א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
נאלץ להתפטר

עסקת המעילים שהפילה את שר ההגנה אוקראיני

שר ההגנה האוקראיני נאלץ להתפטר לאחר שריח של שחיתות החל לעלות בעסקת מעילים לפני מספר חודשים. כמה עיתונאים במדינה חשפו כיצד מחירי המעילים הצבאיים לחיילים ב-2022 עלו פי שלושה במהלך המסירה

השר רזניקוב שפוטר
השר רזניקוב שפוטר צילום: לשכת נשיא אוקראינה

שר ההגנה האוקראיני, אולקסי רזניקוב, ישב במשרד החשוב ביותר במלחמה שמתנהלת מול רוסיה כבר יותר מ-18 חודשים, הוא הגיש ביום שני, את התפטרותו.

ריז'ניקוב, שהוביל את מאמצי הלובינג האוקראיני להשיג נשק מערבי כדי להילחם בפלישה הרוסית, סבל לאחרונה מהאשמות על שחיתות שהשתוללה במשרדו. עם זאת, הקש ששבר את גב הגמל היה עסקת המעילים.

ריח השחיתות החל לעלות מהעסקה ההיא לפני מספר חודשים, כשכמה עיתונאים במדינה חשפו כיצד מחירי המעילים הצבאיים לחיילים ב-2022 עלו פי שלושה במהלך המסירה.

עוד בקיץ 2022, היצרנים האוקראינים חששו מכך שמשרד הביטחון לא הודיע ​​על כוונתו לרכוש מעילי חורף לחיילים בזמן, מכיוון שלוקח חודשים לשנע את הבד מאסיה ולתפור אותו. ואז, בסתיו 2022, משרד ההגנה האוקראיני חתם על חוזה עם החברה הטורקית Vector avia hava araçlari לספק לחיילים בגדי חורף. החברה ייצאה רק 233,000 מעילים בשווי 20 מיליון דולר ו-202,000 מכנסיים בשווי 13 מיליון דולר בתקופה שבין אוקטובר לדצמבר.

עלות של ז'קט הטורקי באותה תקופה הסתכמה ב-86 דולר אמריקאי כל אחד. סוחר אחר מבולגריה הציע מעילים סיניים ב-95 דולר כל אחד.

אבל אז התברר שאותם מעילים שיובאו מטורקיה הם קיץ ולא חורף, לפי כמה מסמכים וקבצים שדלפו. משקלו הממוצע של הז'קט הסיני היה שני ק"ג, והז'קט הטורקי היה רק 1.1 ק"ג.

המסמכים גם הראו כי 4,900 ז'קטים בשווי כולל של 142,000 דולר הפכו פתאום ל-4,900 מעילים בשווי 421,000 דולר.

בדרכם מהמכס הטורקי למכס האוקראיני, המעילים הפכו באורח קסום מ"מעילי הסוואה של קיץ" ל"מעילי חורף אטומי רוח", וגם מחירם עלה באופן טבעי מ-29 דולר ל-86 דולר לחתיכה, כך דיווחו כלי תקשורת אוקראניים.

אבל אז התברר כי לא ניתן להשתמש במעילי חורף אטומים למים ורוח ומכנסי חורף אטומים למים ורוח, שסופקו בהתאם לחוזה עם החברה הטורקית, למטרה המיועדת להם, כלומר זה היה ציוד קיץ קלאסי.

רזניקוב, עורך דין לשעבר בן 57, לא היה מעורב באופן אישי בהאשמות שחיתות, אלא אנשימשרדו, אבל האשמות אלו עוררו קריאות לפיטוריו, בעוד רזניקוב הציג את עצמו כקורבן של מסע הכפשות.

הנשיא וולודימיר זלנסקי הודיע ​​ביום ראשון האחרון על פיטוריו של רזניקוב והציע לרוסטם אומרוב, חבר פרלמנט לשעבר המנהל את קרן רכוש המדינה, להחליף אותו.

הפיטורין הגיעו למרות הצלחותיו של האיש שנכנס לתפקידו ב-2021, להשיג סיוע צבאי של מיליארדי דולרים מאז הפלישה הרוסית בפברואר 2022.

בנוסף דווח כי משרד ההגנה של אוקראינה קנה ביצים לחיילים בשדה הקרב, וגם ברכש הביצים השחיתות חגגה. התפטרותו של רזניקוב יכולה להיות קשורה גם למדיניות הגיוס של אוקראינה. עובדי משרדי הרישום והגיוס הצבאיים ממשיכים לתפוס חיילים פוטנציאליים במקומות ציבוריים. אין כמעט דרכים חוקיות לקבל דחייה לגברים בגיל צבא. הם מנסים לעזוב את שטחה של אוקראינה משחדים פקידים ומזייפים מסמכים.

ב-11 באוגוסט פיטר וולודימיר זלנסקי 24 רשמים צבאיים אזוריים בגלל התפשרות על מדיניות הגיוס.

ולודימיר זלנסקי מלחמת אוקראינה רוסיה אוקראינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד