כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
נסיון לכפר על השתיקה?

הוותיקן פרסם: נחשפו שמות של 3,200 יהודים שהוסתרו בכנסייה

מסמכים שהתגלו לאחרונה במכון התנ"כי האפיפיורי של הוותיקן מכילים את שמותיהם של 3,200 יהודים שהוסתרו במנזרים לאחר ההשתלטות הנאצית על רומא ב-1943. אך היסטוריונים טוענים כי אולי התגלית היא נסיון לכפר על השתיקה של הוותיקן על השמדת היהודים

הוותיקן פרסם: נחשפו שמות של 3,200 יהודים שהוסתרו בכנסייה
מחנה אושוויץ בירקנאו צילום: Pixabay

מחקר שבוצע במשותף על ידי המכון התנ"כי של הוותיקן, הקהילה היהודית ברומא, מוזיאון יד ושם בירושלים ושני בתי ספר איטלקיים, מגלה את רשימת היהודים, 3,200 במספר, שהוסתרו על ידי הכנסייה מפני הנאצים.

המסמכים התגלו לאחרונה במכון התנ"כי האפיפיורי של הוותיקן, ומתייחסים ליהודים שהוסתרו במנזרים לאחר ההשתלטות הנאצית על רומא ב-1943. ההודעה על התגלית פורסמה, אך המסמכים טרם פורסמו, כך דיווחה סוכנות הידיעות היהודית.

המחקר בוצע במשותף על ידי המכון התנ"כי של הוותיקן, הקהילה היהודית ברומא, מוזיאון יד ושם בירושלים ושתי אוניברסיטאות קתוליות איטלקיות. "התיעוד מגדיל באופן משמעותי את המידע על ההיסטוריה של הצלת יהודים על ידי מוסדות קתוליים ברומא", אמרו שלושת הארגונים השותפים בהצהרה משותפת.

המסמכים חוברו בין השנים 1944 ל-1945 על ידי גוסולינו בירולו, כומר איטלקי, ומפרטים את שמותיהם של אלפי אנשים ביותר מ-150 מוסדות קתוליים. מסמכים קודמים הצביעו על כך שמוסדות קתולים החביאו אלפי אנשים מבלי לרשום את זהותם.

עם זאת, כמה היסטוריונים הזהירו מפני הסקת מסקנות רבות מדי לגבי הכנסייה ממסמכים אלה.

"אני מקווה שתינתן לי גישה למסמך הזה, מכיוון שיש הרבה דברים שלא ברורים בהודעה לעיתונות", אמר היסטוריון הוותיקן דייוויד קרצר לסוכנות הידיעות היהודית. "כיוון שרוב האנשים שמצאו מקלט במוסדות הדת של רומא במהלך הכיבוש הגרמני של העיר לא היו יהודים, אני תוהה איך ולמה הרשימה נערכה ב-1945". הוא ציין שמוסדות קתולים רבים קיבלו בברכה רק יהודים שהוטבלו לנצרות.

"ייתכן שהמסמכים הללו נערכו בתום המלחמה כדי לתמוך במה שאנו יכולים לכנות נרטיב על קתולים טובים", ציין המומחה לאפיפיור פיוס ה-12 רוברט ונטרסקה. 

האפיפיור פיוס ה-12 התבלט במהלך המלחמה בשל אדישותו לגורל היהודים ובחוסר המעש שלו מול פעולות הנאצים. פיוס ה-12, חתם על הסכם עם גרמניה הנאצית כבכיר בוותיקן לפני מינויו לאפיפיור. מאוחר יותר, הוא שמר על שתיקה פומבית כאשר אלפי יהודי איטליה רוכזו וגורשו למחנות ריכוז, שם כמעט כולם נספו.

הנאצים כבשו את רומא במשך תשעה חודשים, מספטמבר 1943 ועד לשחרורה על ידי בעלות הברית בשנת 1944. באוקטובר 1943, אסרו הנאצים כ-1,200 יהודים ברובע היהודי ההיסטורי של רומא, ממש מול הוותיקן. כמעט כולם נהרגו באושוויץ תוך ימים ספורים. במהלך הכיבוש גורשו ונרצחו קרוב ל-2,000 בני אדם, בהם ילדים.

איטליה יד ושם נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד