כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

ניסתה לעבור במסלול הירוק ונתפסה עם 3 מזוודות מלאות

מפקחי משרד החקלאות חשפו ניסיון להברחה של כ-400 סחלבים לישראל | כל הסחלבים הוברחו מאירופה • פוטנציאל השווי הכספי עומד על עשרות אלפי ש"ח • הסחלבים ככל הנראה יועדו למכירה בישראל • הסחלבים היו עלולים לגרום נזק עצום לסחלבים המקומיים לנוכח גילוי וירוס Odontoglossum

ניסתה לעבור במסלול הירוק ונתפסה עם 3 מזוודות מלאות
נוסעים בנתב"ג צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

בשעות הלילה המאוחרות, מפקחי השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות ורשויות המכס בנתב"ג עיכבו אזרחית ישראלית שחזרה מאחת ממדינות אירופה ועברה במסלול הירוק. המפקחים שחשדו בנוסעת מצאו שלוש מזוודות המלאות בכ-400 שתילי סחלבים. ככלל, על פי החוק להגנת הצומח, שתכליתו מניעת חדירת נגעים והתפשטותם, קיים איסור על יבוא תוצרת צמחית לישראל ללא אישור. מבדיקה ראשונית עולה כי החשודה תכננה למכור את השתילים שהבריחה בישראל. נגד החשודה נפתחו הליכים משפטיים, והסחלבים הועברו להשמדה.

השתילים נשלחו למעבדה על ידי הפקחים ולאחר הבדיקה התברר כי הם נגועים בווירוס Odontoglossum ringspot virus ממשפחת הטובמו, המוגדר כנגע הסגר הפוגע קשות בסחלבים ומועבר באופן מכני, אפילו ממגע יד אדם שנגע בצמח הנגוע ונוגע לאחר מכן בסחלב אחר ולמעשה מדביק אותו בווירוס. הווירוס מדווח כגורם מחלה בלמעלה מ-20 סוגים של סחלבים ומעלה חשש כי עלול לגרום נזק לסחלבים ככלל וגורם להמתת הסחלב הנגוע. מלבד הגידול המסחרי של סחלבים לנוי אשר עלול להיפגע, הוירוס עלול לפגוע גם בגידול של סחלב הווניל (Vanilla planifolia ). נזק משמעותי נוסף מהתבססות של וירוס זה בארץ עלול להיגרם מפגיעה בסחלבים הקיימים בטבע הישראלי הכוללים בין היתר את בן-חורש, דבורנית, שפתן, סחלבן, בן-סחלב ועוד, ביניהן מינים נדירים הנמצאים בסכנת הכחדה. 

על פי מאגרי מידע עולמיים, הווירוס גם עלול להדביק צמחים בסוג Brassica אשר כולל בתוכו גידולים חקלאיים משמעותיים כמו כרוב, לפת, חרדל, כרובית, ברוקולי, קנולה ועוד) אולם מידת הנזק במקרה כזה אינה ידועה. יתר על כן, בניסויים שבוצעו בתנאי מעבדה, הווירוס הדביק גם צמחי קינואה וצמחים ממספחת הסולניים.

משרד החקלאות חוזר ומדגיש כי הכנסת תוצרת צמחית עלולה להוביל לכניסת חרקים ומחלות צמחים שאינם קיימים בישראל, אשר ביכולתם לפגוע בגידולים מקומיים, לגרום לנזק בלתי הפיך ולהשמיד ענפי חקלאות שלמים. על פי נתוני השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות, מתחילת שנת 2023 נתפסו בנתב"ג יותר מ-1000 נוסעים שבכבודתם נמצא חומר צמחי מסוגים שונים האסור בכניסה לארץ. סך התוצרת הצמחית שנתפסה והועברה להשמדה עומדת על כ-4 טון (!), בין היתר: פירות, ירקות, זרעי פרחים וחלקי עצים. 

 

נתב"ג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד