ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
התכנית השתבשה

ניסו לחסל את קדאפי: הצרפתים הפילו מטוס אזרחי בטעות ב-1980

לוחמים צרפתים הפילו מטוס נוסעים איטלקי שהתרסק באופן מסתורי ב-1980 והרגו 81 בני אדם: הירי לעבר המטוס היה ניסיון להתנקש בחיי הדיקטטור הלובי מועמר קדאפי. אך התכנית השתבשה בצורה קשה והוסתרה, כך גילה ראש ממשלת איטליה לשעבר

ניסו לחסל את קדאפי: הצרפתים הפילו מטוס אזרחי בטעות ב-1980
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

ראש ממשלת איטליה לשעבר הדהים אתמול את העולם לאחר שטען שטיל ששוגר על ידי חיל האוויר הצרפתי הפיל מטוס נוסעים ב-1980 והרג 81 בני אדם בניסיון כושל להתנקש בחייו של שליט לוב דאז מועמר קדאפי.

ראש הממשלה לשעבר, ג'וליאנו אמאטו, לשעבר אמר כי המטוס הופל בטעות מעל הים התיכון ב-27 ביוני 1980 ומאז הצרפתים טייחו את המקרה עשרות שנים.

הוא טען שהמטרה היתה שליט לוב, הוא אמר ליומון "לה רפובליקה" שאיטליה הדליפה לקדאפי על התכנית לחסל אותו, ולכן השליט הלובי, שחזר לטריפולי מפגישה ביוגוסלביה, לא עלה על המטוס.

ראש הממשלה האיטלקי לשעבר פנה לנשיא צרפת עמנואל מקרון בבקשה להפריך או לאשר את טענותיו המרעישות.

מה שגרם להתרסקות הוא אחת התעלומות המתמשכות ביותר של איטליה המודרנית. יש הטוענים כי פצצה התפוצצה על סיפון מטוס הסילון של חברת "איטאביה" בטיסה מבולוניה לסיציליה, אחרים טוענים שבדיקות ההריסות, שנמשו מקרקעית הים שנים מאוחר יותר, מצביעות על כך שהוא נפגע מטיל.

לטענתו נאט"ו תכננה "לדמות תרגיל, עם מטוסים רבים בפעולה, שבמהלכו היה אמור להיות ירי טיל" לעברו של קדאפי כמטרה, אמר אמאטו.

לאחר ההתרסקות, בכירים בצרפת, בארה"ב ובנאט"ו הכחישו כל פעילות צבאית בשמיים באותו לילה. לדברי אמאטו, טיל נורה על ידי מטוס קרב צרפתי שהמריא מנושאת מטוסים, אולי מול החוף הדרומי של קורסיקה בים התיכון.

אמאטו, בן 85, אמר שכאשר היה ראש הממשלה בשנת 2000, הוא כתב לנשיאי ארצות הברית וצרפת דאז, ביל קלינטון וז'אק שיראק, כדי ללחוץ עליהם לשפוך אור על מה שקרה. אבל בסופו של דבר, הפצרות אלה הניבו 'שקט מוחלט', אמר אמאטו.

ראש ממשלת איטליה הנוכחית, ג'ורג'יה מלוני, קראה לאמאטו לומר אם יש לו עדויות או ראיות שיתמכו בטענותיו כדי שממשלתה תוכל להמשיך בחקירה נוספת.

איטליה לוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד