כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

בבוקר יוחלט: האם ייהרס ביתו של רוצח וואלס?

משפחתו של מוחמד ג'עאביס, שדרס למוות לפני שלושה חודשים את ר' אברהם וואלס, ערערה על ההחלטה להרוס את הבית

בבוקר יוחלט: האם ייהרס ביתו של רוצח וואלס?

מחר (ב) בבוקר, שלושה חודשים לאחר הפיגוע, יוחלט האם יהרס ביתו של מוחמד ג'עאביס, המחבל שביצע את פיגוע הטרקטור ברחוב זקס בירושלים, ודרס למוות את ר' אברהם וואלס הי"ד.

לפני שבוע וחצי, נציגי פיקוד העורף הגיעו לביתו, ומסרו לבני המשפחה צו המודיע על כוונת מערכת הביטחון להרוס את בית המשפחה בעקבות פיגוע הדריסה. בשל חומרת הפיגוע, ובשל הצורך החיוני להרתיע מפגעים פוטנציאליים מביצוע פיגועי טרור נוספים בתחומי מדינת ישראל, החליט מפקד פיקוד העורף, לפי המלצת השב"כ, על דעת הדרג המדיני ועל דעת היועץ המשפטי לממשלה, להפעיל את סמכותו לפי תקנה 119 כלפי הדירה בו התגורר המחבל.

המשפחה נקטה בצעדים משפטיים כדי למנוע את הריסת הבית, והגישה ערר לבג"צ נגד צו ההחרמה וההריסה לדירה בה התגורר בשכונת ג'בל מוכבר במזרח-ירושלים. הדיון וההחלטה בעניין צפויים להתקיים מחר בבוקר בשעה 9:00.

בתגובת המדינה לבג"צ נאמר, כי רובן המוחלט של הטענות העקרוניות שמעלים העותרים אינן חדשות, והן נדונו ונדחו במסגרת פסקי דין רבים שניתנו בעבר בבג"ץ, ורק לאחרונה נתן בג"ץ שני פסקי דין במסגרתם חזר על ההלכות שנקבעו ביחס להפעלת הסמכות מכוח תקנה 119, ודחה את העתירות.

המדינה סבורה, כי טענת העותרים לפיה אין מדובר בפיגוע אלא בתאונת דרכים, הינה מופרכת ומשוללת יסוד עובדתי. הראיות המינהליות הרבות שבידי המשיבים מעידות בבירור כי מדובר היה בפיגוע קשה ומכוון בו היה מעורב המחבל, וכי לא היה מדובר בתאונה תמימה.

מפקד פיקוד העורף סבור, כי בשל גל הפיגועים בירושלים בחודשים האחרונים, פיגועים שחלקם בוצעו על-ידי תושבי מזרח-ירושלים, ישנו צורך חיוני בהרתעת מפגעים תושבי מזרח-ירושלים מביצוע פיגועי טרור בתחומי המדינה; לא כל שכן התגבר הצורך האמור לאור העובדה שמדובר בפיגועים שחלקם נעשים במתאר של "מפגע בודד", קרי, מפגע שאינו קשור לתשתית טרור מאורגנת, המוכן למות במהלך הפיגוע - אזי קיים קושי מובנה לסכל את הפיגוע מבעוד מועד. מכאן, שהרתעה מוקדמת של מפגעים נוספים מהסוג האמור בירושלים היא חיונית עוד יותר.

המחבל מוחמד גצילום: המחבל מוחמד ג
המחבל מוחמד ג

תזכורת: פיגוע הדריסה
המחבל מוחמד ג'עביס תושב ג'בל מוכבר, בן 23, עבד בערב תשעה באב באתר בנייה סמוך לצומת כיכר זוועהיל ברחוב משה זקס בירושלים. ר' אברהם וואלס הי"ד שעבד באתר הבניה כמפקח של 'אתרא קדישא' נפגע מכף הטרקטור לאחר שמוחמד פגע בו על מנת להרוג. לאחר ביצוע פעולות החייאה נקבע מותו. מוחמד המשיך בנסיעה ויצא לכביש, שם פגע באוטובוס של חברית עילית, הצליח להפוך את האוטובוס רק לאחר שכל הנוסעים יצאו ממנו. נהג האוטובוס וכמה בני אדם נוספים נפצעו באורח קל.

אריאל טויטו, לוחם יחידת נחשון ששהה במקום, נקרא על ידי אזרחים לאירוע ויחד עם שוטר נוסף ביצע ירי לעבר המפגע, מוחמד ג'עביס, תושב ג'אבל מוכבר, והרג אותו. הלוחם נפצע כשניסה לטפס ולהוריד אותו מהטרקטור ופונה לבית החולים הדסה הר הצופים במצב קל.

לחץ כאן לצפייה בסלולר ובטאבלטים

צפו ביריות הלוחמים לעבר המחבל

מנתוני גורמי הביטחון עולה, כי בגזרת ירושלים ויהודה ושומרון ניכרת בשנתיים האחרונות מגמה מתמשכת של הידרדרות ביציבות הביטחונית. בשנת 2013 נרשמו כ- 1,414 פיגועים, ובשנת 2014, עד כה, נרשמו כ-1,650 פיגועים, רובם המוחלט (1,595 במספר) במתווה של טרור עממי. משנת 2013 ועד לעת הזו ישנם עשרים ושניים הרוגים כתוצאה מפיגועי טרור, וזאת לעומת אפס הרוגים בשנת 2012. לפיכך, על רקע גל הפיגועים הרצחניים שאירעו לאחרונה, בירושלים ובמרחב הסמוך, יש צורך ממשי בנקיטת פעולות הרתעה על מנת להרתיע מפגעים פוטנציאליים מביצוע פיגועים.
מוחמד ג'עביס הריסה רוצח וואלעס בית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד