כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
טיפוח החדשנות

רפורמה נוספת: ענף הקנאביס הרפואי בפני שינוי?

שוק הקנאביס הרפואי בישראל נמצא על סף רפורמה משמעותית. ככל שהתקנות מתפתחות, גל של שינויים שוטף את המדינה ומנסה לעצב עידן חדש לחולים, לחוקרים וליזמים כאחד. הרפורמה המתוכננת לשנת 2024 טומנת בחובה פוטנציאל לעצב מחדש את נוף תעשיית הקנאביס הרפואי, טיפוח החדשנות בתחום וחשוב מכל - שיפור הנגישות ואיכות הטיפול. כל עיקרי הרפורמה בכתבה שלפניכם

רפורמה נוספת: ענף הקנאביס הרפואי בפני שינוי?
קנאביס צילום: freepik

בזמן שמדינות רבות מסביב לעולם מציגות עוד ועוד אפשרויות לטיפול בקנאביס רפואי, גם ישראל עומדת להוביל רפורמה מתקדמת בתוך שוק הקנאביס הרפואי שלה. הרפורמה הקרובה מבטיחה תיקונים רגולטוריים ומדיניות בעלת חזון שמדגישה את המחויבות של המדינה להתקדמות חלוצית בטיפול ובנגישות שלו, וכמו כן גם בהתנהלות החברות בענף, כולל מחקר ופיתוח.

מעבר מרישיונות למרשמים

בלב רפורמה זו עומד מעבר מהותי ממודל הרישוי הנוכחי למערכת מבוססת מרשם. שינוי זה צפוי להביא לגישה מובנית ומוסדרת יותר לקבלת טיפול כבר בפגישה עם אנשי מקצוע רפואיים שיהיו מוסמכים לרשום קנאביס רפואי לחולים נזקקים, ללא המתנה לאישור מהגוף הממשלתי שהיה ממונה לנפק רישיונות עד כה (היק״ר).

השינוי הזה צפוי לא רק לספק למטופלים דרך ברורה ויעילה יותר לגשת לטיפול הנדרש להם, אלא גם להציע רמה של פיקוח וסטנדרטיזציה שלעתים קרובות חסרה במערכת הרישיונות. לשינוי זה מתחבר סעיף נוסף ברפורמה שאמור להקל על המטופלים: ההגדרה של השימוש בקנאביס רפואי כטיפול קו ראשון במקום אחרון.

לחצו כאן למעבר לאתר פיס נטוראל ותלמדו עוד על קנאביס רפואי>>>

מעבר לטיפול בקו ראשון

בעקבות רפורמת הקנאביס הרפואי המתקרבת בישראל, ישנה שיחה מתפתחת סביב הרעיון של העברת קנאביס רפואי מאפשרות טיפול "מוצא אחרון" ל"קו ראשון" במצבים רפואיים מסוימים. שינוי תפיסה כזה יכול להשפיע באופן מהותי על המצבים או השלבים בהם מטופלים ואנשי מקצוע רפואיים יוכלו לבחור לעשות שימוש בטיפולים מבוססי קנאביס רפואי.

היסטורית, עד כה קנאביס רפואי נחשב לעתים קרובות לאפשרות הטיפול האחרונה, דרך שנבדקה כאשר כל האפשרויות הקונבנציונליות האחרות נכשלו. תפיסה זו נבעה, בין השאר, מהסטיגמה סביב קנאביס והיעדר מחקר מדעי מקיף על הפוטנציאל הטיפולי שלו.

תעדוף גישה למטופל ויעילות עלות

אחת המטרות המרכזיות של הרפורמה היא לצמצם את המכשולים הבירוקרטיים העומדים בפני המטופלים כיום בעת קבלת רישיונות קנאביס רפואי. תהליך קבלת הרישיון זכה לביקורת על היותו גוזל זמן ומסורבל, ומפריע למטופלים שזקוקים לקבל את הטיפול בזמן. הדבר רלוונטי לגבי הוצאת רישיונות, חידושם או טיפול בכל שינוי נדרש.

עם המעבר למרשמים, המטופלים יכולים לצפות לגישה יעילה יותר, שתביא לגישה מהירה ויעילה יותר לטיפול בקנאביס רפואי שמתאים להם. זאת ועוד, לרפורמה צפויה השפעה חיובית על עלות קבלת המרשם לטיפול בקנאביס הרפואי. בנוסף, על ידי צמצום המורכבות הניהולית של תהליך הרישוי וטיפוח סביבת שוק תחרותית יותר, מטופלים עלולים לחוות ירידה בעלות הכוללת של הטיפול שלהם.

אריזות ותיווי

כדי למנוע בלבול בקרב המטופלים ולהבטיח אחידות בין המוצרים, הרפורמה עשויה להכניס נוהל אריזה סטנדרטי שיחייב את כל היצרנים. המשמעות היא שמוצרי קנאביס רפואי יארזו בתוך אריזה בצבע אחיד - מה שמקל על המטופלים לזהות את התרופות שלהם, אך בזה לא תם הדבר.

על היצרנים יאסר ככל הנראה להשתמש בצבעים בהירים ובולטים, בשמות מוצר הכוללים אזכורים של דמויות או מאכלים, וכמו כן כנראה שתהיה הגבלה על שטח האריזה שיכול לכלול סמלי מיתוג. גם צעד זה נעשה כדי לייצר אחידות, למנוע בלבול ולטהר את שיקולי המטופלים מקריטריונים שלא רלוונטיים לטיפול שלהם במעמד הרכישה.

ריכוזים מדויקים יותר

עד כה, ריכוזי הרכיבים הפעילים שנמדדו במוצרי קנאביס רפואי יכלו להציג סטייה של עד 4.5% מהנדרש בקטגוריה. כלומר, מוצר בקטגוריה שצריכה לכלול עד 20% THC יכול להכיל עד 24.4% THC. הרפורמה מתכננת להוריד את סטיית התקן ל-2.5%, מה שיכריח על ריכוזי הרכיבים הפעילים בתוך הקטגוריות להיות מדויקים ונאמנים יותר להגדרותיהן.

קידום מחקר ופיתוח

היבט בולט של הרפורמה שנעלם מעיני הציבור הכללי הוא הפוטנציאל שלה להניע חדשנות במגזר הקנאביס הרפואי. על ידי פישוט מנגנוני אישור מחקרים וקידום יוזמות, הרפורמה יכולה לסלול את הדרך לפיתוח טיפולים וטיפולים חדשים. זה, בתורו, יכול לחזק את מעמדה של ישראל בשוק הקנאביס הרפואי העולמי ולתרום להתקדמות במדע הרפואה.

אתגרים ושיקולים

בעוד משרד הבריאות מתכוונן להטמעת הרפורמה במשך 2023, כל העיניים נשואות לאופן שבו יתגלגל המעבר מרשיונות למרשמים. עם הפוטנציאל לשפר את הגישה לחולים, להוזיל עלויות, לעורר מחקר ולקדם גישה מווסתת יותר לקנאביס רפואי, רפורמה זו עומדת ללא ספק לפתח עידן חדש לנוף הקנאביס הרפואי בישראל.

עם זאת, הרפורמה לא הייתה נטולת דאגות. המבקרים מציינים כי הרשימה הנוכחית אמנם מקיפה אך משמיטה מחלות מסוימות שהיו צפויות להיכלל בתחילה. זה הוביל לדיונים על הרחבת הרפורמה, והאם למטופלים עם מצבים שאינם מכוסים בקריטריונים שנקבעו יישארו אפשרויות מוגבלות.

כאשר מטופלים, אנשי מקצוע בתחום הבריאות ובעלי עניין צופים בשקיקה את השינויים הללו, רק הזמן יגלה את מלוא השפעת הרפורמה על איכות חייהם של המטופלים ועל נגישותם של חולים נוספים לקבלת טיפול בקנאביס רפואי.

סיכום

בצעד משמעותי שנועד להגדיר מחדש את נוף הקנאביס הרפואי בישראל, משרד הבריאות חשף רפורמה שאפתנית שמבטיחה לעצב מחדש את הדרך שבה חולים ניגשים לטיפול בארץ תוך ניצול אפיקים חדשים למחקר ולצמיחה כלכלית.

הרפורמה הממשמשת ובאה שמתוכננת להתחיל עוד בסוף 2023, היא מענה לצורך הגובר בגישה יעילה יותר וממוקדת במטופלים לשימוש בקנאביס רפואי. השינויים צפויים להביא שיפורים והקלות משמעותיות למטופלים רבים, ואם היא תתקדם כמתוכנן אנו צפויים לראות את אותן ההקלות ככל הנראה לכלל ציבור המבקשים.

קנאביס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד