ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024
כדי להילחם בקיצונים

לקראת נורמליזציה? סעודיה הציעה לתמוך כספית בפלסטינים

ערב הסעודית מציעה לחדש את התמיכה הכספית ברשות הפלסטינית. המהלך מעיד על כך שהממלכה עושה מאמץ רציני להתגבר על מכשולים לכינון יחסים דיפלומטיים עם ישראל. כדי לקדם את האינטרסים שלהם, הרשות הפלסטינית תשלח בשבוע הבא משלחת בכירה לסעודיה

לקראת נורמליזציה? סעודיה הציעה לתמוך כספית בפלסטינים
ישראל סעודיה - מכה הקדושה לאיסלם צילום: Pixabay

ערב הסעודית מציעה לחדש את התמיכה הכספית ברשות הפלסטינית, כך אמרו גורמים סעודים ובכירים פלסטינים לשעבר המכירים את הדיונים, סימן לכך שהממלכה עושה מאמץ רציני להתגבר על מכשולים לכינון יחסים דיפלומטיים עם ישראל, כך דווח ה'וול סטריט ג'ורנל'.

גורמים רשמיים סעודים אומרים שהם מנסים להבטיח את תמיכתו של אבו מאזן בקשרים עם ישראל, עם לגיטימציה לכל הסכם שבסופו של דבר ימנע כל האשמות שהממלכה תקריב את המאמצים הפלסטיניים להקמת מדינה עצמאית כדי לקדם את מטרותיה. ההכרה בישראל רגישה במיוחד עבור ערב הסעודית, משום שהיא מחזיקה את האתרים הקדושים ביותר לאסלאם, מה שמקנה לה מעמד מיוחד בעולם המוסלמי, שבו המדינה הפלסטינית נותרה קונצנזוס.

העיתון מדווח, כי יש ויכוח בין מנהיגים פלסטינים בשאלה האם לתמוך בדרך של סעודיה לגבי ישראל, לאחר שהאשימו את מנהיגי מדינות המפרץ "בדקירות סכין בגבם" כאשר יצרו קשרים דיפלומטיים עם ישראל ב-2020 בהסכמי אברהם.

כדי לקדם את האינטרסים שלהם, הרשות הפלסטינית תשלח בשבוע הבא משלחת בכירה לסעודיה כדי לדון בשיחות של סעודיה עם ישראל שלא יפגע במדינה פלסטינית עתידית.

ערב הסעודית הייתה תומכת מושבעת של הפלסטינים מאז 1948, אז מנהיגים ערבים ניסו למנוע את הקמתה של ישראל. הממלכה הזרימה יותר מ-5 מיליארד דולר למטרות פלסטיניות, כולל תמיכה ישירה לרשות הפלסטינית. אבל ריאד החלה לצמצם את המימון לרשות הפלסטינית ב-2016 על רקע האשמות על חוסר יכולת לשלוט ושחיתות, כשהסיוע צולל מ-174 מיליון דולר בשנה ב-2019 לאפס ב-2021.

כעת, חידוש המימון הסעודי לפלסטינים עשוי למלא תפקיד חשוב בהסכם בין ישראל לסעודיה.

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, העלה לראשונה את רעיון המימון עם אבו מאזן בפגישה בסעודיה באפריל, וחיבר את חידוש הסיוע לרשות שתילחם נגד קבוצות אלימות בגדה המערבית.

אם עבאס יוכל להשתלט על הביטחון, יורש העצר הבטיח כי הממלכה תחדש את המימון שלה לרשות הפלסטינית ושסעודיה לא תעשה שום הסכם עם ישראל שיערער את המאמצים להקמת מדינה פלסטינית עצמאית, כך אמרו גורמים רשמיים.

העיתון מציין כי "צמצום האלימות בגדה המערבית יהווה צעד חשוב לעבר המטרה הרחבה יותר של נורמליזציה סעודית-ישראלית. אם הרשות הפלסטינית תוכל לטפל בטרור, היא תוכיח את יכולתה לשלוט במדינה עצמאית שלא תהווה איום על ישראל. זה גם יאפשר לכוחות ישראליים להפחית את הפעולות הצבאיות הקטלניות בגדה המערבית שפגעו בתדמיתם ברחבי האזור ופגעו ביכולתם ליצור קשרים חדשים עם שכנים ערבים".

על פי הדיווח, ההצעה הסעודית לא הייתה קשורה במפורש לתמיכה פלסטינית בהסכם דיפלומטי בין סעודיה לישראל, אך ההצעה מספקת לפלסטינים תמריצים נוספים לתמוך במהלכי הממלכה, כך אמרו גורמים רשמיים.

בזמנו האשים אבו מאזן את איחוד האמירויות "בדקירת הגב של העם הפלסטיני". מנהיגי האמירויות אמרו שההסכם שימר את הסיכויים להקמת מדינה פלסטינית על ידי מניעת סיפוח ישראלי של אדמות הגדה המערבית.

 

 

 

 

סעודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד