כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
דו"ח משק החשמל

ייצור החשמל ירד עד ל-51%: זו הסיבה

שנת 2022 התאפיינה בהמשך מגמת ירידה בחלקה של חברת החשמל בייצור חשמל, כחלק מיישום הרפורמה במשק החשמל | בשנת 2022 אחוז הייצור בפועל ירד עד ל-51% זאת בשל מכירת תחנות הכח של חברת החשמל במקביל להפעלת מתקני ייצור חדשים בבעלות פרטית | בשנת 2023 צפוי כי רוב החשמל במשק ייוצר על ידי הסקטור הפרטי

ייצור החשמל ירד עד ל-51%: זו הסיבה
תחנת חברת החשמל בחדרה צילום: יוסי לאון, מתוך הפייסבוק של החברה

רשות החשמל מפרסמת את דו"ח משק החשמל המסכם את שנת 2022 ומציג מגמות בשנת 2023: הדו"ח מתפרסם מידי שנה וכולל גם בסיס נתונים מפורט ונגיש לציבור. השנה הורחבו בסיסי הנתונים גם בנושאים נוספים כגון אגירה, תשובות מחלק, השוואה בינלאומית לתעריף לצרכן, תכנית פיתוח, צרכנות ועוד. כמו כן, צורפו קישורים להרחבות והעמקה.

הדו"ח מציג את השפעות מלחמת רוסיה אוקראינה, משבר האנרגיה העולמי והיציאה ממשבר הקורונה על משק החשמל. בשל העיכובים בהפעלת תחנות הכוח החדשות באורות רבין, והעיכובים בהסבת יחידה 1 ברוטנברג מפחם לגז, כמות הייצור בפחם, פליטות המזהמים המקומיים ופליטות CO2 מייצור חשמל בשנת 2022 נשארו כמעט ללא שינוי ביחס לשנת 2021. כמו כן, מחירי הפחם העולמיים הגבוהים הובילו לעליית תעריף החשמל לצרכן בישראל אך בצורה מתונה יותר מאירופה. בשנים הקרובות צפויה ירידה בהיקף השימוש בפחם במשק ובהתאמה ירידה בכמות הפליטות המשקית. הרשות מציינת כי כבר במחצית הראשונה של שנת 2023 ניכרת ירידה בהיקף ייצור החשמל מפחם.

בשנת 2022 נרשמה עלייה ניכרת בשילוב מתקנים באנרגיה מתחדשת בהיקף של כ-1,100 MW חדשים ששולבו ברשת. במקביל, ועל רקע השתלבותם של מתקנים רבים באנרגיה מתחדשת וצפי להשתלבותם של מתקנים רבים נוספים, הוחרפו בעיות הגודש ברשת החשמל המעמידות בספק את יכולת המשק להגיע ל-20% אנרגיות מתחדשות עד לסוף שנת 2025. על מנת להתמודד עם אתגר זה, בוחנת הרשות מנגנונים חדשים לניצול מיטבי של רשת החשמל הקיימת שיאפשרו עמידה ביעד בשנת 2026.

אתגר נוסף המוצג בנתוני הדו"ח הוא רמת אמינות אספקת החשמל. כבר למעלה מעשור ניכרת מגמה של עלייה בדקות אי האספקה של צרכני החשמל. על כן, קבעה הרשות במהלך שנת 2022 לחברת החשמל יעדים ותמריצים לשיפור רמת האמינות בעשור הקרוב ובהם יעדי הפחתת דקות אי אספקה, תמריצים להטמנת קווי מתח גבוה ונמוך, החלטות לשילוב אמצעי השנאה במגורים ועוד. 

הרשות פועלת בימים אלו להגדלה ניכרת של ההשקעה בפיתוח רשת ההולכה והחלוקה ובמסגרת זו הגישה המלצה לתכנית פיתוח למקטע ההולכה וצפויה להגיש המלצה לתכנית פיתוח לרשת החלוקה במהלך השנה הקרובה. תכניות הפיתוח צפויות להוביל להגדלת יכולת קליטת מתקני ייצור באנרגיה מתחדשת ולשפר את רמת האמינות בכל רחבי הארץ. 

עוד עולה בדו"ח כי בעקבות פתיחת מקטע ההספקה לתחרות, נתח השוק של המספקים הפרטיים לפי צריכה ממשיך לגדול ומהווה כ- 31% מהצריכה בישראל (בעיקר במגזר העסקי-תעשייתי). בשנת 2022 פעלו במשק 18 מספקים וירטואליים.

יש לציין כי לצד הדו"ח מתפרסם בסיס נתונים מפורט ונגיש על מנת לאפשר לכל הגורמים המעוניינים לקיים דיון מקצועי על מצבו ועתידו של המשק תוך גישה מלאה לכל המידע שניתן לפרסם לציבור.

 

 

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד