ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
סיימה את תפקידה בקול צורם

מיהי שרת החוץ שעוררה סערה לאחר פגישה עם השר כהן

לאחר ששרת החוץ הלובית פגשה את עמיתה הישראלי, אלי כהן, ועוררה סערה במדינתה, שהובילה לפיטוריה על רקע כעס אמריקני מישראל משום שחשפה את סודיות הפגישה השנויה במחלוקת, התקשורת הערבית לא מפסיקה לדווח על הפגישה  

שריפת דגל ישראל בלוב כמחאה על הפגישה
שריפת דגל ישראל בלוב כמחאה על הפגישה צילום: צילום מסך

שרת החוץ הלובית פגשה את עמיתה הישראלי, אלי כהן באיטליה, ועוררה סערה במדינתה, שהובילה לפיטוריה על רקע כעס אמריקני מתל אביב, משום שחשפה את סודיות הפגישה השנויה במחלוקת.

מי היא נג'לא אל מנקוש שרת החוץ שעוררה סערה עולמית?.

היא נולדה ב-1973 בקרדיף, ויילס, בריטניה, אך היא שבה ללוב בגיל שש עם משפחתה, כדי להתיישב בעיר בנגאזי בלוב.

באתר האינטרנט של המרכז לדתות עולמיות, דיפלומטיה ויישוב סכסוכים נאמר עליה שהיא השיגה תואר במשפט פלילי מאוניברסיטת בנגאזי,תואר בניהול סכסוכים ושלום מאוניברסיטה פרטית בהריסונבורג, וירג'יניה ארה"ב, ודוקטורט בניהול סכסוכים ושלום מאוניברסיטת ג'ורג' מייסון. כמומחית ליישוב סכסוכים, היא ייצגה את לוב במכון השלום של ארצות הברית.

אל-מנקוש השתתפה באירועי הפלת משטרו של שליט לוב דאז קדאפי ב-2011 כפעילה חברתית, היא עמדה בראש ארגון שעבד עם הממשלה לאחר נפילת קדאפי.

כמעט עשר שנים לאחר האירועים הללו, ב-10 במרץ 2021, הפכה נג'לא אל-מנקוש לשרת החוץ הראשונה בלוב, במסגרת ממשלתו של עבד אל-חמיד מוחמד א-דבייבה.

לאחר כמעט שנה כשרת החוץ של לוב, בשנת 2022 היא קיבלה את פרס האישה הבינלאומית לאומץ שהונפק על ידי מחלקת המדינה האמריקאית.

זמן קצר לאחר כניסתה לתפקיד עוררה אל-מנקוש סערה בלוב לאחר התעקשותה על נסיגת הכוחות הטורקים מהמדינה.

אל-מנקוש אמרה באפריל 2021 כי הדיאלוג החל עם טורקיה, "אבל אנחנו נחושים שהם יסוגו מהמדינה", והוסיפה: "ממשלת לוב ציינה את נכונותה של אנקרה להתחיל בשיחות ובמשא ומתן", מה שעורר משבר עם טורקיה.

בישיבת ההכנה של שרי החוץ הערבים במועצת הליגה הערבית, שהתקיימה באלג'יריה, באוקטובר 2022, נכנסה אל מנקוש לעימות עם מקבילה המצרי, סאמח שוקרי, עימות שגרם למצרי לעזוב את הישיבה.

המשבר האחרון של השרה הלובית, היה פגישה בינה לבין שר החוץ, אלי כהן, באיטליה, שגרמה לפיטוריה ולבריחתה מלוב לטורקיה ומשם לבריטניה.

 

 

 

 

אלי כהן לוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד