כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

האם ה'חדרים' בלונדון ייסגרו בגלל 'מסירה'?

סטמפורד היל סוערת: תושבים חרדים העבירו מידע למשרד החינוך, ובעקבותיו נמצאים שני תלמודי תורה בסכנת סגירה

צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90

תדהמה בקהילות סאטמר וויז'ניץ בשכונת סטמפורד היל בלונדון: משרד החינוך מאיים בסגירת שני מוסדות החינוך הוותיקים בשכונה, בשל רמת לימודי הליבה הנמוכה בהם, ובעיקר בשל מדיניות הענישה הגופנית הנהוגה בבתי הספר.

תחילתה של הפרשייה בביקור שערכו פקחי "אופסטד", ארגון שמהווה מעין "כלב השמירה" של בתי הספר מטעם משרד החינוך, בתלמוד תורה 'ייטב לב' של חסידות סאטמר ובתלמוד תורה 'חיי מרים' של ויז'ניץ בשכונת סטמפורד היל. בביקורת הפתע גילו הפקחים כי תוכנית הלימודים עוסקת רובה ככולה בלימודי קדש בשפת היידיש ובעברית, וכי מעט מאוד שעות מוקדשות ללימודי ליבה.

בדו"ח שהגישו הפקחים למשרד החינוך בלונדון, נטען גם כי ממסמכים שהגיעו לידיהם ומעדויות של גורמים בקהילה, שיטת הענישה בשני בתי הספר היא ענישה גופנית.

מסתבר שאין זו האזהרה הראשונה שקיבלו תלמודי התורה. כאשר שמו של תלמוד התורה של ויז'ניץ כיכב בתקשורת הלא יהודית כבר בחודש מרץ, לאחר ביקורת הפתע הראשונה שערך משרד החינוך ב'חיידר' שבו לומדים 230 ילדים בגילאי 5-12. בדו"ח שהוגש אז למשרד החינוך נכתב כי נוהל הענישה בבית הספר-הוא סטירת לחי-הכאה, וכי הילדים אינם לומדים לימודי ליבה. הפקחים דיווחו כי במהלך שיחה עם הילדים התברר כי רובם גילו חוסר עניין וידע בכל הנושאים הקשורים לאנגליה – הארץ בה הם חיים.

משרד החינוך הזהיר בשעתו את הנהלת התלמוד תורה כי עליה לתקן את כל הליקויים. אך כאמור, בשבוע שעבר שוב נערך ביקור פתע, ובעקבותיו החליט משרד החינוך לאיים בצו סגירה על המקום.

הורים לילדים הלומדים בתלמודי התורה המדוברים אומרים ל'בחדרי חרדים': "זה לא סוד שזוהי צורת הענישה בכל התלמודי תורה, סטירה הפכה לנורמה, ויש מקומות ששוברים עצמות, ושנגרמים לילדים נזקים גופניים רציניים, אבל הקהילה מכסה עליהם. היו מקרים שילדים הוכו קשות ונזקקו לטיפול רפואי. בקהילה החרדית מזמינים אמבולנס של הצלה, הפרמדיקים מגיעים ומגישים עזרה רפואית, או במקרה של בית חולים, מזייפים את דו"ח החולה, ולא מציינים שהילד הוכה על ידי המלמד, וכך הכול נשאר בקהילה, הרחק מעיני הארגון לזכויות הילד ומשרד החינוך.

"אצל הגויים כשמזמינים אמבולנס למוסד ציבורי מגיעה גם המשטרה, אצלינו הכול נשאר בקהילה. ההורים נמצאים במלכוד, הם מפחדים להתלונן כי ברור להם שברגע שיתלוננו, אף מוסד חרדי בקהילה לא יסכים לקבל את ילדיהם לשורותיו", אומר המקור שביקש להישאר בעילום שם.

עסקן חרדי אומר בתגובה ל'בחדרי חרדים', כי מדובר בקומץ תושבי השכונה שהחליטו "לתקן את העולם" והם אלו שהעבירו מידע למשרד החינוך, והם אף אלו שמסייעים למשרד החינוך באינפורמציה ובמידע על הנעשה בתוך הקהילה. "כולנו מעונינים שהילדים שלנו ידעו חשבון ואנגלית, שידעו מה נעשה מסביבם בארץ בה הם חיים, אבל אף אחד לא חושב ללכת להלשין או ללכלך על מערכת החינוך החרדית", הוא מסכם בכאב.
סטמפורד היל תלמוד תורה ייטב לב תלמוד תורה ויזניץ צוו סגירה לונדון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד