י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
הגדרתם אומנותם

האוצר: הגידול בתעסוקת חרדים נמוך משמעותית מכפי שפורסם

ניתוח של האוצר מראה כי הגידול בשיעור החרדים העובדים קשור בעיקר בכך שיש יותר אנשים שמגדירים את עצמם כחרדים | למעשה, אם בודקים לפי ההגדרה המקובלת - הגידול קטן בהרבה

האוצר: הגידול בתעסוקת חרדים נמוך משמעותית מכפי שפורסם
אילוסטרציה צילום: פלאש 90

משרד האוצר פרסם הבוקר (ראשון) את הניתוח שלו לנתונים אותם פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני חודש, שמראים על כך ששיעור התעסוקה של גברים חרדים הגיע ברבעון השני ל-55.8%, נתון המהווה שיא של כל הזמנים. אלא שמתברר שהנתון אינו מבוסס על תוספת של גברים חרדים אלא על כאלה שמגדירים את עצמם חרדים והם אלו שמקפיצים את המספרים.

בניתוח נכתב כי לפי ההגדרה המקובלת שנקבעה ע"י המועצה הלאומית לכלכלה שמתייחסת ללימודים של בני משק הבית בישיבה ולמגורים בישובים חרדיים, שיעור התעסוקה בינואר-יולי 2023 עמד על 52.9% והיה גבוה רק ב-0.7 נקודות ביחס לשנת 2019; כמו כן, בעוד שבשנים 2015-2021 הפערים בין שיעורי התעסוקה של גברים חרדים לפי שתי ההגדרות, הן זו העצמית והן לפי הגדרת המועצה, היו קטנים יחסית, החל משנת 2022 הם גדלו באופן משמעותי.

עוד נכתב כי החל משנת 2022 ובמיוחד בשנת 2023 חל גידול משמעותי רק בקרב אוכלוסיית הגברים החרדים לפי ההגדרה העצמית. כלומר, אוכלוסייה גדולה יותר של גברים החלה להגדיר את עצמה כחרדית אף שאינה מוגדרת כך לפי הגדרת המועצה, יתכן שכתוצאה משינוי בתפיסה הסובייקטיבית. אוכלוסייה זו מתאפיינת ברמות השכלה גבוהות יותר, בהיקפי משרה גבוהים יותר, בשכר גבוה יותר, ובשיעורי תעסוקה גבוהים יותר, בכך קרובה יותר במאפייניה למאפייני היהודים שאינם חרדים מאשר לאוכלוסייה החרדית לפי הגדרת המועצה.

משום כך, העלייה בתעסוקה של קבוצת גברים חרדים לפי הגדרה עצמית עשויה לשקף במידה רבה את ההצטרפות לאוכלוסייה החרדית, אל מול שינויים בדפוסי התעסוקה של חרדים "ותיקים".

חדשות הייטק חרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד