י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
משרד המשפטים משיק

מערכת דיגיטלית חדשה המאפשרת הגשת תביעות בשירות עצמי

בשלב הראשון המערכת תפעל בתחום סכסוכי בנייני מגורים על תשלומי ועד בית, ובהמשך תאפשר גם טיפול בסכסוכים נוספים בבתים משותפים | המערכת מספקת מידע משפטי בצורה נגישה ושפה פשוטה, הסבר על אפשרויות פעולה בהתאם לנסיבות והכוונה בניסוח מכתב התראה לפני תביעה וכתב תביעה - וכל זאת ללא צורך בידע משפטי מוקדם

מערכת דיגיטלית חדשה המאפשרת הגשת תביעות בשירות עצמי
אחסון מסמכים צילום: freepik

רציתם לתבוע את הדייר שבאופן קבוע לא משלם תשלומי ועד בית אבל העדפתם לא לטרוח עבור כמה מאות שקלים? חשבתם ששכירת עו"ד לא כדאית בתביעה כזו? אף פעם לא הייתם צד להליך בבית משפט, ונראה לכם מסובך להגיש תביעה כזו? כדאי שתדעו - מהיום אתם יכולים לעשות את זה לגמרי בעצמכם. משרד המשפטים השיק לאחרונה גרסה ראשונית של מערכת ODR (Online Dispute Resolution), המערכת המקוונת ליישוב סכסוכים בשירות עצמי, והתחום הראשון בו היא נכנסה לפעולה הוא סכסוכי שכנים - ביחס להליכים השיפוטיים המנוהלים בפני המפקחים על הבתים המשותפים.

המערכת האוטומטית החדשה מנגישה מידע משפטי ופרוצדוראלי רב למי ששוקל להגיש תביעה בנוגע לאי-תשלום דמי ועד בית בבניין המשותף, מסייעת לו להבין האם ההליך המשפטי מתאים לסיטואציה שלו, להכין את המסמכים הנדרשים לקראת ניהול ההליך המשפטי ולבסוף גם לנסח כתב תביעה שעומד בדרישות החוק ולהגיש אותו בלחיצת כפתור. במסגרת זו, כבר הוגשו מספר תביעות שהוכנו באמצעות מחולל התביעות הדיגיטלי של משרד המשפטים, וכתב התביעה הראשון שהוכן במערכת והוגש נמצא בטיפולה של המפקחת על המקרקעין ברחובות.

באמצעות המערכת החדשה, יכול כל אדם שמשמש נציג ועד בית או חברת אחזקה בבניין מגורים, להכין באופן פשוט ונוח כתב תביעה נגד שכן שאינו משלם דמי ועד בית, ולהגישו ללשכת המפקח הרלוונטי, וזאת גם אם אין לו רקע משפטי. המערכת מסייעת למשתמש להבין איזה מסמכים ומידע אליו לאסוף ולברר בטרם הגשת התביעה, מציעה לו לפנות לשכן הסרבן במכתב התראה לפני תביעה, ובהמשך גם יודעת לנסח את המסמך המשפטי ובהתבסס על המידע שהתובע מזין לתוכה באמצעות ממשק ידידותי ופשוט לשימוש.

המערכת עתידה להמשיך ולהתרחב בהדרגה לשימוש בהגשת תביעות נוספות בסכסוכי שכנים בבתים משותפים, ולהשתלב בהדרגה גם בהליכים שנדונים בבתי המשפט, כמו דיונים מהירים בבתי הדין לעבודה, בתביעות קטנות ועוד, ותאפשר בהמשך גם סיוע בהכנת כתב הגנה, פלטפורמה לניהול מו"מ בין הצדדים במטרה להגיע להבנות ולייתר את ההליך המשפטי היקר במידת האפשר ועוד.

רקע: פיתוח המערכת האוטומטית החדשה מתבצעת כחלק מתפיסת משרד המשפטים לקדם את הנגישות לצדק ולהנגיש את מערכת המשפט לציבור הרחב, כיעד מרכזי של המשרד בעת הזו ולשנים הקרובות. מחקר מקיף שערכה חטיבת תכנון מדיניות ואסטרטגיה במשרד המשפטים, שכלל מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל, מצא ש-41% מהישראלים נתקלו בבעיה משפטית אחת או יותר בתחום של סכסוכי שכנים ודיור בשנתיים האחרונות, וכי זהו הנושא השני בשכיחותו שמייצר בעיות משפטיות עבור הישראלים (אחרי צרכנות). עוד נמצא במחקר, כי בשקלול של שכיחות וחומרת הבעיות המשפטיות שישראלים פגשו בשנתיים האחרונות, הבעיות בתחום השכנים והדיור הן הנושא שהכי מטריד את הישראלים כבעיה משפטית יום-יומית שמעסיקה אותם. יחד עם זאת, מהמחקר עלה כי ב-35% מהמקרים בהם נתקלים ישראלים בבעיות משפטיות בתחום השכנים והדיור, הם בוחרים לזנוח אותה ללא הגעה לפתרון, משלל סיבות – הייעוץ המקצועי ייקר מדי ביחס לעלות הבעיה המשפטית המקורית, חשש כי קבלת המענה המשפטי ייקח הרבה זמן ויצריך השקעה של זמן עבודה רב, חוסר זמינות במידע ברור אודות ההליך הדרוש אשר מייצר אי וודאות שמניעה אנשים מפעולה ועוד. 

 

 

 

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד