י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

כאבי אזניים - אתם לא חייבים לסבול • טיפים ועצות

כאבי אזניים מציקים למבוגרים ולילדים, אך לא תמיד הם מחייבים טיפול באנטיביוטיקה • אלו תרופות ו'שיטות סבתא' יעילות קיימות? • מאלו דברים רצוי להיזהר? • מתי חייבים לפנות לרופא? • איך מחממים את האוזן ומנקים אותה היטב? • ומדוע רצוי להימנע מטיפול אנטיביוטי? • ד"ר יעל טוקצ'ינסקי במאמר מסכם

צילום ארכיון
צילום ארכיון

בכל שנה עם תחילת החורף מתחיל אותו הסיפור: כאבי אוזניים. גם מבוגרים, כמובן, אבל בעיקר ילדים. לפי הסטטיסטיקה, עד גיל 3 כ-80% מהילדים סבלו ממחלה זו לפחות פעם אחת, ובגיל 7 כבר 95% מהילדים לפחות פעם אחת בחייהם סבלו ממנה. הריטואל מוכר היטב: התינוק צורח, האם המודאגת לוקחת אותו לרופא ילדים, הוא בודק את הילד וקובע כי מדובר בדלקת אוזניים.

עד כאן הכול ברור. אך לאחר האיבחון בא הטיפול, וכאן לא פעם יש בעיה. לצערינו עדיין רבים הרופאים הממהרים לרשום אנטיביוטיקה. עם זאת, בדלקות אוזניים ברוב המקרים ניתן לטפל בהצלחה רבה ללא אנטיביוטיקה. כבודה של האנטיביוטיקה במקומה מונח, אך עם כל הכבוד יש להשתמש בה רק במקרים בהם אין דרך אחרת. היום רוב הרופאים כבר הבינו את זה. לכן רצוי לחפש רופא ילדים שלא ממהר לרשום אנטיביוטיקה ומאפשר טיפול טבעי תוך כדי השגחה על הילד.

חשבו על זאבים שיצאו לצוד איילות. איזה איילות מתוך העדר הם יצליחו לצוד, לדעתכם? – את החולות, החלשות והאיטיות מכולן. כשבפעם הבאה הם ימצאו את אותו העדר, יהיה להם קשה יותר למצוא את הטרף, כי האיילות שנשארו הן איילות זריזות יותר, בריאות יותר, חזקות יותר.

כך עם האנטיביוטיקה. היא פוגעת בחיידקים "חלשים" יותר, ואילו ה"חזקים" יותר נשארים, מתרבים ובפעם הבאה תוקפים ביתר כוח וקשה יותר להתגבר עליהם. בשביל זה צריכים "זאבים" חזקים יותר – אנטיביוטיקות אחרות, חזקות יותר. וככה זה נמשך עד ששום אנטיביוטיקה כבר לא עוזרת. ואל תחשבו שזה לוקח יותר מידי זמן.

ומה עושה טיפול טבעי? האם טיפות מיץ שום מהול בשמן זית, למשל, לא עושות אותו דבר? כן ולא. גם שום הורג את החיידקים, ושום כל-כך חזק שהורג את כולם. אך אפילו לא זה העיקר. העיקר הוא, שבעוד האנטיביוטיקה מחלישה את המערכת החיסונית של הגוף ובכך מחבלת בניסיונות של הגוף להתגבר על הזיהום, מיץ שום לא עושה את זה. הוא לא נותן לחיידקים להתרבות ומאפשר למערכת החיסונית להרוג את כל הקיימים וגם לפתח צבא נוגדנים מיומן בלחימה נגד סוג זה של חיידקים. כך שאם בפעם הבא חיידק מסוג זה יתקוף – אולי אפילו לא תדעו על כך, כי צבא הגנה לגוף יטפל בעניין לפני הופעת התסמינים.

מה אני מציעה?
קודם כל, כמובן, ללכת לרופא ילדים ולאבחן את הילד. יש סיבות רבות לכאב באוזניים וחשוב שרופא יאבחן את העניין. לפעמים סיבת הבעיה בכלל לא באזניים!

במקרה והבעיה בדלקת אוזניים מסיבה זיהומית - לטפל בשיטות טבעיות ועממיות ("שיטות סבתא") ולפנות לאנטיביוטיקה רק אם זה לא הצליח ואין ברירה אחרת. תתפלאו לראות עד כמה נדיר המצב!

אם לא מדובר בתינוק יונק, אלא בתינוק/ילד הניזון מ"תזונת המבוגרים", חשוב ביותר לדאוג שלא תתגנב לתזונתו חלב. לפעמים מזלזלים בכמויות שנראות מזעריות, כמו אבקת חלב בעוגיות וכדו' – אל תזלזלו גם בכמויות האלה! אם המזון אינו בשרי הוא חייב להיות פרווה! ולא רק כשהמחלה כבר חוגגת, אלא תמיד – כטיפול מונע לבעיות רבות, כולל דלקות אוזניים.

הטיפול עצמו צריך לכלול 2 דברים:
1.שיכוך כאבים
2.טיפול בבעיה

אני ממליצה להתחיל מטיפות אוטידין מחוממות (לחמם ולא להרתיח, כמובן) – לטפטף אל תוך האוזן ולשים חתיכת צמר גפן. צמר הגפן גם שומר על אוטידין וגם מחמם קצת את האיזור. את הצמר גפן יש לשים בעדינות בפתח הכניסה לאוזן ולא לדחוף!

ולחמם. הרבה-הרבה לחמם.

פעולות שניתן לעשות להקלה על הכאבים:
- הרימו את הראש. אל תשכבו, מצב שכיבה הרבה פעמים מחמיר את הכאב.
- טבלו מגבת במים חמים (לא רותחים!), סחטו והניחו על האוזן ל- 10-15 דקות. חזרו על הפעולה כל שעתיים.
- קחו חתיכת צמר גפן קטנה, גלגלו אותה לכדור קטן, טבלו במים חמים והשחילו אל תוך הגומה שבין תנוך האוזן לפתח האוזן.
- חממו שמן תינוקות/שמן זית/אוטידין/ וטפטפו כמה טיפות לכל אוזן. אין לטפטף, אם יש הפרשות מהאוזן.
- ערבבו בכמויות שוות מים וחומץ לבן וטפטפו אל תוך האוזן 6-10 טיפות לשינוי חומציות הסביבה ע"מ למנוע התרבות החיידקים. אין לעשות זאת באם יש הפרשות כלשהן מהאוזן, יש ירידה בשמיעה או שידוע לכם שעור התוף מחורר.

אם זה לא עוזר – קחו משכך כאבים. תפקיד הכאב – לא לחייב לסבול. תפקיד הכאב – לגרום לפעולה, להביא למודעות האדם שיש לו בעיה. אז אתם כבר יודעים וכבר פועלים.

לטיפול אני ממליצה קודם כל על טיפול הומאופתי. טיפול שהוכיח את עצמו כיעיל מאד, אין לו תופעות לוואי וניתן לתת אותו בכל גיל, בכל מצב של החולה, לנשים בהריון ולמניקות.

אך ניתן גם להסתפק ב"שיטות סבתא". הנה כמה מהן:

הטיפול הטוב לכאבי אוזניים זה חימום. יש 2 שיטות חימום להקטנת כאבי אוזניים:
א.לחמם על ידי חפץ מחומם או אוויר חם מפֶן (ממרחק 15-30 ס"מ מהאוזן) במשך עד 5 דקות.
ב. רטיות מחממות על האוזן. רטיה חמה מוציאה את המחלה החוצה. אם יש מוגלה, ניתן להוציא גם אותה ברטיה.

- לחמם מים או כוהל מהול או שמן (עדיף שמן זית). לקחת חתיכת בד ולקפל מספר פעמים. לצפות את הנייר בשכבה דקה של שעווה. לעשות חתך בנייר לפי גודל האוזן. להרטיב את הבד ולהצמיד לעור סביב האוזן. לשים את הנייר מעל הבד ומעל זה לשים צמר גפן בצורה כזאת שצינור השמיעה לא יסתם. כל שיכבה תהיה גדולה מקודמתה ב-2-3 ס"מ. לקשור את הכל אל הראש בעזרת תחבושת או צעיף. להשאיר ל-2-3 שעות.

- למרוח את העור סביב האוזן בווזלין או בשמן תינוקות. למהול 50 מ"ל כוהל ב-50 מ"ל מים ולחמם קצת. להרטיב גזה בתמיסה ולשים סביב האוזן, כאשר האוזן עצמה והפתח לצינורית השמיעה צריכים להישאר פתוחים. לעשות חתך בנייר פרגמנט ולהלביש אותו על האוזן בצורה כזאת, שהאוזן תשאר פתוחה. לשים צמר גפן מעל הנייר. לקשור עם תחבושת ולהשאיר לשעה-שעתיים.

חומרים לרטיות:
- שמן לבנדר ושמן קמומיל 1:1 או כל אחד לחוד.
- טינקטורה קמומילה לרטיות
- רטיות חמות של שמן הקמומיל בשילוב שמן המיורן והלבנדר ביחס 1:1:1
- שמן שקדים הינו שמן ידוע כעוזר בכל מיני מחלות אוזניים. אם יש רעש בראש, כאבי אוזניים או שעוות אוזניים נוקשה – לטפטף * 5-7 טיפות שמן שקדים באוזן החולה ולשים חתיכת צמר גפן.
- שמן לבנדר טוב ברטיות ובטיפות פנימיות לשיכוך כאבים אקוטיים באוזניים
- לערבב טיפה שמן קמומיל עם טיפה של שמן שקדים ועם טיפה של שמן לבנדר ולטפטף* לאוזן
- לכאבי אוזניים שמלווים בקיעת שיניים אצל תינוקות - תמצית פלנטנגו

עוד כמה עצות קטנות:
מומלץ לאכול מרקים, במיוחד מרק עוף ומרק ירקות שורשיים.

יש לנקות את האוזן החיצונית בלבד. מכל המקרים של קריעת עור התוף, ב-70% המקרים זה קרה כתוצאה מניקוי אוזניים לא נכון. להסרת שעוות האוזניים ונוזלים שהצטברו באוזניים וכן לוטיפול בדלקת אוזניים – מומלץ ביותר טיפול בנרות הופי. נרות ההופי עוזרים בעצם בכל בעיות אוזניים ללא מעורבות עצב השמיעה.

יש לשתות מיץ מירקות עליים, שמוציאים את הליחה

אזהרות:

- לנשים בהריון יש לנזהר מאד משימוש בשמנים אתריים!
- שמנים אתריים מבטלים פעילות ההומאופתית. לכן אינם מתאימים לאנשים שלוקחים תרופות הומיאופתיות מכל סוג

חייבים לפנות לטיפול רפואי, אם:

- כאבי אוזניים נמשכים כמה שעות וחימום לא עוזר
- הכאב בלתי נסבל
- הכאב הופיע לאחר טראומת האוזן
- הכאב מלווה בחום גבוה, סחרחורת, הליכה בלתי יציבה וחוסר יכולת להזיז את הצוואר
- החולה הוא תינוק עם חום גבוה וחוסר מנוחה
- אם הרגשתם ירידה בשמיעה
- אם הופיעו בעיות שיווי משקל
- אם אתם לוקחים אנטיביוטיקה יותר מ-48 שעות ואין הטבה
- אם הופיעה חולשה שרירית מצד שרירי הפנים בצד אוזן החולה

ברוב המקרים, ניתן לטפל די בקלות בדלקת אוזניים בשיטות טבעיות בלבד. אבל יש מקרים, בהם אין מנוס אלא לתת אנטיביוטיקה. במקרים כאלה, וגם אם התחלתם לתת את התרופה מכל סיבה אחרת, יש לפעול בדיוק לפי הוראות הרופא, אין לחרוג מהן ואין להפסיק את האנטיביוטיקה לפני סיום הטיפול גם אם מצבו של החולה מעולה. ובכל מקרה מומלץ שהחולה יהיה במעקב רפואי.

כל הכתוב הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף פנייה למומחה

* כשמטפטפים טיפות לאוזני החולה, יש להשכיבו על הצד הנגדי ולהרים את האוזן החיצונית מעלה-אחורה ל-10-20 דקות ורק אחרי-כך לעבור לאוזן השניה.

ד"ר יעל טוקצ'ינסקי (PhD)©, מחברת הספרים "בריאות האישה ברפואה המשלימה", "בריאות הגבר ברפואה המשלימה", "סיפורים מהקליניקה" ו"אסטרולוגיה לכל עת"
אוזניים חורף כאבים רפואה שום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד