כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
במקום אביו

צפו: כך הוחלט על זהות ה'בעל תוקע' בפוניבז'

בישיבת פוניבז' לראשונה לא ישמעו את התקיעות ממרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל שתקע עוד משנות הקמת הישיבה ועד לשנה האחרונה. ראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי הורה כי בנו של הגרי"ג - הגאון רבי ישראל אדלשטיין ישמש כבעל תוקע. צפו בתיעוד מבית ראש הישיבה

צפו: כך הוחלט על זהות ה'בעל תוקע' בפוניבז'
הגר"י אדלשטיין אצל הגרב"ד פוברסקי צילום: באדיבות המצלם

בצל האבל הכבד בישיבת פוניבז' על פטירת מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטין זצ"ל, עלה הצורך למנות מחליף לראש הישיבה זצ"ל לתפקיד אותו נשא מימי בחרותו בשנים הראשונות להקמת הישיבה ועד לשנה זו כבעל תוקע בישיבה.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי ראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי שהשאלה הועלתה על שולחנו על ידי נשיא הישיבה הגר"א כהנמן פסק כי התפקיד שייך מדינא בחזקת ירושה לבניו של מרן ראש הישיבה הגרי''ג אדלשטין זצ"ל וביקש לברר אצל בנו הגדול הגאון רבי צבי יהודה אדלשטין, ראש ישיבת ארחות תורה אם מעוניין הוא בתפקיד. הגרצ"י ששימש בעברו כתוקע בישיבת 'גאון יעקב' שם שימש כר''מ עד לפתיחת ישיבתו ארחות תורה לפני כשלושים שנה השיב כי כבר שנים רבות לא תקע ואין בדעתו לחזור לתפקיד זה.

משכך הורה ראש הישיבה כי הגאון רבי ישראל אדלשטין, מראשי ישיבת 'בית מדרש עליון', בנו השני של מרן זצ''ל הוא יהיה בעל התוקע בישיבה. הגר"י נודע כבעל תוקע מיוחד ואף מתפלל בימי ראש השנה בישיבת פוניבז' ושימש עד השנה כבעל תקיעה מישני בתקיעות הנוספות הנוהגים לקיים בישיבה לאחר התפילה בכדי לצאת את השיטות השונות.

ואכן בליל שישי האחרון עלה הגאון רבי ישראל אדלשטין למעונו של ראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי על מנת לקבל את הדרכותיו ההלכתיות לקראת תקיעת השופר בראש השנה.

ראשית אמר לו ראש הישיבה כי עליו להתרגל בעבודה ולתרגל את התקיעות, אך לא רק אותן אלא גם לתרגל תקיעות שופר עם הקראת התקיעות, ישנם רבים הטעים מרן שמתרגלים בימי האלול ולא זוכרין לחשבן את ההפסקה הנדרשת בין תקיעה לתקיעה לשמיעת ההקראה מפי המקרא, והדבר עלול להביא לידי תקלה שהתוקע מתחיל לתקוע לפני שהמקרא סיים את הקראתו.

בנוסף הורה לו הגרב"ד כי לא יתקע את התקיעות לאחר התפילה בהשלמת המאה הקולות הנדרשים לצאת את השיטות השונות, וצריך לקחת בעל תקיעה אחר לתקיעות אלו, בכדי להשאיר את המצב כפי שהיה עד כה שלא בעל התקיעה הקבוע הוא יתקע את התקיעות הללו, בכדי שהציבור ידע להבדיל בין תקיעות החובה לתקיעות הרשות.

הגר''י אדלשטיין ביקש מראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי כי ימשיך לברך את ברכות השופר כפי שנהג ראש הישיבה בחיי אביו מרן הגרי"ג זצ"ל (הגרי"ג זצ"ל חשש שאין לו חיתוך הדיבור כדבעי ומשום כך ביקש לפני כעשרים וחמש שנה צראש הישיבה כי יברך הוא את הברכות במקומו) משום שקולו חלש וחושש הוא שלא ישמעו את הברכה היטיב בהיכל הענק ובעזרת הנשים. הגרב"ד נעתר לבקשה והודיע כי ימשיך במנהגו בהקראת הפסוקים וברכות השופר.

 

שופרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד