כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
מה הממשלה עושה בעניין

ברקע רעידת האדמה במרוקו: לא תאמינו כמה בניינים בישראל בסכנה

רבבות בניינים ודירות בישראל נמצאות בסכנת קריסה במקרה של רעידת אדמה עוצמתית. מסתבר שלמרות הרמזים המאיימים מסביב ממרוקו, טורקיה וסוריה לפני כמה חודשים, מדברים על כך כמה ימים בתקשורת, הממשלה מבטיחה לפעול, אך עדיין 80 אלף בניינים בסכנת קריסה על יושביהם

ברקע רעידת האדמה במרוקו: לא תאמינו כמה בניינים בישראל בסכנה
הריסות במרוקו צילום: צילום מסך

אסון רעידת האדמה במרוקו שגבה את חייהם של מעל 2,000 אזרחים, היא ממש לא האירוע הראשון, אנחנו מקבלים סימנים ותזכורות מידי כמה חודשים, אחרי טורקיה וסוריה, אך לא נראה שבישראל נערכים לתרחיש שכזה.

לפי הנתונים הרשמיים בישראל, שפורסמו ב'כאן חדשות', יש בערך 80 אלף בניינים של שלוש קומות ויותר שנבנו לפני 1980, ולכן לא עומדים בתקן רעידות האדמה - בבניינים האלה יש בערך 810 אלף דירות, מה שאומר שחלק גדול מאתנו גרים בכאלה מבנים. לפי ההערכות, במקרה של רעידה חזקה, כ-29 אלף מבנים צפויים להיהרס.

900 מהמבנים נמצאים בערים הכי מועדות לפורענות - בית שאן, טבריה, צפת, קצרין, קריית שמונה, חצור הגלילית, ראש פינה, עפולה, מגדל העמק ואילת. בבניינים המסוכנים שם יש 37 אלף דירות שייהרסו לגמרי במקרה של רעידה. עוד בערך 290 אלף בניינים ברחבי הארץ ייספגו נזק בינוני.

ומה המדינה עושה בעניין?

הכתבת ליאל קייזר בדקה ומציגה נתונים מדאיגים, האמת שהמדינה לא עושה כמעט כלום. השיטה שלה לטפל בעניין הייתה להמציא את תמ"א 38 לחיזוק מבנים - בפועל מאז שהתכנית הזאת יצאה לדרך, לפני כמעט 20, שנה חיזקו רק 1,337 בניינים, פחות מ2% מהכמות שצריך לחזק. רוב המבנים האלה נמצאים בכלל במרכז באזורים שבהם יש ביקוש לדירות חדשות וזה כדאי כלכלית ולא איפה שממש ממש צריך את זה, ביישובים המסוכנים.

בכל פעם שיש כאן רעש חזק מספיק כדי שנרגיש, אנחנו מתעסקים בו כמה ימים. הממשלה, כל ממשלה, מבטיחה הבטחות, ואז העניין נשכח. אפילו מבקר המדינה מתניהו אנגלמן התייחס לעניין אתמול (ראשון) ואמר: "נראה שלמרות נורות האזהרה – מדינת ישראל כושלת בהיערכותה לרעידות אדמה. על ראש הממשלה והשרים הרלוונטים לתקן את הליקויים באופן מיידי".

רעידת אדמה רעידת אדמה במרוקו סכנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד