א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

נקמת החרדים בבית היהודי • טורו של אבי בלום

החרדים לנתניהו: "אחרי הבחירות נעדיף ממשלת אחדות על הבית היהודי" • חשיפה: תקצוב הכיתות הריקות בחינוך החרדי-ציבורי

צלם:משה גולדשטיין
צלם:משה גולדשטיין

בתוך כל טררם חוק הלאום שהביאנו עד הלום, הצליחה הצעת חוק אחת להשתחל איכשהו השבוע ולהגיע עד לאישור סופי בקריאה שנייה ושלישית: "חוק האיזוק האלקטרוני", שהוביל יו"ר ועדת המדע חבר-הכנסת משה גפני.

החוק החדש כולל הוראות מיוחדות שנועדו לאפשר לאזוק-אלקטרונית שומר המסורת להסתובב חופשי-חופשי גם בשבתות ובימים טובים, ללא חשש חילול שבת וחג.

בשנות ה-90', תיקונים מעין אלו היו רלוונטיים רק לש"סניקים. אחרי גזרי הדין בהולילנד, גם האפליה הזאת בין אשכנזים לספרדים, כבר תוקנה. ושיהיה לחברים שהגישו ערעור, רק הצלחה.

שומרי המסורת הראשונים שהקפידו על קיום הוראות החוק החדש, ודווקא בימי חול, הם חברי הכנסת החרדים: דרעי, גפני וליצמן, אנשי סיעת דג"ל האמונה על המגעים עם ראש הממשלה.

התחושה שלהם בשבוע האחרון הייתה שהם אזוקים צמוד מדי על ידי הצמד שעלילותיו תוארו כאן בשבוע שעבר: יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין ויועצו של בנט, שלום שלמה, אקס לשכת נתניהו.

נכון למועד כתיבת השורות, נתניהו נמנע גם השבוע מלטלפן ישירות לחברי הכנסת החרדים כדי להזמינם לממשלה כלשהי בזה ובבא – לפני הבחירות או לאחריהן. המגעים האינטנסיביים מנוהלים על ידי שליחים, אך במקרה הזה, חברי הכנסת החרדים חשו מחויבות "להרוג את השליח", ולהיפטר מעולו של זאב ואלקין.

ההצעה שהצמד אלקין-שלמה הניח על שולחנם – נכון יותר לומר: מתחת לשולחנם – של חברי הכנסת החרדים הייתה, ללכת לבחירות מהירות. החרדים בתמורה נתבקשו לתת התחייבות מראש, ולפיה אחרי הבחירות יחזרו למתווה "השותפות הטבעית".

ביבי צריך את הצ'ק הדחוי הזה לטווח הארוך והקצר גם יחד. בסביבתו מאמינים, כי אם יצליח להרכיב מחדש את 'הגוש הטבעי' בראשותו, יישמר מעמדו הציבורי כמי שאין עוד ראש-ממשלה מלבדו.

אלקין דיבר בשם הבוס שלו נתניהו, שלמה דיבר בשם בעל-הבית מטעמו בנט – אבל המסר היה זהה וסימן את המטרה: שותפות עם ביבי ובנט באותה נשימה. חברי הכנסת החרדים תלו את אחדות המטרה בשתי סיבות.

הראשונה, בשולחים ביבי ובנט, שני האויבים לשעבר, שמשתפים לאחרונה פעולה, עד כדי דיבורים על הליכה משותפת לבחירות. בקצב הזה איילת שקד עוד תהפוך לחברה הכי טובה של הרעיה שרה. הסיבה השנייה נובעת מזהות השלוחים. אלקין, חובש כיפה סרוגה ומתנחל גאה, ומשנתו המדינית מתאימה יותר לערכי תנועת גוש אמונים מאשר לערכי תנועת החרות.

עד לרגע זה, החרדים לא נתנו תשובה לשאלת נתניהו האם יתמכו בו לאחר הבחירות הבאות, "אבל אישור לדבר על זה, קיבלנו מהרבנים", אומרים הן בש"ס והן בדגל התורה ובאגודת ישראל. פעם נזקקו ח"כינו לאישור-פעולה, היום הם נאלצים להסתפק באישור-שיחה.

דרעי וגפני קיבלו את האישור בקלות יחסית. ליצמן נאלץ לכתת רגליו בין בתי האדמו"רים הרבים עד שלרגע נראה כמו מנהיגה החדש של סיעת שלומי אמונים.

טוב שגפני נותר בסביבה. "אני מעדכן את כולם. גם את פרוש", אומר מי שזכה בקולו המכריע של פרוש בהצבעה ההיא על ראשות ועדת הכספים. כשהבחירות מתקרבות, חוזרות הבריתות הישנות.

זאב-זאב
להתלבטות האם להיענות להצעת נתניהו עוד נחזור, אך הנה לכם תשובה שלילית אחת שכבר ניתנה, והיא שוגרה כמו שחברי הכנסת החרדים אוהבים, לא בצורה ישירה אלא במסר עקיף.

מי שקיבלה את התשובה הייתה פרח לרנר, היועצת הפוליטית של נתניהו והיחידה ששורדת קילומטראז' כה גדול בלשכת ראש-הממשלה בלי לסטות מהכביש ולסיים את הקריירה הפוליטית בתאונה קשה.

"אל תשלחו אלינו יותר את אלקין שמגיע כמו תאום סיאמי של שלום שלמה הנציג של בנט", הועבר המסר לנתניהו, "אם אתם רוצים לדבר על שותפות עתידית, נשמח לדבר עם נציג הליכוד ולא עם נציג הבית היהודי".

המסר נקלט בלשכת נתניהו והובן גם בלשכת בנט. ביבי העביר את מושכות ניהול המו"מ מול החרדים מזאב אלקין לישראל כץ. הסימפטיה של כץ לבנט, זהה למידת הכבוד שרוחשת לו רעיית ראש הממשלה.

מלשכת בנט שוגרו רצים דחופים לחברי הכנסת החרדים כדי לבדוק מדוע טורפדו המגעים מול הנציג מטעמם. מתווכים מעבר לים שחדלו להעביר מסרים מבנט לחרדים - מאז ימי הברית הישנה עם לפיד, ניעורו לפתע לחיים וחזרו לשגר מסרונים.

"בנט קורא מפה ומבין שהגידול בסקרים לא משחק בהכרח לטובתו", מנתח בכיר בש"ס את המצב בלא מעט שמחה לאיד. "בנט ובעיקר החברים ההזויים מהבית היהודי נחשבים כיום לסמן הכי קיצוני במערכת הפוליטית. לפיד ולבני לא מוכנים לשמוע את שמו, איווט בז לו ומרגיש שבנט דורך על אותה משבצת אלקטורלית של ציבור חילוני ימני.

"אחרי הבחירות הבאות עשויה להיווצר מגמה זהה לזו שהייתה בראשיתה הקדנציה הנוכחית רק בכיוון הפוך – לא החרדים יודרו מהממשלה אלא הבית היהודי. וכי מה יעשה ביבי אם החרדים ומפלגת העבודה יתאחדו ויתנו כניסה משותפת לממשלת אחדות בהותרת הבית היהודי באופוזיציה? אם נתניהו ייאלץ להיכנע לתכתיב, הוא יעשה זאת בשמחה רבה".

הסיר את האזיקים. ח"כ גפני עם נציב השב"ס פרנקוצילום: הסיר את האזיקים. ח"כ גפני עם נציב השב"ס פרנקו
הסיר את האזיקים. ח"כ גפני עם נציב השב"ס פרנקו

גיס חמישי
מוקדם להעריך, מיותר לדבר, אבל תחושת חברי הכנסת החרדים השבוע הייתה שבנט לראשונה מזיע. גם אורי אריאל שמדיר את החרדים מתוכנית מחיר מטרה (עיר חרדית אחת מתוך עשרים יעדים ברשימה), מתרוצץ מאדמו"ר לראש-ישיבה, כמעט כמו ליצמן ופרוש בימי חג החנוכה. לכל החיזור הזה, יש מטרה וגם מחיר.

תשובת חברי הכנסת החרדים נכון לעכשיו הינה, לאו מוחלט לבית היהודי. ככל שזה תלוי בהם, לא תישמע מפיהם הבעת תמיכה כבר מעכשיו בשותפות אוטומטית עם הבית היהודי אחרי הבחירות.

"אין שום סיבה שלא נשיב להם כגמולם, אם תיווצר אחרי הבחירות קונסטלציה של הקמת ממשלה ללא הבית היהודי", אומרים הן בש"ס והן ביהדות התורה.

"בכלל", אומר גפני, "אידיאולוגית, אחרי מה שנעשה בקדנציה האחרונה לעולם התורה, אין לנו כיום עם הבית היהודי שום מכנה משותף. הרי לעלייה להר הבית, לחוק הלאום ולכל ההתגרויות הלאומניות שמובילים אנשי הבית היהודי, התנגדנו תמיד. בקדנציה הזאת, הם מחקו גם את הערך המשותף היחיד שהיה לנו ופגעו גם בעולם התורה, אז איזו שותפות טבעית עוד נותרה".

הח"כים החרדים השיבו לאו בדרכם, אבל בבית היהודי הוסיפו לתהות, כשהנציגות החרדית אומרת לא, למה היא מתכוונת. שדרי הרדיו בתחנות החרדיות נתקלו השבוע במתקפת חיוכים מצד נציגי הבית היהודי, שהשתלטו על גלי האתר במטרה לשנות את עמדת הנציגות החרדית מלמטה.

אריאל, שקד ושאר החברים שקברו אותנו מחוץ לגדר, דבררו את עצמם לדעת וסיפרו לנו סיפורים על אחוות אחים. במקביל הופצו ידיעות על סיכום בין נתניהו לבנט בנוגע לביטול הסנקציות הפליליות בחוק הגיוס.

כבר למדנו על בשרנו, את ערכן האפסי של הצהרות הגיס החמישי מהבית היהודי.

בנות במקום הבנות
השבוע שבנו וגילינו מהו גודל הנזק שגרמו איילת שקד וחבריה ליחסי חרדים-חילונים. זוהי לא רק ההתנכלות הבלתי פוסקת לעולם הישיבות, אלא הפגיעה הקשה דווקא במסלול ההשתלבות והשירות – אותו התיימרו בנט ולפיד לקדם.

הירידה הדרסטית בגיוס חרדים למסלולי השירות האזרחי שנחשפה השבוע על-ידי איש הבית היהודי, שר שלום ג'רבי, מדברת בעד עצמה ומעידה על מידת הפגיעה באמון המתגייסים החרדים הפוטנציאליים.

קחו כדוגמה את חסידות גור – שם ניתנה הוראה ברורה שלא להצטרף יותר למסלולי השירות האזרחי, אלא רק במקרים חריגים וגם אז במסגרות של חונכות בלבד. תקנה של הרב'ה, כידוע, היא הרבה יותר מפקודה צבאית.

אפרופו ענייני גיוס וגיס חמישי, מסתבר שגם בסוגיית מקבלי הדיחויים והפטורים העניינים יגעים. בניגוד לכל ההבטחות של שר הביטחון וראשי אכ"א, הרי שבפועל בלשכות הגיוס לא מיושמות ההבנות. הבנות דווקא נמצאות.

אז עכשיו, באה אותה איילת שקד, בסיוע המשת"פים וחבר הצבועים שמכרו לנו בשעתו חתלתול בשמיכה צבאית, עם אותם צ'יזבטים ואגדות ילדים. את אותן הבטחות, באותה אינטונציה שמענו בשעתו מ"אשת הטייס" שלקחה את כולנו לטיסה מסביב לעולם.

וכי כל כך מהר הספקנו לשכוח כי היו אלו בנט ואריאל שהטילו וטו על צירוף החרדים לממשלה אחרי הבחירות האחרונות? וכי לא חזינו במו עינינו איך הם גוזלים את כבשת הרש החרדית ומעבירים את תקציבי עולם הישיבות לישיבות הציוניות ולהתנחלויות?

את כל זה עשו לנו בנט ואריאל, הם ולא אחר מלבדם. אבל אנו, כחולי אלצהיימר נדמינו בעיניהם. סוג של אישה מוכה שבוודאות תגיש להם את הלחי השנייה. היזהרו מן הצבועים.

קיבל תשובה שלילית. נפתלי בנט. צלם: פלאש 90צילום: קיבל תשובה שלילית. נפתלי בנט. צלם: פלאש 90
קיבל תשובה שלילית. נפתלי בנט. צלם: פלאש 90

הגענו עד הלאום
בה בשעה שכל המלל הדתי-לאומני מפי דוברי הבית היהודי, נשפך באוזני הבוחרים החרדים, ממשיכה שיירת המתנחלים הממוגנת לעשות את דרכה אל הנבחרים החרדים.

"הם לא מפסיקים ללחוץ ולשגר שליחים, אבל אנחנו לא נוציא להם הפעם את הערמונים מהאש", אומר יו"ר ש"ס אריה דרעי, "לא שכחנו מה הם עוללו לנו בראשית הקדנציה הזאת כשחברו ללפיד והותירו אותנו בחוץ, וגם לא נשכח כל כך מהר".

בפוליטיקה, לא חל המושג התלמודי של "ועשיתם לו כאשר זמם ולא כאשר עשה". הנקמה היא חלק בלתי נפרד משימור אלמנט ההרתעה. אבל לא מדובר רק בתחושת נקם אלא במהלך מחושב: הרי הדבר האחרון שהיהדות החרדית המוכה צריכה, זוהי ממשלה חדשה על בסיס חרדי-מתנחלי, שתקומם עלינו את הרוב החילוני.

שעה קלה אחרי שהוברר לבנט כי גובשה "חזית סירוב חרדית" נגד הענקת התחייבות לשותפות עם הבית היהודי, שיגרה יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ איילת שקד, הודעה מתונה הקוראת לשותפים בממשלה למצוא פשרה בסוגיית 'חוק הלאום'. החברים החרדים ראו בכך מעין אישור לכך שהמסרון נקלט בבית היהודי.

חלפה שעה נוספת וגפני הוציא הודעה מטעמו ולפיה, יתנגד בכל מקרה להצעת חוק הלאום. "למה לחשוף קלפים?", שאלו אותו דרעי וליצמן שנפגשו עמו בצהרי יום שני, לאחר שפרסם את ההודעה. "הרי כעת נתניהו יבין שבכל מקרה אין לו רוב וידחה את ההצבעה, מה שייתן עוד כמה ימי חיים לקואליציה הרעה הזאת".

גפני, בשלו, השיב כי מדובר מבחינתו בסוגיה אידיאולוגית: "לא אשחק משחקים. זו האידיאולוגיה של דגל התורה מימי מרן הרב שך והרגשתי חובה להבהיר שהיא לא השתנתה. את העמדה הזאת לא נעמעם כדי לזכות בעוד כמה נקודות פוליטיות. לא תיווצר סיטואציה שמישהו יחשוב כי תמיכה של דגל בחוקי יסוד מהסוג הזה, עולה על דעתנו".

כפי שהעריכו החברים כך לבסוף אירע. ההצבעה נדחתה מרביעי לשבוע הבא. המשבר עוכב, לשעה קלה.

קשה להשגה
השדכן של בנט, שלום שלמה, קיבל תשובה שלילית ונשלח לחפש לאדוניו כלה אחרת. השדכן של נתניהו, ישראל כץ, עומד וממתין לקבלת עמדת הכלה החרדית.

בתקופת ההמתנה, מפרסם כץ סטטוסים על הצעות לכיבודים כיד המלך שהועברו לליצמן תמורת הצטרפות לקואליציה אלטרנטיבית בראשות לפיד.

"בפוליטיקה הישנה קראו לזה תרגיל מסריח – מעניין איך קוראים לזה היום?", כתב כץ בסטטוס שפרסם. בז'רגון עולם השידוכים אפשר לומר שליצמן יודע איך לשחק אותה קשה להשגה.

ומה עם חזרה בתשובה להצעת ראש הממשלה? מצד אחד, ניכרת מגמה, בעיקר בש"ס ובאגודת ישראל להשיב בחיוב להצעה.

ההנחה של החברים היא כי למרות הרצון העז לראות את בוז'י ממריא, נתניהו בכל זאת ינחת גם בקדנציה הבאה בבית ראש הממשלה.

"לפני שאנחנו משיבים עלינו לבחון מהי המטרה, ואם המטרה היא להפיל את הממשלה, ייתכן שסגירה כעת עם ביבי, היא הדרך הכי יעילה והכי מהירה", אומרים בש"ס. באגודת ישראל היה מי שהזכיר השבוע כי הצ'קים של ביבי ממילא חוזרים.

אם אחרי הבחירות יקרה הבלתי ייאמן ותיווצר סיטואציה אלטרנטיבית ממשית לנתניהו, החרדים תמיד יוכלו להסביר, כמו מופז בשעתו, שלא הם השתנו, אלא המציאות. אז למה לא לתת מילה, אם יש בכוחה לסייע לפירוק הממשלה?

מן הצד השני, יש מי שמציע, בעיקר בדגל התורה סניף בני ברק, לאפשר לממשלת נתניהו למות בכוחות עצמה, בלי לנתקה במו-ידיים חרדיות ממכשיר ההנשמה: "כבר שבענו ספינים ותרגילים שנעשו על גבנו. נתניהו עוד יקבל מאיתנו את המילה וירוץ לסגור חצי שנת שקט מול שותפיו הנוכחיים בממשלה.

"אם ממשלת נתניהו הגיעה 'עד הלאום' בלעדינו, היא תשבוק חיים גם ללא העזרה שלנו. אז גם אם הממשלה הרעה הזאת תשרוד עוד כמה חודשים עלובים, אנחנו לפחות לא נואשם כמי ששוב בישלו עם ביבי תרגילים מסריחים".

נגררים לחניון הלאום
הממשלה הזאת תמשיך לקרטע עד לרגע בו ייגמרו טיפות הדלק האחרונות במכל והיא תיגרר לחניון הלאום. מי שעדיין תמה מדוע חברי הכנסת החרדים לא טורקים את הדלת בפני שלוחי ראש הממשלה, כדאי שיקרא בעיון את הקטע הבא.

בקדנציית בנט-לפיד, כל יום שעובר עלינו משמש לרעתנו. אין פלא לפיכך, שכמה מחברי-הכנסת מוכנים לבצע במו ידיהם המתת חסד לממשלה הנוטה למות.

דוגמאות להתדרדרות הבלתי פוסקת לא חסרות. מי שסבור כי המריבות הפנים-קואליציוניות מספקות לחרדים מרווח נשימה קצר, כדאי שיתעדכן ומהר בחדשות החמות.

קבלו התפתחות מהימים האחרונים שמספרת את כל הסיפור: משרד החינוך פרסם לאחרונה מכרז מחודש למנהל האגף החרדי. המכרז הקודם, אשר כלל קריטריונים אפורים ולדברי התנועה לאיכות השלטון גם תפורים, נפסל, כזכור, בבית המשפט.

עלילות המכרז ההוא פורסמו כאן בשעתו בהרחבה. אם היה מדובר בשר חרדי, התביעה של התנועה לאיכות השלטון נגד משרד החינוך, ובעיקר, הררי הטענות על מנהל לא תקין בעליל, היו משתלטים על הכותרות הראשיות בעיתונות החילונית, ולא רק על שולי מדורים פוליטיים בעיתונות החרדית.

ייבחר מי שייבחר במכרז המחודש, אך בינתיים 'מדיניות יש עתיד' מונחלת לפקידות המשרד בכל האגפים, מקודקוד ועד שרוך נעל. בתקציב האחרון שהוגש אומנם לא נכללים קיצוצים דרסטיים, אך אין מה לצאת בריקודים. כמו במשל הסוס שבעליו חדל מלהאכילו, לא נותר עוד קש-מאני לקצץ.

כיתה לכל חרד"צ
מי שחפץ לעמוד על יישום האג'נדה בשטח צריך להתבונן על נתוני התלמידים במערכת החינוך החרדית. אם התרגלתם לשמוע על כיתות צפופות בתלמידים עד להתפקע, כדאי שתפקחו עיניים ותקראו בעיון את הנתון הבא, שמוגש כאן כשהוא מגובה בטבלה.

בשנת הלימודים התשע"ה, עומד ממוצע התלמידים לכיתה חרדית על כחמישה עשר תלמידים. מי שמעיין בטבלה מגלה כי במקרים רבים מדובר במוסדות שממוצע התלמידים שלהם לכיתה הוא שמונה ואפילו שישה.

ואם לא די בכך, הרי שהכיתות הללו זוכות לתקצוב מלא-מלא של מאה אחוזים. חזון אחרית הימים.

לפני שתקרעו את הדף בחימה - כי הרי מעדות אישית, אתם עוברים מדי בוקר בכיתת הבן והבת ומכירים נתונים הפוכים - קבלו תיקון קטן: הנתונים המרווחים שקראתם לפני רגע, הם נתוני כיתות החרד"צים, בתי הספר החרדים-ציבוריים, ספינת הדגל של השר, שמדשדשת במים עכורים.

החרד"צ הוא סיפור של כישלון אחד גדול. כמעט ואין מוסדות שהתווספו, כמעט ואין תלמידים שהצטרפו. גדולי ישראל האשכנזים חתמו על מכתב מחאה. גדולי התורה הספרדים בדרך להוציא כרוז משלהם (פרטים בהמשך).

אבל מה שיש ובגדול – זה שפע של תקציבים שמוזרמים ישירות למיעוט הבטל ברוב של ילדי החרדי-ציבורי, על חשבון רוב רובם של ילדי החינוך החרדי האותנטי.

"אנחנו מודעים לפיתויים הכספיים שמופעלים על מוסדות חרדים, כולל על מוסדות מרשת מעיין החינוך התורני", אומר יו"ר ש"ס אריה דרעי, "ובכוונתנו לכנס את מועצת החכמים כדי להוציא קריאה ברורה נגד המצטרפים למסלול החרדי-ציבורי שמשרתים את האג'נדה של יש עתיד".

נהרי ופשטיה
בפעם הבאה, כשתידרשו לממן שיעורי עזר לבן או לבת ויוסבר לכם שלמורה אין די משאבים להעביר שיעור לארבעים תלמידים, כדאי שתזכרו את הנתונים.

אלו לא השקלים שחסרים בקופה אלא השיקולים של השר הממונה. אם רק תחרדצו את הילדים, ייפתחו בפניכם כל שערי התקציבים. למוסדות שלא עמדו בפיתוי והחליטו להתחרדץ כדי לקבל תקציבים, מציע ח"כ משולם נהרי, אשף תקציבי החינוך, להיכנס למגננה:

"הרי לא מדובר בתגמול על הטמעת תוכנית הליב"ה, אלא בגמול על שיתוף פעולה של מנהלי מוסדות מתוכנו, עם אג'נדה מוצהרת של יש עתיד", אומר נהרי, "מי שנותן יד לדבר הזה יהיה המפסיד הראשון מהתהליך. פירון איננו מתושלח, הוא לא יחיה בפוליטיקה 969 שנים, וכפי שכולנו רואים אפילו לא קדנציה אחת מלאה.

"מי שהחליט להתחרדץ בשביל לקבל תקצוב לטווח הקצר, יגלה בקרוב שהוא הפסיד לטווח הארוך. כשהשר יתחלף ותשתנה המדיניות, ייסגר גם החמצן התקציבי. כשיתחילו להקפיד איתם על קוצו של יוד בלי הנחות ומבצעי סוף עונה, נראה אותם מסתדרים".

חזרה חרדית מהירה לממשלה, תאפשר אפוא, להסיר גם את החרפה הזאת של תקצוב מפלה לטובת מוסדות שמנהליהם עושים ככל אשר מורה להם השר, על חשבון הילדים שנוהגים ככל אשר מורים להם גדולי התורה.

"אני מציע למנהלים שעוברים לרשת החרד"צ לחשוב פעמיים", מסכם נהרי, "זה לא רק פסול אידיאולוגית אלא גם לא משתלם כלכלית. הם מניחים חיי עולם הבא לטווח הארוך, כדי להרוויח חיי עולם הזה בטווח הקצר. הממשלה הזאת תיפול בקרוב וסופם שיפסידו את שני העולמות".


הטור מתפרסם ברשת 'קו עיתונות'.
חרדים נתניהו בנט תקציב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד