ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
צעקות מהקהל

פרקליט המדינה נגד בן גביר: "החלטות לא יושפעו מהתבטאויות שרים"

פרקליט המדינה נאם בכנס של לשכת עורכי הדין והתייחס לגיבוי שנתן בן גביר לשוטרים שנטען כי פעלו באלימות | הוא גם התייחס למחאת 'צדק לרפאל': "התנהגות חסרת אחריות שגורמת למשבר אמון מיותר ולא מוצדק"

פרקליט המדינה נגד בן גביר: "החלטות לא יושפעו מהתבטאויות שרים"
עמית אייסמן צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

פרקליט המדינה, עו"ד עמית איסמן, נאם היום (שני) ב'ועידת המשפט' של לשכת עורכי הדין. בין דבריו הוא הפנה עקיצה לכיוונו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ואמר כי  "שיקול הדעת חייב להישאר עצמאי - החלטות בתיקים לא יושפעו מהתבטאויות שרים שמגבים שוטרים חשודים בעודם בחקירה".

בטרם החל לנאום נשמעו צעקות מכיוונו של משתתף מהקהל שזעק "פרקליטות חלשה, הורסים בתים של ניצולי שואה".

בהמשך אמר איסמן: "תפקידה של הממשלה ואף חובתה לקבוע מדיניות. פרקליטות המדינה מחויבת ביישום מדיניות הממשלה וכך אנחנו עושים בתחומי האכיפה השונים. לצד זאת, שיקול דעתה של הפרקליטות בהחלטותיה הפרטניות בכל תיק ותיק הוא עצמאי, וחייב להישאר עצמאי ולא מוכתב על ידי הממשלה בכלל ואף לא על ידי כל גורם מיניסטריאלי, בכיר ככל שיהיה, בפרט.

"דמוקרטיה מהותית, בשונה מדמוקרטיה פורמאלית, חייבת בהפרדה מוסדית ברורה בין קביעת מדיניות על ידי הדרג המיניסטריאלי לבין שיקול דעתם העצמאי של גופי החקירה התביעה והמשפט, הנהנים מעצמאות במילוי תפקידם באכיפת הדין במקרה פרטני. כך בהחלטות שלנו ביחס למפגינים וכך ביחס לשוטרים. כל תיק נבחן באופן פרטני וההחלטות מתקבלות בו על פי הראיות ועל פיהן בלבד. כך היה וכך יהיה".

בנוסף הוא גם התייחס לגיבוי שהעניק השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, לשוטרים שנטען לגביהם כי פעלו באלימות במהלך המחאות "עניינם של שוטרים אשר קיים חשד סביר כי ביצעו עבירות במסגרת מילוי תפקידם, נבחן וייבחן גם הוא באופן פרטני וההחלטה תתקבל גם היא על פי הראיות ועל פיהן בלבד.

"ההחלטה בעניינם אף לא תושפע מהתבטאויותיו של דרג מיניסטריאלי המגבות התנהלות שוטרים החשודים בביצוע עבירות אלימות בעודם בחדר החקירות, והמעבירה ביקורת על התנהלות מח"ש, וזאת ללא כל היכרות עם העובדות והראיות בתיק. לא התבטאויות אלה וגם לא התנהלותם הבעייתית ביותר לטעמי של שוטרים במדים המגיעים למשרדי מח"ש בעת שחבריהם נחקרים באזהרה. כל אלו מהווים לכאורה ניסיונות להשפיע על החקירה ותוצאותיה באצטלה של גיבוי ותמיכה. מח"ש והעומדת בראשה מקבלים ויקבלו ממני את מלוא הגיבוי וימשיכו לפעול במקצועיות, בהגינות וביסודיות".

בהתייחסו למחאת "צדק לרפאל" אמר כי "התקופה שבה אנו נמצאים, כך נדמה, היא תקופה שבה לעובדות ולראיות, אין שום ערך. האמת הפכה לעניין שולי. פרשנים ומומחים מטעם עצמם, אשר אין להם היכרות כלשהי עם הראיות והעובדות, מפרשנים שלא לומר מלהגים כמי שבקיאים בפרטים. טענות שאינן אמת וטענות העומדות בסתירה מוחלטת לראיות מוצקות, מהודהדות בלהט, חזור והדהד עד אשר הן הופכות אצל חלקים בציבור הישראלי לאמת שלא ניתן להפריכה.

"בשבועות האחרונים נוכחנו כיצד התנהגות חסרת אחריות מעין זו של מפיצי הכזב, ושל גורמים בעלי עניין מצד כזה או אחר, גורמת למשבר אמון מיותר ולא מוצדק של חלקים באוכלוסייה כלפי מערכת האכיפה. כידוע לכם, היכולת שלנו כתביעה לסתור טענות אלה על ידי הצגת העובדות והראיות כהווייתן, מוגבלת מטעמים ברורים ומובנים. השמירה על טוהר ההליך הפלילי, על מנת שלא לפגוע בזכויותיהם של קורבנות העבירה מהצד האחד ונאשמים מהצד השני, הוא ערך חשוב ביותר מבחינתנו".

איתמר בן גביר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד