י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
המסמכים נחשפים

אחרי 50 שנים: המוסד חושף את החומר המודיעיני הדרמטי שהעביר "המלאך" לישראל

50 שנים למלחמת יום הכיפורים: בצעד חריג במיוחד חושף המוסד חומר מודיעיני שהעביר אשרף מרוואן לישראל עוד לפני המלחמה, ומפרסם לראשונה תמונה נדירה שלו עם מפעילו הישראלי

אחרי 50 שנים: המוסד חושף את החומר המודיעיני הדרמטי שהעביר "המלאך" לישראל
הסוכן אשרף מרוואן ומפעילו, דובי צילום: באדיבות המצלם

50 שנים למלחמת יום הכיפורים: המוסד החליט לפרסם לראשונה ספר ובו מידע רב שסיפקו שלל מקורות מודיעיניים שהמוסד הפעיל בשנים שלפני המלחמה, ובראשם המקור המודיעיני האסטרטגי 'המלאך'.

יומיים לפני פרוץ המלחמה ביקש מרואן להיפגש בדחיפות עם מפעילו בכדי למסור "ידיעות בעלות חשיבות רבה". תוך מספר שעות עלה ראש המוסד זמיר, ונפגש בעצמו עם מרואן.

במסמך שנחשף היום נמצאים הדברים שאמר מרואן לראש המוסד: "יש 99% סיכויים שהמלחמה תתחיל מחר... היא תתחיל בו-זמנית משני הצדדים, המצרי והסורי". יחד עם זאת הוא הוסיף שמטרת הסורים היא "לכבוש את הגולן" ושירדן לא תצטרף למלחמה. עוד הוסיף "ההתקפה המצרית תיפתח בארטילריה ובצליחת התעלה. הם העבירו את כל הצבא לתעלת סואץ".

בנוסף למסמך זה נחשפה היום אף תמונה שצילמו אנשי המוסד בעת מפגש בין אשרף מרוואן ומפעילו דובי.

ראש המוסד, ברנע, התייחס לטענות שהועלו להיותו של המלאך סוכן כפול ואמר: "טענות אלו נבדקו בזמנו בכובד ראש הרבה לפני המלחמה בצוות משותף של צה"ל והמוסד כמו גם לאחר המלחמה. המסקנות חזרו על עצמן – המלאך היה סוכן חשוב ואסטרטגי. מי שאינו מבין ביומינט קשה לו להבין ניואנסים של סוכן ומפעיל".

כידוע, 'המלאך' סיפק את ההתרעה למלחמה. מהרגע שפרצה, במהלכה ולאחריה, ראש המוסד זמיר מילא תפקיד מרכזי בהצגה וניתוח של תמונת המודיעין לדרג המדיני. במקביל המוסד המשיך לספק מודיעין איכותי שהשפיע עמוקות על מהלכי המלחמה והמו"מ לסיומה.

ברנע אמר על זמיר: "זמיר הנהיג את המוסד במלחמה ההיא כאסטרטג מודיעיני. תפקודו התניע שינוי שנמשך לאורך שנים במעמדו של המוסד בקהילת המודיעין: מאחריות לאיסוף בלבד, המוסד הפך לשחקן מרכזי האחראי על המעגל המודיעיני השלם".

אנואר סאדאת אשרף מרואן מלחמת יום הכיפורים מלחמת אוקטובר צבי זמיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד