כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

לבני נכנעה: הוועדה למינוי דיינים תתכנס

מינויה של אסי פלמור כמנכ"ל בתי הדין יבוטל, והוועדה צפויה לבחור שורה של דיינים חדשים • בפנים: שמות המועמדים המובילים

לבני נכנעה: הוועדה למינוי דיינים תתכנס

לאחר שיתוק מערכתי ורגע לפני קריסה קולוסלית של מערכת בתי הדין הרבניים, נכנעה שרת המשפטים ציפי לבני לדרישות של התנועה למדינה יהודית בעתירתה לבג"ץ לבטל את מינויה של מנכ"לית משרדה, עו"ד אמי פלמור, מינוי זמני לניהול בתי הדין, ונאלצה לכנס את הוועדה למינוי דיינים כדי לבחור עשרות דיינים חדשים למערכת המקרטעת.

לבית הדין הרבני הגדול לא מונו דיינים מזה שבע שנים, ולא מאוישים בו 72% ממכסת התקנים, ולבתי הדין האזוריים לא מונו דיינים חדשים מזה שלוש שנים.

בתחילת הקיץ האחרון התכנסה ועדת המינויים לבחירת דיינים, אך הישיבה התפוצצה בשל חילוקי דעות וחששות מנפוטיזם. מאז, הליכי הבחירה התעכבו בשל מחלוקות פוליטיות על זהות הדיינים ומנכ"ל/ית בתי הדין. רק בעקבות החשש מפני העתירה לבג"ץ שהגישה התנועה למדינה יהודית נגד הסחבת הבלתי-חוקתית במינויים - הוביל הדבר לכינוס המיוחל של הוועדה ביום שלישי הקרוב.

השרה לבני נאלצה להבטיח לשופט בג"ץ ד"ר יורם דנציגר כי לאחר שדחתה בשעת השי"ן מספר פגישות שתואמו עם הרב יצחק יוסף, היא נאלצת להיפגש עימו ביום רביעי השבוע. השרה לבני סרה ללשכתו של הרב יוסף, שמעה ממנו מדוע הוא תומך בכל לב בעתירה לבג"ץ והשניים הגיעו להסכמה על כינוס מיידי של ועדת המינויים כבר בשבוע הבא.

השניים סיכמו כי מנכ"ל בתי הדין הרבניים ימונה מתוך המערכת של בתי הדין, וכי לבית הדין הגדול יתמנה דיין נוסף, כך שמספר הדיינים החדשים יעמוד על שישה דיינים, במקום חמישה. כך נסללה העסקה שבמסגרתה יתמנו שני דיינים חרדים אשכנזים, שני דיינים חרדים ספרדים ושני דיינים

מהציבור הדתי-לאומי. במקביל, תהיה חלוקה דומה של 15 המינויים הצפויים לאייש את בתי הדין האזוריים שפרוסים ברחבי הארץ.

בין הדיינים שצפויים להתמנות לבית הדין הרבני הגדול: הרב נחום גורליק מבית הדין הרבני בירושלים, הרב אליהו היישריק מבית הדין הרבני בתל אביב, הרב יעקב זמיר מבית הדין הרבני בנתניה, הרב אוריאל לביא מבית הדין הרבני בצפת, הרב אליהו אברג'ל אב בית הדין הרבני בירושלים והרב אליעזר איגרא אב בית הדין הרבני בבאר שבע.

"אנו מברכים את השרה לבני על שהתעשתה ושמה קץ לביזיון הצפוי לה במסדרונות הבג"ץ על שלל מחדליה הצורמים שהביאו עד לקריסתה של מערכת בתי הדין הרבניים משיקולים זרים לכאורה, בהתנהלותה חסרת אחריות ציבורית - חרף המחיר היקר שנאלץ לשלם הציבור על עינוי דין של מתדיינים", אומר עו"ד אורי ישראל פז, שהגיש את העתירה לבג"ץ. "מינויה של איימי פלמור למנהלת זמנית של בתי הדין הרבניים פגע אנושות באמון הציבור ברשות שופטת זו, שחק את היושר והיושרה של לבני כשרת המשפטים, פגע בתדמיתו וביוקרתו של השירות הציבורי וכרסם בעקרון הפרדת הרשויות, בשלטון החוק ובאמון הציבור במערכת המשפט. אנו ב'תנועה למדינה יהודית' נמשיך ביתר שאת במאבקים המשפטיים לחיזוק אופייה היהודי של מדינת ישראל".

כזכור, בעתירה לבג"ץ טענה התנועה למדינה יהודית כי "אין זה תקין מינהלית שמחלוקתם של השרה לבני והרב יוסף תתנהל על גבם של האזרחים מעוני-דין, שעניינם תלוי ועומד בבתי הדין הרבניים בעל-כורחם, או על גבה של מערכת בתי הדין הקורסת והמשותקת. הדברים נכונים שבעתיים בשעה שבגלל הרכבים חסרים, כתוצאה מהתנהלות השרה לבני והרב יוסף, נגרם עינוי דין חמור וחריף למסורבות ולמסורבי גט בישראל וכפועל יוצא, מעוגנות נשים רבות ומעוכבות גט לתקופות ארוכות שלא לצורך אמיתי".

טענת התנועה למדינה יהודית, כפי שמוצגת בעתירה לבג"ץ, היא שהמהלכים של השרה לבני בנוגע לבתי הדין הרבניים מונעים משיקולים זרים לכאורה, בהתנהלות הנוגדת את האחריות הציבורית, המפרים ופוגעים בעקרונות יסוד חוקתיים ומינהליים, כמו: מינוי לא חוקי של המנכ"לית ובחוסר שיקול דעת סביר בנסיבות, חריגה מסמכות, הפרה של חובת ההתייעצות עם הנפגעים מהמינוי, חשש ממשי לניגוד עניינים מוסדי, פגיעה צורמת בעיקרון הפרדת הרשויות ופגיעה אנושה באמון הציבור ובזכות הגישה החוקתית לערכאות.
בית דין לבני מינויים דיינים וועדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד