כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

גם בשנה החדשה כשליש מניצולי השואה החיים בישראל – חיים בעוני

נכון להיום חיים בישראל כ־145,000 ניצולי שואה, הגיל הממוצע שלהם עומד על 86 ולצערנו, בכל יום נפטרים בממוצע 42 ניצולים. לפי הנתונים שהתפרסמו בשנה האחרונה, כשליש מתוך כלל ניצולי השואה חיים מקצבת זקנה והשלמת הכנסה, והלכה למעשה חיים בעוני. עליות המחירים שחלו בשנה האחרונה ואלו שצפויות בשנה הקרובה, לא מבשרות טובות עבור כולנו, ועבור הניצולים הנזקקים בפרט • אליה, ניצולת שואה המתגוררת ביפו: "לא אכלתי כבר כמה שנים ענבים ובשר טרי כי זה ממש יקר. אני בדיכאון מזה שאני לא יכולה לקנות כלום לנכדים ולנינים"

גם בשנה החדשה כשליש מניצולי השואה החיים בישראל – חיים בעוני
נערים מתנדברים אצל ניצולי שואלה צילום: הקרן לרווחת נפגעי השואה

נכון לעכשיו, הנתונים האחרונים מעלים חשש כבד להתייקרות מוצרי המזון בחודשים הקרובים לעומת השנה הקודמת. וזאת לאור התייקרויות שכבר חלו בשנה האחרונה. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנה האחרונה (מאז יולי 2022 ועד עתה), חלה התייקרות על הלחם ומוצרי בצק (+4.8%), בשר, עופות ודגים (+3.6%), ירקות ופירות (+6.5%), מוצרי חלב (+8.9%), גלידות (+3.4%), ביצים (+14.4%), סוכר (+10.1%) ועוד. המים התייקרו ב-3.1%, החשמל התייקר ב-8.2% וזו רק רשימה חלקית.

הקרן לרווחת נפגעי השואה, העמותה הגדולה בישראל המסייעת לניצולי שואה, מעניקה עזרה מדי שנה ל-81,000 ניצולי שואה בתחומים שונים בהם: שירות סוציאלי פרטני ונפשי, שעות סיעוד, סיוע חברתי להפגת בדידות ושילוב בקהילה, וסיוע חומרי הכולל בתוכו: חבילות מזון לחגים, תשלום חשבונות חשמל, רכישת מכשירים רפואיים, בדיקות ראייה והתאמת משקפיים, טיפולי שיניים, הנגשה של בית הניצול לצרכים סיעודיים, מתן לחצני מצוקה, מוצרי חשמל, סיוע בציוד בסיסי ועוד. המימון להרבה מהסיועים המוזכרים מגיע מתרומות האזרחים, והשנה, לאור קיצוצים משמעותיים בהייטק, הרפורמה המשפטית והמחאה בצידה, גל ההתייקרויות במשק ועליית הריבית, חווים בעמותה קיטון בהיקף התרומות.

"אני לא מדליקה מזגן בקיץ ובחורף, רק מאוורר, יש לי חשבון חשמל של 400 שקל ואני פוחדת שיהיה יותר גבוה. הילדים קונים לי אוכל ודואגים לי. אני בדיכאון שלא יכולה לקנות כלום לנכדים ולנינים." מספרת אליה, ניצולת שואה בת 89 מיפו, הנתמכת ע"י הקרן לרווחת נפגעי השואה. "אני גרה באותו בית כבר 64 שנים, לא חידשתי בו כלום למרות שיש צורך רב. אני קונה תרופות שלא בסל התרופות מה שגומר לי את התקציב גם. לא אכלתי כבר כמה שנים ענבים ובשר טרי כי זה ממש יקר".

״מצבם של ניצולי שואה רבים בכי רע. כשליש מהם חיים הלכה למעשה חיי עוני. אנחנו נתקלים במקרים רבים של ניצולים שלא מדליקים מזגנים בקיץ ובחורף, שמבקשים סיוע במזון, שמתקשים לשלם חשבונות ופונים אלינו בדאגה." מספרת אתי פרחי, מנכ"ל הקרן לרווחת נפגעי השואה. "זו ההזדמנות שלנו לדאוג למען ניצולי שואה לפני שיהיה מאוחר מדי. התרומה והסיוע חשובים במיוחד, לאור הזוועות שחוו בעברם. את עברם לא נוכל לשנות, אך את ההווה- כן. בין אם בהתנדבות להפגת בדידותם בין אם בתרומה או בכל סיוע אפשרי."

הקרן לרווחת נפגעי השואה מחלקת לקראת חגי תשרי, יחד עם מתנדבים רבים, כ-1200 חבילות מזון לניצולי שואה נזקקים, בעלות ממוצעת של 350 ₪ לחבילה. החלוקה מתאפשרת בזכות תורמים ושותפים, המתגייסים ותורמים מכספם ומזמנם לקראת החג, למען מטרה חשובה זו.

על פי סקר צרכים אחרון, אשר נערך בעבור הקרן לרווחת נפגעי השואה על ידי חברת מחשוב - מחקרי שוק ודעת קהל, עולה כי 60% מניצולי השואה העידו על עצמם שהם זקוקים לסיוע נוסף מעבר לזה שהם כבר מקבלים. 51% מהנשאלים ציינו שהם זקוקים לסל מזון, כאשר שליש ציינו שהם זקוקים לו מאוד. עוד עולה מהסקר כי 45% מכלל המדגם מדווחים על קושי בכיסוי ההוצאות השוטפות של משק הבית, ו-22% מדווחים כי נאלצו לוותר על מוצרים ושירותים הנחוצים להם, בהם, מכשירי חשמל, ריהוט, אחזקת הבית , מכשור וציוד רפואי, בדיקות ותרופות וביגוד, הנעלה ומוצרי ספיגה.

פרחי מוסיפה: "אם הדבר היה תלוי רק בנו, היינו דואגים לחלק חבילות מזון לכל ניצול שואה, אך לצערי זה לא המצב, ואנו עושים את מירב המאמצים לגייס כמה שיותר משאבים לטובת חבילות מזון ועזרה כלכלית או רפואית נוספת לניצולים. ניצולי השואה לא הופכים לצעירים. זה דור שהולך ונעלם. זה ברור לנו. משימתנו ברורה - לאפשר לאלו שנשארו, להצליח להזדקן בכבוד, כל אחד לפי צרכיו הייחודיים".

הקרן לרווחת נפגעי השואה (ע"ר) מסייעת ל-81,000 ניצולי שואה מדי שנה, בטיפולים רפואיים, חבילות מזון, סיוע סוציאלי, הפגת בדידות ועוד. לסיוע לניצולי השואה: https://www.k-shoa-campaign.org.il/

ניצולי שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד