ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
יתרונות טיפוליים מופחתים

מה התוקף של קנאביס רפואי?

קנאביס שפג תוקפו נוטה לספק יתרונות טיפוליים מופחתים בהשוואה למוצרים שנמצאים בחלון טריות אידיאלי, ומטופלים עשויים לחוש בפחות הקלה על הסימפטומים בהם הם מטפלים

מה התוקף של קנאביס רפואי?
קנאביס צילום: freepik

קנאביס רפואי נוצר מן הצומח. זהו מוצר אורגני שיכול להתכלות ולכן ראוי לשאול האם גם לו יש תוקף? מצד אחד, על אריזות מוצרי הקנאביס הרפואי בישראל אכן מודפסים תאריכי תוקף, ומוצרי קנאביס רפואי שנשמרו יותר מדי זמן אכן מציגים פרופיל רכיבים פעילים שונה. עם זאת, יש עוד מגוון גורמים שיכולים לזרז או להאט את התמורות במוצר - הכירו אותם: 

בשנים האחרונות, הנוף סביב הקנאביס הרפואי השתנה באופן דרמטי. ככל שתהליכי מדיקליזציה ולגליזציה מתפשטים ברחבי העולם, יותר מטופלים זוכים לגישה ליתרונות הטיפוליים שהצמח יכול להציע. עם זאת, כמו כל תרופה אחרת, קנאביס רפואי מגיע עם תאריך תפוגה, וההבנה מדוע לקנאביס יש חיי מדף, כיצד לשמר אותו, והגורמים שיכולים לזרז את הידרדרותו היא קריטית, במיוחד עבור מטופלים.

תוקף של קנאביס רפואי?

השלמות של הפרופיל הכימי של קנאביס רפואי תלויה במרכיביו הפעילים, קנבינואידים וטרפנים בפרט. לרוע המזל, תרכובות חיוניות אלו מתדרדרות עם חלוף הזמן עקב השפעת גורמים סביבתיים שונים. פגיעה זו משפיעה על עוצמתו ויעילותו של הקנאביס הרפואי, ומדגישה את החשיבות של הבנת שיטות האחסון ותאריכי התפוגה לשמירה על הפוטנציאל הטיפולי שלו.

ראשית, חמצן, חום ולחות מהווים איומים משמעותיים על יציבות הפרופיל הכימי של מוצרי קנאביס הרפואי. כאשר קנבינואידים נחשפים לחמצן או חום מתרחשת תגובה כימית המובילה לפירוק הדרגתי שלהם. כתוצאה מכך, עוצמתו של הקנאביס פוחתת ופוגעת בהשפעות הטיפוליות שלו.

בנוסף, גם גידולים  מיקרוביאליים מהווים סכנה לקנאביס רפואי. תנאי אחסון לא נאותים, במיוחד לחות מוגזמת, יוצרים סביבה התורמת להתרבות של עובשים וחיידקים מזיקים. מיקרואורגניזמים אלו לא רק פוגעים באיכות הקנאביס אלא גם מהווים סיכונים בריאותיים לחולים.

לפירוק התרכובות הפעילות בקנאביס רפואי יש קשר ישיר לפגיעה ביעילות הטיפולית שלו. ככל שקנבינואידים וטרפנים מתפרקים עם הזמן, היכולת שלהם לקיים אינטראקציה ביניהם ועם הקולטנים בגוף שלנו פוחתת. כתוצאה מכך, היתרונות הבריאותיים הפוטנציאליים שמטופלים מחפשים בקנאביס רפואי הופכים פחות חזקים.

כל זאת מדגיש את ההכרח לכבד את תאריך התפוגה ולהשתמש בשיטות אחסון נאותות כדי לשמר את מלוא הפוטנציאל הטיפולי של מוצרי קנאביס רפואי.

לחצו כאן למעבר לאתר פיס נטוראל ותלמדו עוד על קנאביס רפואי>>>

אמנות השימור

אחסון תפרחות קנאביס רפואי בסביבה חשוכה, קרירה ויבשה יאט את התגובות הכימיות שמפרקות את התרכובות הפעילות בתוכן לאורך הזמן. כדי להקפיד על התנאים המתאימים המאטים את פירוק הקנבינואידים והטרפנים, ובכך משמרים את העוצמה והיעילות של המוצר, מצאו חלל חשוך - רצוי מדף לא מואר או ארון בחדר שהטמפרטורה בו יציבה לאורך היום והקפידו להשתמש בשקית לחות ייעודית.

על ידי אחסון תפרחות קנאביס רפואי במיכלים אטומים, החשיפה לחמצן ממוזערת משמעותית ובכך נחסכת פגיעה באפקטיביות הטיפולית שלהן. אמצעי זהירות זה ממלא תפקיד מרכזי בשמירה על ריכוזי קנבינואידים וטרפנים, ולכן כדאי לבחור צנצנת מזכוכית כהה שלא מאפשרת מעבר קרניים אולטרה סגולות ואטימה מלאה.

האם אפשר לשמור את מוצרי הקנאביס הרפואי שלכם במקרר? כשמדובר בשמן - כן, אך בנוגע לתפרחות, קיים וויכוח משמעותי בנוגע לאחסון שלהן בסביבה קרה או קפואה. הקפאה מציעה שימור לטווח ארוך אך יכולה להשפיע על המרקם שלהן.

לכן מטופלים חייבים לשקול את היתרונות והחסרונות הללו כאשר הם מחליטים על שיטת האחסון המתאימה עבורם. בנוסף, גם לאחר שהבטחתם מקום אחסון אידיאלי כדאי להכיר את הסימנים המעידים כי תפרחות קנאביס רפואי מתחילות להתפרק.

הקנאביס שלי בסדר?

התבוננות בשינויים בצבע, במרקם ובמראה הכללי של תפרחת קנאביס יכולה לשמש כסימן אזהרה מוקדם להתפרקותה. תפרחת שפעם הציגה גוונים תוססים ואיבדה את הברק שלה או מפגינה מרקמים יוצאי דופן עלולה לאותת גם על אובדן התרכובות הפעילות בתוכה, מה שמעורר את הצורך בטיפול זהיר איתן.

בנוסף, אחד המאפיינים הייחודיים והבולטים ביותר של צמח הקנאביס הוא  הניחוח המיוחד שבוקע מתפרחותיו. שינוי או פגיעה משמעותית בתווי הריח שמאפיינים את התפרחת יכולה להצביע על ירידה בעוצמה, מה שמרמז על כך שהפוטנציאל הטיפולי של הקנאביס הרפואי עלול להשתנות.

והדבר נכון לא רק לגבי הריח אלא גם לגבי הטעם. חווית הטיפול בשאיפה מלווה בקשת רחבה של טעמים שנעים ממתוק דרך חמוץ ועד חריף. אם הטעם המורגש בטיפול בשאיפת אדים או עשן מתפרחות קנאביס השתנה בהשוואה למצבו הטרי, סביר להניח שהתרחשה פגיעה מסוימת בריכוז מרכיבים משניים שרלוונטיים לטיפול.

המדד האולטימטיבי לקנאביס רפואי הוא היעילות הטיפולית שלו. קנאביס שפג תוקפו נוטה לספק יתרונות טיפוליים מופחתים בהשוואה למוצרים שנמצאים בחלון טריות אידיאלי, ומטופלים עשויים לחוש בפחות הקלה על הסימפטומים בהם הם מטפלים. אבל איך בכלל תדעו האם המוצר נמצא בחלון הטריות הזה או שתוקפו פג?

תוקף מוצרי קנאביס רפואי בישראל

בישראל יצרני קנאביס רפואי מחוייבים להדפיס את התאריך האחרון לשימוש על האריזה בסמוך לריכוז הקנבינואידים במוצר. למעשה, הנוכחות של הקנבינואיד CBN מעידה על תוקף המוצר גם כן היות ו-THC ו-CBD מתפרקים ל-CBN עם הזמן, ולכן נוכחותו במוצרים צריכה להיות מתחת ל-1.5%.

התוקף נקבע גם על פי סוג המוצר, אך יותר בהסתמך על הוותק ויכולת ההוכחה של המפעל שארז את התפרחת שהמוצר שמעובד אצלו נשמר תקין גם בתנאי קיצון. אבל בדיקות האיכות לא מתחילות או נגמרות במפעל;

פיס נטורלס - Peace Naturals מספרים לנו למשל שהם מיישמים תהליכי בקרת איכות מקיפים הנמשכים לכל אורך מחזור הגידול. תהליך זה כולל ניטור עקבי של גורמים שונים כגון רמות תזונה, איזון pH, טמפרטורה ולחות. כמו כן, מבוצעות בדיקות סדירות לאיתור מזהמים כמו חומרי הדברה, מתכות כבדות וחומרים מיקרוביאליים.

פיס נטורלס מספרים שהם גם מנתחים פרופילי קנבינואידים וטרפנים עוד בשלב פיתוח הזנים כדי להבטיח את העוצמה והטעם הרצויים. משטר בדיקות קפדני רב-שלבי זה מבטיח כי המוצר הסופי עומד בתקני איכות מחמירים, ומספק למטופלים קנאביס רפואי בטוח ויעיל.

לסיכום

בעוד שקנאביס רפואי מציע תקווה והקלה לרבים, הפוטנציאל הטיפולי שלו מוגבל בזמן. הבנת המורכבויות של תפוגת התוקף של מוצרי קנאביס רפואי, שליטה בטכניקות שימור ותשומת לב לגורמים שמאיצים את ההידרדרות הם צעדים חיוניים להבטיח שמטופלים ימשיכו לקצור את מלוא היתרונות של צמח המרפא הזה. בעולם שבו הגישה לערוץ טיפולי  טבעי זה מתרחבת, שמירה על יעילותה הופכת לאחריות חשובה יותר ויותר.

לחצו כאן למעבר לאתר פיס נטוראל ותלמדו עוד על קנאביס רפואי>>>

 

קנאביס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד