כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

תחקיר: ליקויי אבטחה חמורים בישיבות ירושלים

הבן שלכם לומד בחברון? מיר? קול תורה? 'בחדרי חרדים' בדק את רמת האבטחה בשורה של ישיבות מוכרות בירושלים • התוצאות מפחידות: אבטחה דלילה אם בכלל, שערים פרוצים וסכנת נפשות מיידית • למה לא למדים לקח? ומדוע מומחי האבטחה חוששים שמחבלים יסמנו להם כמטרה דווקא מוסדות חרדים • תחקיר מיוחד

תחקיר: ליקויי אבטחה חמורים בישיבות ירושלים

תחקיר מיוחד של 'בחדרי חרדים' מעלה: בחלק גדול מהישיבות הירושלמיות, בהן לומדים אלפי צעירים, התגלו ליקויי אבטחה חמורים.

צוות 'בחדרי חרדים' יצא לבחון את רמת האבטחה של ישיבות ירושלים - והתוצאה מדאיגה: אמנם בחלק מהישיבות ודווקא בקטנות שבהן, קיימת אבטחה נאותה - אך במרבית הישיבות שנבדקו נמצאו ליקויי אבטחה חמורים.

בישיבות גדולות, בהן לומדים אלפי בחורים, השערים פרוצים ואין מאבטחים. בחלק מהישיבות שנבדקו מסתפקים בנעילת השער או דלת הכניסה כאשר לפעמים מדובר בלא יותר מדלת זכוכית, וזאת אף בשערי מבני הפנימיות, בהם לנים עשרות ולעיתים אף מאות צעירים.

בישיבה אחת נמצא כי ביתן המאבטח קיים, ואף מואר, אבל המאבטח עצמו איננו. בישיבה אחרת ישן המאבטח שנת ישרים יחד עם מאות הבחורים שעל אבטחתן הוא מופקד.

ליקויים חמורים נמצאו אף בישיבות השוכנות בשכונת הר נוף, השכונה בה אירע הטבח של המתפללים השבוע.

הישיבות שנבדקו במהלך התחקיר המקיף הינן הגדולות בירושלים ומסיבות מובנות לא יפורט כתובת הישיבה או מצב האבטחה שבה. בין הישיבות שנבדקו: ישיבת 'כנסת ישראל-חברון', ישיבת 'מיר', ישיבת עטרת ישראל, 'נתיבות חכמה-וולפסון', קול תורה, אוהל מועד ובאר התורה (גיל). כך גם נבדקו הישיבות בשכונת הר נוף וגבעת שאול, כולל ישיבת 'סילבר', שערי יושר, נר משה ופרשבורג. גם בהן נמצאו ליקויי אבטחה חמורים.

אחת הישיבות אשר רמת האבטחה בהן ראויה לציון היא ישיבת 'קול תורה'. בישיבה נמצא שער גבוה מאובטח וסגור היטב. בישיבה נמצא מאבטח חמוש 24 שעות, ואף יותר ממאבטח אחד. הכל מצולם 24 שעות, השערים חשמליים ונסגרים על ידי קפיץ ונפתחים בקודים בלבד, הכל מגודר בתקן המחמיר ביותר, וכל דרישות האבטחה הקיימות מיושמות בפועל הלכה למעשה.

רמת אבטחה טובה נמצאה גם בישיבת אוהל מועד, נר משה וסילבר. יודגש שוב כי הליקויים לא נמצאו בכולן, כך גם רמת הליקוי אינה שווה. אך כאמור בחלק מהישיבות המצב חמור. והתחקיר מעורר דאגה באשר להיערכות כלל הישיבות למצב הבטחוני החמור הקיים כיום.

יצויין כי בעבר כבר התחולל טבח בישיבת 'מרכז הרב', אך שם היו גם נושאי נשק שהכריעו את המחבל, החשש הגדול הוא כי בישיבה חרדית בה לא מצויים נושאי נשק - עשוי חלילה וחס להתרחש אסון של ממש.

הציבור החרדי חשוף
אהרון גלוב, יועץ אבטחה ירושלמי אומר ל'בחדרי חרדים': "בטבח שנערך בבית כנסת בהר נוף, השתוללו המחבלים שבע דקות ללאא שהיה ולו נושא נשק אחד באזור. שבע דקות עד שהופיע נושא נשק שהכריע את המחבלים. לשם השוואה בטבח ב'מרכז הרב' הופיע נושא נשק אחרי שתי דקות בלבד והתוצאות היו קשות משום שהמחבל נשא תת מקלע ולא אקדח וגרזן. לו חלילה היו המחבלים בהר נוף מצויידים בנשק אוטומטי היה עלול להתרחש אסון במימדים מפחידים.

"בניגוד למגזר החילוני והסרוג", ממשיך ואומר אהרון, "מתברר שבמגזר החרדי אין מי שנושא ויודע להגיב בעת התקפת מחבלים. בכל המקרים שאירעו לאחרונה - בהתקפות בהן נהרגו חרדים - שוטרים או אזרחים לא חרדים הכריעו את המחבלים. לפיכך המסקנה היא שהמגזר החרדי הוא המגזר המצוי בסיכון הגבוה ביותר והוא הבטן הרכה של האבטחה האזרחית. כל מוסדות החינוך החרדים, כולל הישיבות חייבים להיות מודעים לסכנה הזו. אני חושש שהמחבלים הבינו זאת ולפיכך ינסו לרכז מאמצים לפגוע דווקא במגזר החרדי".

שבתי גרברצ'יק, מחטיבת הדוברות של משטרת ישראל, אומר ל'בחדרי חרדים': "על ומנהלי הישיבות והכוללים לנהוג בחכמה. ומי שחושש לחיי תלמידיו או שרוצה להעניק להם תחושת ביטחון טובה יותר, עליו לשכור מאבטח".

גרברצ'יק מוסיף ומציין כי "המשטרה קוראת לאזרחים לשמור על עירנות, ובכל אדם או דבר חשוד לצלצל למוקד 100, על מנת שיטפלו בעניין במהירות האפשרית".

"כך גם - על כל אדם ואדם צריך לפקוח עיניים. לא צריך להיות פרנואידים, אך לא להתעלם. בכל מקרה חשוד יש לחייג 100 למוקד המשטרה".

מנהל אחת הישיבות בירושלים, אשר נקט צעדים מתאימים להגברת האבטחה בישיבתו אמר ל'בחדרי חרדים': "הנתונים אכן מדאיגים. כמי שמכיר את התחום אני אכן חושב שראוי לשים לב יותר למצב החירום קיים. אנו בישיבה נערכנו בהתאם. שכרנו מאבטח ואנו נועלים את השער של הפנימייה והישיבה כל ערב. אבל חייבים לשים לב ולהיערך".

אחד ההורים, שבנו לומד בישיבה ירושלמית בבית-וגן, אומר: "אני מכיר את מצב האבטחה בישיבה בה לומד בני, הוא מוטרד וגם אני מודאג. בני אף שקל לישון בבית, עד שירגע המצב".

צילומי שערי הכניסה לישיבות ירושלים. צילום: צוות בחדרי חרדים






































אבטחה מחבלים בית כנסת ישיבה תחקיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד