כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
זינוק

אלו המיליארדים שנכנסו מתמלוגי הגז הטבעי עד היום

מעל 11.7 מיליארד ₪ גבה משרד האנרגיה והתשתיות מתמלוגי הגז הטבעי עד היום, מתוכם יותר ממיליארד ₪ בחציון הראשון של שנת 2023 - זינוק של כמעט 23% בהשוואה לתמלוגים בחציון הראשון בשנה הקודמת

אלו המיליארדים שנכנסו מתמלוגי הגז הטבעי עד היום
אסדת הגז הישראלית לוויתן צילום: Israel Sellem/POOL

אגף תמלוגים, חשבונאות וכלכלה במשרד האנרגיה והתשתיות מפרסם היום (שלישי) את דו"ח ההכנסות, ממנו עולה כי בחציון הראשון של שנת 2023, נרשמו הכנסות של כ-1.044 מיליארד ₪ מתמלוגי הגז טבעי, מחצבים ומאגרות. מדובר בעלייה של כ-25.9% לעומת ההכנסות בחציון בשנת 2022, שהסתכמו ב-829 מיליון ₪.

עיקר ההכנסות הינן מתמלוגי הגז הטבעי, שהסתכמו בכ-1.007 מיליארד ₪, גידול של כ- 22.8%. העלייה בהכנסות מתמלוגים נבעה מעלייה בכמות ההפקה של גז טבעי לייצוא, גידול בכמויות ההפקה של נוזלים הידרוקרבונים וכן עקב עלייה בשער החליפין של הדולר. סך ההכנסות מתמלוגים שמקורם בייצוא הסתכמו בסך של כ- 590 מיליון ₪ (כ-58.6% מסך התמלוגים). 

סך התמלוגים שנגבו ממאגר לוויתן הסתכמו בכ-482 מיליון ₪ מהפקה של כ-5.44 BCM, סכום המשקף עלייה של כ-6.4% לעומת ההכנסות מתמלוגי לוויתן בחציון המקביל אשתקד. עיקר ההכנסות מתמלוגים ממאגר לוויתן נבעו ממכירות לייצוא (כ-86.12%) והיתרה בשיעור של כ-13.88% נובעת ממכירות לשוק המקומי.

סך התמלוגים שנגבו ממאגר תמר הסתכמו בכ-379 מיליון ₪ מהפקה של כ-4.91 BCM, סכום המשקף עלייה של כ-3.4% לעומת ההכנסות מתמלוגי תמר בתקופה המקבילה אשתקד. 

העלייה בהכנסות מתמלוגי תמר ולוויתן נבעה בעיקר מגידול בכמויות הייצוא למצרים לעומת התקופה המקבילה אשתקד וכן מעליה בשער החליפין של הדולר.

סך התמלוגים שנגבו ממאגר כריש (שהחל להפיק גז טבעי באוקטובר 2022) הסתכמו בכ-145 מיליון ₪ מהפקה של כ-1.97BCM גז טבעי וכ-947 אלף חביות נוזלים הידרוקרבונים.

כמו כן, נגבו הכנסות מתמלוגי מחצבים בסך של כ-30.8 מיליון ₪, לעומת כ-4.7 מיליון ₪ שנרשמו בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בגידול משמעותי של כ-549% לעומת התקופה המקבילה אשתקד וזאת עקב עלייה משמעותית בשווי המחצב הגולמי לטון, עלייה בכמויות הכרייה לעומת התקופה המקבילה אשתקד ועלייה בשער החליפין של הדולר.

בנוסף, נרשמו הכנסות של כ-3.7 מיליון ש"ח מאגרות גז טבעי נפט ומחצבים וכן הכנסות של כ 2.3 מיליון ₪ עבור חבילות המידע שנרכשו במסגרת ההליך התחרותי הרביעי לקבלת רישיונות לחיפושי גז טבעי במימי ישראל.

באגף תמלוגים, חשבונאות וכלכלה במשרד האנרגיה והתשתיות מעריכים כי ההכנסות מתמלוגים ואגרות לשנת 2023 יסתכמו בכ-2 מיליארד ₪. 

במשרד האנרגיה והתשתיות מציינים כי הכנסות המדינה ממשאבי הגז הטבעי מורכבות משלושה גורמים: 

הראשון, תמלוגים בשיעור 12.5% הנקבעים על פי חוק הנפט מרגע תחילת ההפקה במאגר. הניהול הגבייה והבקרה על התמלוגים מתבצע באגף התמלוגים במשרד האנרגיה והתשתיות, והכספים מועברים ישירות לקופת המדינה.

השני, מס חברות (מס הכנסה) בשיעור של 23% מהרווח, הנקבע על פי פקודת מס הכנסה ומנוהל על ידי רשות המיסים. גם הוא מועבר ישירות לקופת המדינה.

השלישי, מס רווחים ממשאבי טבע (מס שישינסקי), בשיעור של 20% - 46.8% לאחר החזר השקעה של 150%. מדובר במס מיוחד שנקבע בעקבות ועדת ששינסקי, המנוהל על ידי רשות המיסים ומועבר לקרן ייעודית המוכרת בשם 'הקרן לאזרחי ישראל' בניהול בנק ישראל. על פי החוק, התשואה מהקרן מועברת לתקציב המדינה למטרות ייחודיות.

 

 

 

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד