כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024
28 רשויות מקומיות

לאחר הבחירות המוניציפליות: משרד הפנים בוחן שינוי דרמטי

מועצה מקומית מעלה אפריים תאוחד עם מועצה אזורית ערבות הירדן? מטולה עם גליל עליון או מבואות חרמון? | משרד הפנים בוחן איחוד של עשרות רשויות לאחר הבחירות המוניציפליות

לאחר הבחירות המוניציפליות: משרד הפנים בוחן שינוי דרמטי
הכניסה למשרד הפנים צילום: נתי שוחט, פלאש 90

בימים אלה בוחן משרד הפנים את איחודן של 28 רשויות מקומיות, רובן ככולן בעלות פחות מ-5,000 תושבים, עם רשויות מקומיות סמוכות.

במסגרת האיחוד ניתן יהיה להפחית הקצאות ממשלתיות לרשויות קטנות, אשר מיועדות בעיקר להוצאות מינהלה - ולהעבירן לשם הגדלת המשאבים ובעיקר לשיפור רמת השירות לתושבים.

89% מהרשויות שנבחנות מקבלות מענק איזון, כאשר הממוצע הארצי הוא 76% בלבד. בין הרשויות ניתן לראות גם כי כ-60% מהן יהודיות והיתר רשויות ערביות או דרוזיות, כאשר רובן עומדות על מספר תושבים הנמוך מ-5,000. זאת, בהתבסס על פקודת העיריות בהכרזה על רשות מקומית, שלפיה: "השר לא יכריז בצו כי כפר פלוני או קבוצת כפרים פלונית או אזור פלוני יתנהלו על ידי מועצה מקומית, אלא אם כן מספר התושבים באותו כפר, קבוצת כפרים או אזור, לפי העניין, עולה על עשרת אלפים; ואולם, בנסיבות מיוחדות שיפורטו רשאי השר להכריז כאמור גם אם מספר התושבים אינו עולה על עשרת אלפים, ובלבד שהוא עולה על חמשת אלפים".

קיימת שונות גדולה במצבן הפיננסי של הרשויות הקטנות, שחלקן במצב כלכלי שאינו מיטבי, בין היתר עקב גודלה המזערי של הרשות, כאשר קיומן של הרשויות הללו מטיל נטל כלכלי ורגולטורי, שבחלקו יכול להימנע בהינתן קיומן של פחות רשויות במרחב. 

בנוסף, איחוד הרשויות אמור להוביל לנגישות ומגוון שירותים, לראייה תכנונית רחבה יותר, להגברת הצמיחה ולחלוקה בעושר המוניציפאלי של הרשות.

הרשויות הנבחנות כוללות 5 מועצות אזוריות ו-23 מועצות מקומיות: אורנית, אלונה, אלקנה, אליכין, ג'ש (גוש חלב), הערבה התיכונה, הר אדר, יבנאל, יסוד המעלה, כאוכב אבו אל היג'א, כפר ברא, כפר כמא, כפר שמריהו, כפר תבור, מגדל, מגילות ים המלח, מזרעה, מטולה, מסעדה, מעיליא, מעלה אפרים, סאג'ור, עג'ר, עין קנייא, פסוטה, קדומים, ראש פינה ותמר.

 

בחירות מוניציפליות 2023 חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד