כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
יוזמה יוצאת דופן

תערוכה יהודית בבית הולדתו של היטלר ימ"ש

יוזמה יוצאת דופן באוסטריה, ידידי העם היהודי רוצים לשים תערוכה של יד ושם בבית הולדתו של הצורר הנאצי אדולף היטלר. במקום ממנו יצא הרוע, יש להציג דווקא את האור

תערוכה יהודית בבית הולדתו של היטלר ימ"ש
הבית בו נולד היטלר צילום: דב גילהר כאן חדשות

שבועיים לפני שממשלת אוסטריה עומדת להתחיל בעבודות שיפוצים בבית בו נולד הצורר הנאצי אדולף היטלר, חלה תפנית מפתיעה דווקא מכיוון מוסד יד ושם.

אגודת ידידי יד ושם באוסטריה מעוניינת לתרום את התערוכה הנודדת שלהם על חסידי אומות העולם האוסטריים לעיירה בראונאו-אם-אין בה נולד הצורר הנאצי על מנת להציב אותה לצמיתות בבית הולדתו.

במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול (רביעי) בעיר האוסטרית לינץ, הציג נציג ידידי יד ושם את התוכנית והסביר שהיא נועדה לפתור דילמה רבת שנים, וכי במקום ממנו יצא הרוע, יש להציג דווקא את האור.

הנציג גיאורג שוסטר, אמר לדב גיל-הר שליח 'כאן חדשות' באירופה, כי "ודאי שחסידי אומות העולם האוסטרים - 110 במספר, בהם אוסקר שינדלר - היו מיעוט שבמיעוט, מול חלק הארי מהאוסטרים שנטל חלק בזוועות (היטלר עצמו, אייכמן וכו') וכמובן העריץ את היטלר, אבל התערוכה באה להשיב לטענה ש"לא היה מה לעשות" ומוכיחה שאפשר היה לדבוק במוסר".

הנציג גיאורג שוסטר מצהיר על היוזמה לתקשורת

העיירה בראונאו הפכה במרוצת השנים למוקד עלייה לרגל לניאו נאצים והתוכנית להפוך אותה לנקודת משטרה באה להרתיע. ואולם תושבי בראונאו מתנגדים לרעיון. אוולין דול ילידת העיירה שהיא מראשי היוזמה להביא את תערוכת יד ושם לבית, הסבירה ל"כאן חדשות": משטרה זה סמל שלילי, כמובן שמשטרת אוסטריה אז והיום שונות מאוד, אבל עדיין הסימבוליות זועקת כאן. היא גם דחתה את טענת הרשויות כי במקום יפעל מרכז להכשרת שוטרים בנושאי זכויות אדם וקבעה כי מדובר בספין, שכן הבית צר מלהכיל מרכז כזה, בנוסף לתחנת משטרה.

ההיסטוריון המקומי פלוריאן קוטאנקו הראה לשליח כאן חדשות, את גזיר העיתון שמצא בארכיון העיר מ-10 במאי 1939 שבו מדווח כי רצונו של היטלר היה כבר אז לשכן בבית משרדי אדמיניסטרציה נאצית. קוטנקו אמר כי גם תחנת משטרה היא אדמיניסטרציה ואם תוקם הרי היא באה להגשים את משאלתו של היטלר.

משרד הפנים האוסטרי לא הגיב על הדרישה לעצור את העבודות אבל הציע כי תערוכת יד ושם תעבור בין תחנות משטרה שונות, הצעה שנדחתה כבר בידי אגודת הידידים.

מיד ושם נמסר: "אנחנו בטוחים שכוונותיהם של ראשי אגודת הידידים של יד ושם באוסטריה היו טובות, אך זוהי יוזמה מקומית שכלל לא תואמה עם יד ושם ואינה על דעתנו".

אנטישמיות נאצים יד ושם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד