ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

הבוקר: הממשלה צפויה לאשר את חוק הלאום

נתניהו התערב, והממשלה תאשר את החוק רק בתנאי שיעבור מקצה שיפורים לקראת העברתו לכנסת - בכדי למנוע זעזועים בקואליציה • לפי פשרת נתניהו, הנוסח ירוכך, לא תהיה התייחסות למעמד השפה העברית מול הערבית ויושמט הסעיף הנוגע ליישוב יהודים בתחומי ישראל • למרות זאת - אישור החוק יהיה מכה ללבני • ומי מתנגד? החרדים

ישיבת ממשלה, פלאש90
ישיבת ממשלה, פלאש90

הבוקר (א) צפויה הממשלה לאשר את חוק הלאום של חברי הכנסת זאב אלקין, יריב לוין ואיילת שקד זאת בתנאי שהחוק יעבור מספר שינויים לאחר אישורו בממשלה ולקראת עברתו לכנסת, כך החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ההצעה של נתניהו נועדה למנוע שברים בקואליציה. והיא מהווה גרסה מרוככת במעט מיתר ההצעות.

הצעת הפשרה של נתניהו, בדומה להצעות האחרות, אינה מזכירה בפירוש כי למיעוטים בישראל יינתן שוויון זכויות מלא, אך נכתב בה כי "המדינה תפעל לאפשר לכל תושב ישראל, ללא הבדל דת, גזע או לאום לפעול לשימור תרבותו, מורשתו, שפתו וזהותו".

בהצעת נתניהו גם לא מופיע הסעיף המגדיר כי עברית היא השפה הרשמית במדינה, בזמן שלערבית יינתן מעמד מיוחד. בנוסף, נמחק הסעיף הקובע כי המדינה תפעל ליישוב יהודים בתחומיה.

על פי פשרת נתניהו המסתמנת, הממשלה תתמוך בהצעות של הח"כים אלקין, שקד ולוין בקריאה טרומית בשבוע הקרוב, בתנאי שהם יתחייבו ולא יקדמו את החוק לפני שיתקנו את הנוסח החוק. כך שהנוסח של נתניהו יהיה זה שיעבור בכנסת בקריאה שלישית.

הפשרה שהביא נתניהו היא מכה לשרת המשפטים ציפי לבני, שהצעת החוק למעשה מאושרת מעל לראשה, וחרף התנגדותה הנחרצת. השרה לבני הודיע שתתנגד הבוקר בהצבעה.

לבני פרסמה אמש (מוצ"ש) הודעה וכתבה: "ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית!

"אגן על ערכי מדינת ישראל כפי שנקבעו במגילת העצמאות ולא אתן את ידי לפגוע בהם. אני תומכת בחוקה שמעגנת את הערכים האלה, ואתנגד לכל הליך או חוק שמעוותים אותם - כמו שעושה הצעת החוק המסוכנת והאנטי ציונית של אלקין, או כל הצעה דומה שעושה דיל פוליטי על חשבון הערכים האלה.

"מדינת ישראל היא יהודית ודמוקרטית - לא יהודית פחות מדמוקרטית, ולא דמוקרטית על חשבון יהודית - ובהתאם לכך בלבד אקבל את החלטותיי בכל דיון בנושא".

כזכור, ח"כ משה גפני הודיע ביום (ו') שהסיעות החרדיות יתנגדו לחוק הלאום. גפני: "החוק מעביר את הדיון אודות אופייה של המדינה - לבית המשפט. הערכים היהודיים של מדינת העם היהודי יוצאים מהכנסת, לפי חוק היסוד, ועוברים להכרעת בית המשפט".

גפני הוסיף: "לפלא הוא בעיניי שדווקא חברי הכנסת שמביאים חוקים להגביל את סמכות בית המשפט, מביאים חוק יסוד כזה שנותן סמכות כה רחבה בנושאים הכי מהותיים לאופייה של המדינה - לידי בית המשפט".
ממשלת ישראל פלאש90 חוק הלאום נתניהו לבני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד