כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
בצל ניסיונות הפשרה

נתניהו שיתף את נאומו של אוחנה בו הזהיר את בג"ץ מהתערבות בחוקי יסוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו צייץ מחדש את הנאום של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה שבו הזהיר את בג"ץ מפני התערבות בחוקי יסוד. בכך ראש הממשלה מביע תמיכה בדבריו של אוחנה אחרי שאתמול בניגוד לשרים אחרים מהליכוד וליו"ר מפלגות אחרות העדיף שלא להגיב לדברים

נתניהו שיתף את נאומו של אוחנה בו הזהיר את בג"ץ מהתערבות בחוקי יסוד
ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ראש הממשלה בנימין נתניהו שיתף היום (חמישי) בחשבון הטוויטר שלו את נאומו של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה אשר הזהיר אתמול את בג"ץ מהתערבות בחוקי יסוד שהכנסת חוקקה.

בכך ראש הממשלה מביע תמיכה בדבריו של אוחנה אחרי שאתמול בניגוד לשרים אחרים מהליכוד וליו"ר מפלגות אחרות העדיף שלא להגיב לדברים.

ראש הממשלה שיתף בחשבון הטוויטר את נאום יו"ר הכנסת

כזכור, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה העניק אמש הצהרה לקראת הדיון בבג"ץ על חוק יסוד צמצום עילת הסבירות וחוק יסוד הנבצרות. אוחנה ביקש בהצהרתו - "להציב תמרור עצור" בעניין התערבות בג"ץ בחוקי יסוד והבהיר, "הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה".

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין הגיב: "אני מברך את יושב ראש הכנסת אמיר אוחנה על נאום אמיץ ועל עמידתו האיתנה על מעמדה של הכנסת ועל סמכויותיה. אני תקווה כי דבריו ימצאו אוזניים קשובות אצל שופטי בית המשפט העליון, וכי בית המשפט יכבד את סמכותן של הממשלה והכנסת ואת ריבונות העם".

מהמחנה הממלכתי נמסר בתגובה לדברי יו"ר הכנסת: "מי שאומר שרוצה להגיע להסכמות שישמרו על שלטון החוק בבוקר - לא יכול לאיים לפרק אותו בערב. האמירה של יו"ר הכנסת שלא יקבל פסיקת בית משפט "בהכנעה", היא מבוא לאנרכיה. נתניהו חייב להתנער ממנה, אחרת מדינת ישראל תגלוש למדרון מסוכן".

בפתח דבריו אמר אוחנה: ‏"אנו ניצבים בפני צומת חדש ומסוכן שעלול לדרדר אותנו לתהום. כאשר העליון יקיים דיונים בשאלת תוקפם של חוקי יסוד".

אוחנה הוסיף: "ישראל היא מדינה דמוקרטית. בדמוקרטיה - הריבון הוא העם. בדמוקרטיה מערכת המשפט מכבדת את העם ובחירותיו והכבוד הזה הדדי. ‏אין ולא יכולה להיות מחלוקת בשאלה האם הכנסת הסמיכה את בית המשפט לדון או לפסול חוק יסוד. התשובה היא לאו מוחלט.

אין אף חוק שמאפשר להם לעשות זאת.  הכרעה אחרת היא לא נגד הקואליציה או מפלגה כזו או אחרת - היא נגד הכנסת ונגד הדמוקרטיה הישראלית", כך אוחנה.

יו"ר הכנסת התייחס גם למגעים סביב הרפורמה המשפטית ואמר: "אני מברך על כל שיח שמכוון לניסיון להגיע להסכמות ולהבנות גם בכנסת וגם מחוצה לה – חרף המשמעות הברורה: שאף צד לא יקבל את כל מבוקשו כאן עכשיו ומיד.

זו משמעותה של מנהיגות, ואני מפציר בנבחרי הציבור – נציגי העם – לעשות כל מאמץ ולהפוך כל אבן במאמצים הללו".

יו"ר הכנסת הבהיר: "אבל גם אם המגעים לא יצליחו משלל סיבות, ולהערכתי בעיקרן פוליטיות – כי על העקרונות הבסיסיים וגם על הצורך בתיקונים דווקא יש הסכמה רחבה, גם אם המגעים לא יצליחו - הדבר אינו מעמיד לביהמ"ש את האפשרות לקבל הכרעה במקומם. מצב דברים זה יוביל לאירוע חסר תקדים במדינה דמוקרטית.

דבר אחד אני יודע לומר. הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה.

רבותי, אינני עומד כאן לפניכם לא מתוקף חברותי במפלגה ולא מתוקף חברותי בקואליציה, אני עומד כאן בפניכם מתוקף תפקידי כיושב ראש הכנסת.

ומתוקף כך אני מבקש מביהמ"ש ומשופטיו, שאני מכבד מאוד – ותמיד כיבדתי, גם כשחלקתי ולא הסכמתי: הכירו גם במגבלות הכוח שלכם, לא רק של הרשויות האחרות. הכירו בכך שבדמוקרטיה – אף רשות איננה כל יכולה. אני חושב שהרשות המבצעת הפנימה זאת, אני יודע שהרשות המחוקקת הפנימה זאת. כעת תורכם", סיים אוחנה.

אמיר אוחנה בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד