כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
חשוב להבהיר

"פרסומים מטעים": רשות מקרקעי ישראל הוצפה בפניות של מאות ישראלים

בעקבות פרסומים בתפוצות שונות של עורכי דין מהמגזר הפרטי וגורמים נוספים בנושא זכות להקניית בעלות ללא תמורה, מרחב צפון ברשות מקרקעי ישראל קיבל למעלה מ-1,800 פניות של אזרחים להקניית בעלות בנכסים שבניהולו | יצוין כי חלק מהפרסומים, שלהם נחשפה הרשות, אינם מדויקים ואף מטעים

"פרסומים מטעים": רשות מקרקעי ישראל הוצפה בפניות של מאות ישראלים
קרקעות לבנייה צילום: Isaac Harari /FLASH90

באחרונה הופצו פרסומים בתפוצות שונות של עורכי דין מהמגזר הפרטי וגורמים נוספים, כי קיימת לציבור החוכרים זכאות לבעלות ללא תמורה. למעשה, חלק גדול מהיישובים, המוזכרים בפרסומים אלה, הם יישובים, שבהם הזכויות הוקצו לפי הבינוי בפועל, וזאת בהתאם לתוכניות הבנייה שהוגשו על ידי החוכרים (דוגמת שמשית, חנתון ועדי). לכן, אם נרכשו על ידי החוכרים במהלך השנים יתרת הזכויות על פי תוכנית בתוקף, רכישת הבעלות מצריכה תשלום נוסף. 

כך, לדוגמה, חוכר ששילם עבור זכויות של 160 מ"ר, והתוכנית מאפשרת בנייה של 300 מ"ר, אחד התנאים להקניית בעלות הוא רכישה של יתרת הזכויות של 140 מ"ר בהתאם לערכי קרקע עדכניים.

חלק מהפרסומים אף נקבו במועד שבו תפקע זכות זו, כאשר למועד זה אין, למעשה, כל אחיזה בהחלטות המועצה ו/או בנוהלי רשות מקרקעי ישראל.

רשות מקרקעי ישראל סבורה כי אם המידע שהיה מועבר לציבור היה מדויק ומלא, לא היו מתקבלות פניות כה רבות של פונים, אשר הגישו בקשה עקב המצג שהוצג להם, שלפיו קיימת להם זכות לבעלות, שלא כוללת כל תשלום בצדה, ו/או כי זכות זו עומדת לפקוע בזמן הקרוב.

כאמור, מצג זה הוביל לקבלת מסה חריגה של פניות במרחב צפון ברשות מקרקעי ישראל, כאשר ההנחה היא שחלקן יימשכו על ידי החוכרים, לאחר שיתברר להם כי הקניית הבעלות מצריכה תשלום משמעותי נוסף.

יובהר כי טיפול בפניות אלו מצריך בשלב הראשון בדיקה האם קיימת זכאות ללא תמורה, האם ניתן כלל לבצע הקניית בעלות באותו יישוב לאור סיווגו, האם הנכס כשיר לרישום בטאבו, ו/או האם נדרשים מסמכים נוספים לצורך טיפול בבקשה, כגון: אישור הסוכנות היהודית ביישובים שבהם היא החברה המיישבת ו/או אישור האגודה וכו'.

כך גם במקרים, שבהם נמצא כי אין זכאות לבעלות ללא תמורה, ולצורך מתן מענה לפנייה, יש צורך בהכנת הצעה להקניית בעלות בתשלום (רכישת מלוא הזכויות על פי תוכנית בתוקף). אם הפונה יהיה מעוניין להמשיך בטיפול בבקשה בהתאם להצעה שקיבל, יש להכין עסקה לרכישת הזכויות שתאפשר הקניית הבעלות. 

לא מן הנמנע לציין, כי בקשות אלו, שכאמור מסווגות בשלב זה כקבלת מידע ולא כפעולה עסקית דחופה, הן נוספות לבקשות השוטפות המתקבלות ברשות מקרקעי ישראל, ולכן יוצרות עומס חריג על עבודת המרחב.

לסיכום, מבקשת רשות מקרקעי ישראל להודיע כי היא פועלת לגיבוש מתווה יעיל ושירותי לטיפול בפניות אלו בשני שלבים: בשלב הראשון – מתן מענה ביניים לבקשות, הכולל מידע מלא ואמין בנושא הקניית הבעלות שייתן מענה לפרסומים הקיימים בתפוצות השונות; בשלב השני – פיתוח של הליך עסקי שייתן מענה מהיר למי שמבקש לפעול להקניית בעלות בנכסים שבחכירתם.

 

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד