י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

פסיקה תקדימית בעניין ענקית המחשוב אפל

אפל תשלם פיצויים בסך 450 מליון דולר בגלל מעורבות בקרטל ההוצאות לאור של ספרים דיגיטליים

ספר דיגיטלי. צילום: ויקיפדיה
ספר דיגיטלי. צילום: ויקיפדיה

אפל תשלם פיצויים בסך 450 מליון דולר בגלל מעורבות בקרטל ההוצאות לאור של ספרים דיגיטליים. סטיב ג'ובס המנוח נקבע כמי שהגה את הרעיון הלא חוקי.

ענף ההוצאה לאור עובר בשנים האחרונות מהפכה של ממש: ספרים מודפסים מפנים את מקומם לספרים דיגיטליים, אותם קבצים ממוחשבים שאפשר להוריד למחשב ולשאת במכשירים כמו טלפון וטאבלטים, ולקרוא בכל מקום ללא חיבור לאינטרנט וללא צורך לפנות מקום על המדפים בספרייה. מטבע הדברים, החברות המפתחות את תוכנות ההמרה של הקבצים ומייצרות את המכשירים לקריאתם מחזיקות בידיהן כוח רב שמתורגם, כך מתברר כעת, לקרטל מחירים שתואמו ביניהן לרעת הלקוחות התמימים, והשפיע לרעה על תמחור כל הענף כולו.

תחרות פראית בין חנויות הספרים העולמיות:
התחרות העזה בשוק בין החברות אפל, גוגל ואמזון, קיבלה תפנית מפתיעה עת השופטת במשפט התביעה הייצוגית נגד אפל וחמש הוצאות לאור ששיתפו איתה פעולה בתיאום מחירים, קיבלה את טענות התובעים וקבעה כי אפל ומייסדה, סטיב ג'ובס המנוח, הגתה והנהיגה מהלך עסקי שנועד לדחוק את רגלי אמזון וגוגל משוק הספרים ולהסב להם הפסדים, בגלל הפגיעה בחנות הספרים המקוונים של אפל.

הפרת ההגבל העסקי בענף הספרים גבתה מחיר יקר מהקוראים:
באוגוסט האחרון היה אמור להיפתח משפטן של חברת "אפל" וחמש הוצאות לאור, לפי כתב האישום, על תיאום מחירים של ספרים דיגיטליים. התביעה הייצוגית נגדן הוגשה על ידי תובעים מ-33 מדינות ותחומי שיפוט בארצות הברית, ובזמן שאפל התעקשה שלא להודות ולא להתפשר, ההוצאות האחרות כבר הגיעו להסדר שלפיו יקבלו הקוראים סך כולל של 166 מיליון דולר.

מודל החנויות של אפל קובע כי היא רק הסוכנות המתווכת שבין הקוראים לבין הוצאות הספרים, ולכן כל מי שמוכר בה ספרים משלם לה 30% ממחירו של כל ספר. אפל הואשמה בכך שחתמה על חוזים מגבילים כך שהיא תקבע בלעדית את מחירי הספרים שיימכרו בחנות המקוונת שלה, נוסף על כך, אפל מנעה מהן בהסדר הכובל שלה אתן, לאפשר לחברות הגדולות המתחרות בה - אמזון וגוגל - לתמחר לפי ראות עיניהן את הספרים הדיגיטליים שהוציאו לאור, גם אם היו מתחייבות לספוג את ההוזלה בעצמן.

עקשנות אפל קורסת:
אפל נשארה לבד במערכה המתנהלת בבית המשפט מאז שנת 2012, לאחר שחמש ההוצאות לאור הגיעו להסדרים נוחים יחסית עם בית המשפט והממונה על ההגבלים העסקיים, והתעקשה לאורך כל ההליך המשפטי שקרטל מחירים של ספרים אלקטרוניים לא היה כוונתו המקורית של ג'ובס. התעקשות זאת דרבנה את בית המשפט להרשיע את אפל, לקבוע שסטיב ג'ובס הוא האשם ביצירת הקרטל ולחייב אותה בתשלום 450 מיליון דולרים. בית המשפט נשען על הצהרות של ג'ובס שבהן אמר מפורשות שאמזון שוחקת את רווחיו ושבקרוב היא כבר לא תוכל לעשות זאת.

רוב הכסף, כ-400 מיליון דולרים, ישולם למיליוני הלקוחות שקנו ספרים דיגיטליים בצורת הטבות שונות. 50 מיליון ישולמו כשכר טרחה לעורכי הדין הרבים שהתאחדו להגיש את התביעה.

אולם הסיפור טרם תם ונשלם משום שאפל, למרות שהסכימה להגיע להסדר החלקי, מתכוונת להגיש ערעור על הרשעתה ועל הטלת האחריות עליה ביצירת הקרטל.
אפל בית משפט טכנולוגיה אמזון ספר דיגיטלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד