ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
תיעוד מרתק

מקווה עם מים צלולים התגלה במרתף בפולין

מריאן זבולסקי, איש עסקים פולני רכש מבנה בחמיילניק לפני כמה שנים. כמה שנים לאחר מכן הוא פתח את הדלת המובילה אל המרתף וגילה מקווה טהרה עם מים צלולים  

מקווה עם מים צלולים התגלה במרתף בפולין
המקווה שהתגלה בפולין צילום: מאיר בולקה

מריאן זבולסקי, איש עסקים מחמיילניק, רכש לפני כמה שנים מועדון לילה לשעבר שהיה סגור במשך 15 שנה. כשפתח את דלת המרתף  הוא מצא משהו לא צפוי, מקווה טהרה.

לפני השואה, אוכלוסיית העיירה חמיילניק בפולין, הייתה כ-80% יהודים. יהודים מספרד, שגורשו במהלך האינקוויזיציה, הם התיישבו בחמיילניק ולבסוף בנו בית כנסת ב-1638.

לאחר המלחמה נותרו רק ארבעה יהודים. כיום נמצא בבניין מוזיאון לחיים ולהיסטוריה היהודיים של העיירה. כעת התגלה אתר מורשת יהודי נוסף, במקום לא סביר.

מועדון הלילה בעיירה חמיילניק שבדרום פולין נסגר לפני כ-15 שנה. הבר בבניין הנטוש עדיין נראה לעין, עם שלט של חברת הבירות 'הייניקן' על הקיר ושלט המציין שאסור להגיש אלכוהול למי מתחת לגיל 18.

כאמור הבניין נרכש לאחרונה על ידי מריאן זבולסקי, איש עסקים יליד חמיילניק והיסטוריון חובב. הוא נדהם ממה שראה כשפתח את הדלת למרתף. נודע לו שכיום הוא בעל אתר מורשת יהודי נדיר ומפואר.

הבעלים רכש את המבנה לפני כעשר שנים, מבלי שידע שיש בו מקווה. הוא קנה את המקום כיון שהיתה לו הזדמנות עסקית לקנות משהו במחיר טוב.
היתה שם דלת שהוא לא ידע מה יש מאחוריה. הסקרנות הביאה אותו לפתוח את הדלת ואז התגלה לו המקווה.

יש בבעלותו עוד כמה מבנים ישנים והחלום שלו זה להפוך אותם למקום תיירות ליהודים. מבחינת מבנה המקווה, יש שם שתי מקוואות. נשים וגברים. לנשים יש כניסה נפרדת נסתרת לעין. יש שם אפילו שתי מערכות מים וזה לא מים משותפים.

המים עדיין נובעים ממקורם והם צלולים. הבעלים הפולני טוען שהמים נלקחו לבדיקה והם כמו מים מינרליים. אין שם ירוקת או עובש והם צלולים וקרירים כמו מי מעיין.

מאיר בולקה, יו"ר J-nerations ארגון המשמר מבנים יהודיים בפולין, אמר ל'בחדרי חרדים' על התגלית: "אתה נכנס למרתף ואתה בעולם אחר, זה כמו קפסולת זמן".

זבולסקי, שמפעיל גם בית לוויות בקיילצה הסמוכה המקום שבו התקיים פוגרום ב-1946 ונהרגו 42 יהודים, אמר ל"הארץ" כי הוא מקווה להפוך את המקווה החדש שלו לאטרקציה תיירותית, אולי מוזיאון.

"נולדתי וגדלתי כאן, אז אכפת לי מההיסטוריה של המקום. אני לא רוצה שזה ייעלם", אמר זבולסקי לעופר אדרת מ"הארץ". "אני מעודד את האנשים לזכור את העבר ואני קורא גם לכם, היהודים, לשמר אותו ולדאוג להנצחתו".

 

 

 

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד