כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
חשש להצפות ושיטפונות

הסופה 'דניאל' בדרך לישראל; זה מה שצפוי מחר

"לא תהיה קטסטרופה, אבל כן אירוע חריג. אני מלמד את התחום כבר 20 שנה ולא ראינו דבר כזה בתקופה הזו של השנה", אאומר ד"ר עמיר גבעתי שמרצה בתחום | במשטרה קוראים לנהגים: נהגו בזהירות לפי תנאי הדרכים שימרו על מרחק ועל מהירות מותאמת לתנאי הדרך

הסופה 'דניאל' בדרך לישראל; זה מה שצפוי מחר
שיטפון. אילוסטרציה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

אחרי שעשתה שמות בטורקיה, יוון ולוב, קטלה אלפים והותירה נזקים כבדים, הסופה 'דניאל' דוהרת לעברנו וצפויה להגיע לישראל בשעות הבוקר (רביעי). החל משעות הבוקר המוקדמות בין 5:00 ל-6:00 צפויים גשמים חזקים, בעיקר בגוש דן ובאזור השפלה, וקיים חשש להצפות ושיטפונות.

הרוחות יתחזקו וישרור אובך, בנגב ייתכנו סופות חול. במהלך הלילה יחדור לאזורינו אוויר קריר יותר ולח, ויחלו לרדת גשמים מקומיים, מלווים בסופות רעמים, ובמשבי רוח חזקים עד 70 קמ"ש. קיים חשש להצפות מקומיות במרכזי הערים.

קחו בחשבון כי בשל העובדה שמדובר בגשם משמעותי ראשון לצד האובך שמעמיס על התשתיות והאבק שסותם את צינורות הניקוז, עלולים להיות שיבושים בשגרה. ד"ר עמיר גבעתי אומר ל'גלובס': ש"לא תהיה קטסטרופה, אבל כן אירוע חריג. אני מלמד את התחום כבר 20 שנה ולא ראינו דבר כזה בתקופה הזו של השנה", כך גבעתי, המנהל המדעי של חברת 'ניהול משאבי סביבה', שמלמד גם בחוג למדעי הסביבה באוניברסיטת תל אביב.

דניאל גרמה בימים האחרונים לאסונות ונזקים כבדים במקומות שבהם ביקרה קודם לכן, אולם היא צפויה להיחלש משמעותית עד שתגיע לחופי ישראל. הביקור האחרון שלה היה בלוב, שם היא גרמה לאסון המוניטרי שבו נהרגו בין 2,000 ל-3,000 בני אדם, ועוד 10,000 עדיין מוגדרים נעדרים.

ביוון נהרגו 24 אנשים בגלל כמויות הגשם החריגות שירדו. ד"ר עמיר גבעתי הוסיף ואמר ל'גלובס' כי "הסופה פקדה את יוון, בולגריה ואיסטנבול, והמטירה כמויות שמעולם לא נמדדו - 700 מ"מ ביממה, אבל למרות זאת, ביחס לכמויות הגשם שירדו אפשר לראות שהתשתיות במדינות האלו היו איכותיות. לוב, לעומת זאת, לא הייתה ערוכה, וזה הוביל לאסון. אין שם שלטון מסודר, ויש מיליציות ששולטות בשטח. התשתיות לא קיימות, וזו התוצאה".

ד"ר ברוך זיו, חוקר אקלים מהאוניברסיטה הפתוחה ואוניברסיטת תל אביב, הוסיף ואמר כי "הסיבה העיקרית לאפקטיביות החריגה של הסופה היא שילוב בין שקע ברומטרי חריג בעוצמתו לעונה, לבין ים חם של ראשית סתיו אחרי קיץ חם במיוחד". לדבריו, החלק האחרון קשור לשינויי האקלים שהובילו לעליית טמפרטורת פני הים, שהגבירו את האידוי ובכך יצרו ענני גשם מאסיביים יותר.

ד"ר תום גורן מהמחלקה לגיאוגרפיה וסביבה באוניברסיטת בר אילן הסביר על הסופה האימתנית: "שילוב התנאים יצר מעין סופה טרופית בים התיכון שנקראת מדיקן, מרכיב ייחודי נוסף בסופה היה שהיא נשארה באותו אזור למשך זמן ממושך יחסית, מה שגרם לגשמים החזקים לרדת זמן רב באותם האזורים שנפגעו".

מדוברות המשטרה נמסר הערב כי על פי תחזית מזג האוויר קיים סיכוי לגשם במהלך הלילה בחלקי הארץ השונים שימו לב: גשם ראשון (במידה שירד) מציף שמנים בכבישים שנשפכו במהלך הקיץ והם יכולים לגרום להחלקה של כלי רכב. נהגו בזהירות לפי תנאי הדרכים שימרו על מרחק ועל מהירות מותאמת לתנאי הדרך.

דניאל תחזית מזג האוויר תחזית מזג אוויר התחזית סופה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד