כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
תגובה ראשונה לתקרית

ראש ממשלת לוב: "לא תהיה שום נורמליזציה עם הישות הציונית"

ראש ממשלת לוד אחמד א-דבייבה הגיב לראשונה פומבית לפגישה בין שרת החוץ הלובית לבין שר החוץ הישראלי: "מצדדים בעם הפלסטיני ודוחים לחלוטין כל צורה של נורמליזציה"

אלי כהן בישיבת ממשלה
אלי כהן בישיבת ממשלה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

התקרית הדיפלומטית עם לוב: ראש ממשלת לוב אחמד א-דבייבה, הגיב הערב בשיחה שקיים עם כלי תקשורת מקומיים לראשונה באופן גלוי לפגישה שהתקיימה בין שר החוץ אלי כהן לשרת החוץ של לוב נג'לאא אלמנקוש.

ראש הממשלה הלובי אמר: "גם אם מדובר באירוע צדדי שהתרחש כדרך אגב זה הצריך תגובה חריפה, כדי להוות דוגמה. אנחנו דוחים באופן חד משמעי כל צורה של נורמליזציה עם ישראל, ומצדדים בעם הפלסטיני, ובמאבקו הצודק על ירושלים. נמשיך לגנות את ההתקפות המתמשכות על זכויותיו".

נזכיר כי שר החוץ אלי כהן נפגש בשבוע שעבר ברומא עם שרת החוץ של לוב, נג׳לא אלמנקוש, המייצגת את ממשלת ההסכמה בלוב. מדובר בפגישה ראשונה אי פעם בין שרי החוץ של שתי המדינות.

בפגישה דנו השרים בקשרים ההיסטוריים בין העמים, המורשת של יהודי לוב, ובאפשרות לשיתוף פעולה בין המדינות וסיוע ישראלי בנושאים הומניטריים, חקלאות, ניהול מים ועוד.

שר החוץ אלי כהן אמר: "הפגישה ההיסטורית עם שרת החוץ של לוב, נג׳לא אלמנקוש, היא צעד ראשון בקשר בין ישראל ללוב. גודלה ומיקומה האסטרטגי של לוב מעניקים לקשרים איתה חשיבות עצומה ופוטנציאל עצום עבור מדינת ישראל".

גורמים במשרד החוץ מתחו הבוקר ביקורת על פרסום קיומה של הפגישה החשאית ברומא, פרסום שהוביל למהומות בלוב ולהשעייתה של השרה הלובית. "זה מעיד על החובבנות שבה מנוהלים יחסי החוץ", אמרו הגורמים.

לדברי הגורמים, "מדינות שאין להן יחסים דיפלומטיים עם ישראל יחששו לקיים מגעים חשאיים שמא יבולע להן כי הוכח שהצד הישראלי לא יודע לשמור על חשאיות הפגישות". הם הסבירו כי "מתקיימים הרבה מגעים חשאיים עם מדינות שאין איתן יחסים כשהמטרה היא שהמגעים יבשילו לכדי יחסים דיפלומטיים. ברגע שרמת האמינות של הצד הישראלי נפגעת, זה חוסם את האפשרויות ליחסים עם מדינות נוספות בעתיד. השר רוצה להביא עוד מדינות למעגל השלום ובמה שעשה, הוא ירה לעצמו ברגל".

בעקבות הסערה פירסמה לשכתה של אל-מנקוש התייחסות ואמרה כי "הפגישה בוצעה באישור ראש הממשלה עבד אל-חמיד א-דובייבה".

לדברי לשכת השרה, שלפי דיווחים שאושרו גם בישראל נמלטה לאיסטנבול שבטורקיה, "א-דובייבה נפגש עם ראש ממשלת איטליה וכבר אז סוכם על הפגישה עם הישראלים. א-דובייבה ביקש משרת החוץ להוציא הודעה שלפיה הפגישה הייתה מקרית כדי למנוע מעצמו מבוכה. לאחר שהיא פרסמה את ההודעה הזו, הוא השעה אותה". ממשרדה נמסר עוד כי "יש בידי השרה מסמכים רבים, והיא לא תסכים להיות הקורבן בסיפור שבו מילאה את בקשתו של א-דובייבה".

אלי כהן לוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד