כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
בעיקר בשעות הבוקר

מהי הסיבה לעומסי התנועה הכבדים בכבישים

הנסיעה בכבישים הבינעירוניים בישראל הפכו לסיוט בייחוד בימים אלה ובפרט בשעות הבוקר. לפני כשבועיים פורסם מסמך שהזהיר בדיוק מכך ויש גם כמה סיבות אפשריות לכך | הפיתרון? אין ממש באופק | מי שישלמו את המחיר הקשה ביותר הם משתמשי התחבורה הציבורית

מהי הסיבה לעומסי התנועה הכבדים בכבישים
עומסי תנועה בנתיבי איילון צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

הבטיחו לנו שהרכבת הקלה תפחית את העומס בכבישים לפחות באזור גוש דן, אולם מי שנוסע בכבישים בימים האחרונים שם לב לעומסי התנועה הכבדים בכבישים הבין-עירוניים.

לפי נתוני חברת הניווט ווייז (Waze) שפורסמו ב'דה מרקר', בכבישים הבין-עירוניים 1, 2, 4 ו-20 (נתיבי איילון) נרשמו אתמול (ראשון) עומסי תנועה כבדים. כאשר בכבישים הללו אין העדפה מלאה לאוטובוסים – כלומר, נתיבי תחבורה ציבורית. 

עוד דווח כי במקטעים שבהם יש נתיבי תחבורה ציבורית, ישנה אכיפה משטרתית מינימלית עד כמעט בלתי קיימת, כך שנוסעי האוטובוסים נאלצו בשעות הבוקר לעמוד בפקקים לצד המכוניות הפרטיות.

עוד עולה מנתוני ווייז, כי המהירות הממוצעת במקטעים של הכבישים הייתה נמוכה מאוד בבוקר יום ראשון. כאשר ב'דה מרקר' פרסמו כמה דוגמאות; למשל בכביש 20 (איילון) לכיוון צפון - במקטע שממחלף וולפסון עד מחלף ארלוזורוב - מהירות הנסיעה הממוצעת שנמדדה בשעה 8:45 הייתה 15 קמ"ש, וזמן הנסיעה המוערך במקטע היה 30 דקות.

זמן נסיעה דומה נמדד גם בכיוון הנגדי של כביש 20 (איילון דרום) - במקטע ממחלף שבעת הכוכבים עד מחלף השלום - עם מהירות ממוצעת של 23 קמ"ש. גם בכביש 4 ממחלף השבעה עד מחלף גהה, הנסיעה ארכה יותר מחצי שעה, במהירות ממוצעת של 17 קמ"ש.

לפני כשבועיים פרסמה הרשות לתחבורה ציבורית, מסמך תחת הכותרת "הפקקים באים", ובו צפתה הרשות את הגודש בכבישים שיחמיר במהלך חודשי ספטמבר ואוקטובר, וכי לדברי מחברי המסמך, אוטובוסים יתקשו לעמוד בלוחות הזמנים המתוכננים עם תחילת הלימודים, וביתר שאת אחרי חגי תשרי.  במסמך המדאיג הוצגה מצבה הקשה של תשתית התחבורה בישראל, ובו מסקנה שמערכת הכבישים בישראל נמצאת במצב של אי-ספיקה.

ברשות לתחבורה ציבורית הוסיפו והזהירו במסמך שירד מאתר משרד התחבורה כי "אחת לכמה ימים יופיע גודש ענק שיגרור עיכובים של שעה ומעלה" למכוניות הפרטיות ולאוטובוסים וכי לדבריהם מדובר ב"מצב מתסכל ביותר" ש"משאיר אותנו ללא יכולת תכנון סבירה".

ב'דה מרקר' מסבירים מפי אנשי מקצוע בתחום התחבורה, כי הפקקים יוחמרו בחודשיים הקרובים בין היתר בגלל תוספת שנתית של כ-150 אלף רכבים פרטיים לכבישים, המשך מגמת החזרה לעבודה במשרדים אחרי הקורונה, וכן, העבודות המבוצעות בכבישים רבים ברחבי הארץ, שמעכבות ומאטות את התנועה.

ככל שבעיית הפקקים תחמיר, היא תשליך גם על משתמשי התחבורה הציבורית שישלמו את המחיר הכבד. בעוד בעלי הרכבים הפרטיים יגיעו בסופו של דבר למחוז חפצם גם אם באיחור, נהגי אוטובוס לא יוכלו לעמוד בלוחות הזמנים ויהיו מצבים שבהם ייאלצו לבטל חלק מנסיעות האוטובוסים למרות שהם צריכים לקבל העדפה מלאה בנתיבים בכבישים, על חשבון המכוניות הפרטיות. למרות זאת, משרד התחבורה מתמהמה ולא מקדם הרחבה של נתיבי התחבורה הציבורית הקיימים כדי לפתור את הבעיה שהולכת ומעמיקה.

פקק תנועה פקקים waze ווייז תחבורה ציבורית עומסי תנועה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד