כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
לנצל את הידע שלהם

פוטין מגייס חיילים אפגנים לשעבר שמומחים לעבוד עם נאט"ו

מצבה של רוסיה בשדה הקרב אינו מזהיר, והיא נואשת לגייס חיילים משוחררים אפגנים. אחד מהם קצין בכיר לשעבר מתחרט שהוא לא לקח את ההצעה הרוסית

פוטין מגייס חיילים אפגנים לשעבר שמומחים לעבוד עם נאט"ו
צבא ארה"ב באפגניסטן צילום: pixabay

רוסיה מנסה לגייס קציני צבא אפגנים שבריטניה השאירה לגורלם באפגניסטן, במטרה לנצל את הידע שלהם על נאט"ו ולהשתמש בו נגד אוקראינה. קולונל אפגני לשעבר חשף כי דחה הצעה של סוכנות ביון רוסית לכסף מזומן, דרכון חדש והעברה לרוסיה "או לכל מקום באירופה".

הוא אמר כי הוא סרב לקבל את ההצעה, אך הוא מתחרט על החלטתו. אחמד אחמדי טיפס במהירות בדרגות בשורות צבא אפגניסטן, והפך לסגן אלוף תוך ארבע שנים בלבד.

כיועץ משפטי של החטיבה האווירית של קאבול וחבר במועצת תקיפה אווירית של אפגניסטן, הוא עבד לצד קצינים בכירים בחיל האוויר הבריטי וחיל האוויר האמריקני במרכז המודיעין המבצעי המשותף בקאבול כדי לבחור מטרות ולתאם תקיפות גדולות נגד הטליבאן.

אבל קריסת הממשלה באוגוסט 2021 הותירה קצינים בכירים שלא נכנעו לשחיתות חסרי כל, הם נאלצו לברוח מפני רוצחי הטליבאן. מחשש לחייו אחמד ברח לאיראן כדי לעבוד. שנתיים לאחר מכן, פנה אליו איש עסקים אפגני שעובד עבור המודיעין הרוסי.

"הקשר הראשון שלי היה דרך פייסבוק", אמר אחמד, מביתו באפגניסטן ל'דיילי אקספרס'. "האיש הציג את עצמו כאיש עסקים אפגני המתגורר בדרך כלל ברוסיה, ואמר שיש לו הזדמנות בשבילי. חשבתי שהוא סוחר בבני אדם שיכול להביא אותי למערב אז הסכמתי לדבר בווטסאפ". אך עד מהרה התברר שהאיש, שהתיימר לעבוד בחברה בשם GSK Management Company, לא היה מה שהוא נראה.

"למרות שהשיחה שלנו היתה כללית בהתחלה, הוא גילה שהוא יודע הרבה על הרקע הצבאי שלי. אני חושד שקצין אפגני אחר סיפר לו על כך".

עד מהרה התבררו כוונותיו של "איש העסקים". "הוא הראה לי קישור למאמר על הפיקוד האירופי של ארה"ב, שתיאם סיוע לאוקראינה באמצעות תאים לוגיסטיים רב-לאומיים, והחל לשאול אותי על הניסיון שלי בתיאום ותכנון תקיפות בסגנון נאט"ו עם מערכת תכנון של תקיפות אוויריות".

הוא אמר כי "כאשר יש לך את התיאום הנכון בין משאבי לוגיסטיקה, אנשי לחימה ותומכי לחימה שונים, אתה יכול להילחם מהר יותר ולהגיב לאיומים מהר יותר. זה היה שישה חודשים אחרי הפלישה לאוקראינה, ורוסיה כבר הדיחה שני גנרלים. היא לא הצליחה לנהל את התיאום הדרוש בכוחות הלוגיסטיקה, הלחימה והתמיכה. אוקראינה סבלה פחות מהאתגר הזה כי לכוחותיה הייתה התמיכה והעצה של נאט"ו".

"הציעו לי כמה אלפי דולרים והוזמנו לנסוע לרוסיה, שם אפגוש אנשים בכירים, אמרו לי שהם יתנו לי ולמשפחתי דרכונים חדשים וחבילת רילוקיישן ברוסיה, אם לא הייתי רוצה לגור ברוסיה, בסופו של דבר היו נותנים לי בית חדש בכל מקום באירופה" אמר.

הוא סיפר כי זאת הייתה הצעה מפתה כי מאחר שסירב לחזור לתפקידיו כיועץ משפטי לחיל האוויר האפגני שבשליטת הטליבאן, משפחתו של אחמד פונתה מהבית שבבעלותם. אחד מאחיו עונה על ידי הטאליבן ולבסוף ברח עם אחמד לאיראן.

אחמד סיפר: "בשנתיים האחרונות לוויתי יותר מ-20,000 דולר כדי לכסות את הוצאות המשפחה שלי, בריבית כפולה. במצב כזה, היה קשה מאוד לשכנע את המשפחה שלי ואפילו את עצמי שלומר לא להצעה הרוסית זה נכון, נורמלי ומוסרי. אבל אני לא אוהב דיקטטורים ובוודאי לא את פוטין, כמו כן, חששתי ששיתוף הפעולה עלול להפוך אותי למפר זכויות אדם. אז סירבתי. הם הגדילו את ההצעה הכספית, אבל סירבתי, בתקווה שנאמנותי תעזור לי לקבל ויזה בבריטניה, אבל לא קיבלתי".

"כשאני רואה את המצב של משפחה שלי ואת האדישות של מדינות המערב שתמיד החשבתי כחברים, אני חושב שאולי בכך שלא נסעתי לרוסיה עשיתי טעות גדולה", אמר.

ולדימיר פוטין מלחמת אוקראינה רוסיה נאט"ו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד