגדת ועיתונאית חוקרת שעבדה בעיתון הרוסי "נובאיה גאזטה", נורתה למוות עם חמישה כדורים במעלית הבניין שלה. הרצח התרחש ביום הולדתו של פוטין. בשנת 2004, פוליטקובסקיה שדיווחה על המלחמה בצ'צ'ניה וחשפה פשעי מלחמה שבוצעו על ידי כוחות רוסים, שרדה הרעלה בטיסה פנימית. חמישה אנשים החשודים במעורבות ברציחתה קיבלו עונשי מאסר ארוכים, אך אלה שמשכו בחוטים נותרו חופשיים.

יולי 2003 - מותו הנורא של יורי שצ'קוצ'יקין

עיתונאי "נובאיה גאזטה" יורי שצ'קוצ'יקין, שבסוף שנות ה-90 שימש כמחוקק מהאופוזיציה ברוסיה שנלחם בשחיתות ובפשע מאורגן, מת מוות נורא וממושך בעקבות חשד להרעלה. עורו התקלף מגופו, ואיבריו קרסו אחד אחרי השני. השלטונות הרוסיים סירבו לבצע נתיחה בגופו, ותיקיו הרפואיים נעלמו. דגימת עור שניתחה מאוחר יותר בלונדון מצאה עקבות של תליום, מתכת כבדה רעילה ששימשה בעבר את השירות החשאי הסובייטי, ה-KGB.

אפריל 2003 - סרגיי יושנקוב נורה מחוץ לביתו במוסקבה

סרגיי יושנקוב, בכיר במפלגת רוסיה הליברלית ומחוקק, ספג מספר יריות קטלניות בחזה מחוץ לביתו במוסקבה. הרצח מעולם לא פוענח. יושנקוב היה חבר בוועדת המודיעין של רוסיה ואחד המבקרים החריפים של המלחמה בצ'צ'ניה.

יבגני פריגוז'ין ולדימיר פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד