כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
"ישפר מאוד את איכות החיים"

לראשונה בישראל: כלי ניבוי לאפקטיביות של תרופות לאלצהיימר

הכלי, שנמצא בשלב מחקרי ופותח בבילינסון ובשיתוף אונ' תל אביב מבוסס על מכשיר ה-EEG. כבר בתוך מספר חודשים ניתן לדעת האם תרופה יעילה לחולה ב-80 אחוזי הצלחה, לעומת המצב כיום בו משך הזמן הוא כשנה שלמה

לראשונה בישראל: כלי ניבוי לאפקטיביות של תרופות לאלצהיימר
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: pixabay

ד"ר אמיר גליק, מנהל השירות לנוירולוגיה קוגניטיבית בבילינסון, בשיתוף עם ד"ר פליקס בנינגר, סגן מנהל המחלקה הנוירולוגית בבילינסון ופרופ' מרים יוסט מהמחלקה להנדסת חשמל מאוניברסיטת תל אביב, פיתחו כלי חדש לזיהוי יעילות של תרופות לחולי אלצהיימר על בסיס מכשיר ה-EEG.

ד"ר אמיר גליק. צילום: שלומי יוסף

ד"ר גליק ערך מחקר שעקב אחרי עשרות חולים וגילה שבעזרת ה-EEG ניתן לדעת כבר בתוך מספר חודשים האם התרופות שניתנו לחולים אכן יעילות ולנבא מי יישאר יציב ומי יתדרדר קוגניטיבית. היום ניתן לזהות התדרדרות או יעילות של תרופות רק אחרי שנה של טיפולים.

כחלק מהפיתוח הוא ערך מחקר על מאות חולים עם אלצהיימר לעומת חולים בריאים. כעת, בעזרת "מור יישומים", חברת היישום של קופת חולים כללית, מתקדמים לעבר הקמת חברה ומחפשים משקיעים.

הפרויקט הזה, שנעשה בשיתוף אוניברסיטת תל אביב, קיבל תמיכה מטעם הרשות לחדשנות במשך שנתיים בסך כולל של כ-1.2 מיליון שקלים.

המפתח של הכלי, ד"ר אמיר גליק, מנהל השירות לנוירולוגיה קוגניטיבית, בית חולים בילינסון, אמר: "אנחנו נמצאים כיום במהפכה בטיפול באלצהיימר עם אישורם של מספר תרופות חדשות על ידי ה-FDA, שיגיעו בקרוב גם לישראל בזמן הקרוב. כיום ניתן לקבוע אם תרופה היא יעילה רק לאחר שנה מתחילת הטיפול ולכן יש הכרח בכלי שינבא את היעילות של הטיפול בזמן קצר יותר. נכון להיום, חולים נאלצים להתמודד עם תופעות לוואי קשות של תרופות שהרבה פעמים כלל לא עוזרות להאט את התדרדרות המחלה וזה גם מאוד יקר. כעת פיתחנו כלי שמבוסס על מכשיר ה-EEG שכבר בתוך מספר חודשים בלבד יעזור לנו להבין האם התרופה יעילה או שכדאי להחליף תרופה. כלי כזה ישפר מאוד את איכות חייהם של מיליוני החולים בעולם וייתן שנים ארוכות של עיכוב המחלה וזה כמובן יכול לחסוך גם הרבה מאוד כסף".

אלצהיימר בית החולים בלינסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד