כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
עורר סערה

החוק להצבת מצלמות לזיהוי פנים במרחב הציבורי אושר בוועדת השרים

ועדת שרים לחקיקה אישרה בצהריים חוק של השרים בן גביר ולוין, לאישור מצלמות לזיהוי פנים במרחב הציבורי. המפכ"ל: "כלי חשוב שהמשטרה מנסה לקדם כבר מספר שנים"

החוק להצבת מצלמות לזיהוי פנים במרחב הציבורי אושר בוועדת השרים
מצלמות אבטחה. אילוסטרציה צילום: נועם מוסקוביץ, פלאש 90

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (שני) את החוק להצבת מצלמות לזיהוי פנים במרחב הציבורי של השרים בן גביר ולוין. יחד עם זאת, לאחר דיונים בין המשרדים ביטחון לאומי והמשפטים, הוחלט על צמצום החוק למקרים של עבירות "פשע חמור", עבירות פרוטקשן.

הנוסח המעודכן יקבע כי לא יותר שימוש במצלמות הללו לאכיפת אירועי חופש ביטוי. בנוסף קובעת ההצעה המעודכנת עונש בחוק שלוש שנות מאסר למי שיעשה שימוש לא חוקי בתיעודי המצלמות הללו.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר: "הבאנו חוק מדויק ומאוזן. בשעה שמספר הנרצחים במגזר הערבי עולה ועבירות הפרוטקשן נפוצות, יש חשיבות רבה למצלמות שמזהות פנים - שנפוצות במדינות שונות בעולם ומאידך במשמרת שלנו נעשה הכל כדי לא לאפשר שימוש פסול במצלמות ועל כך קבענו עונש מאסר וכן הגבלת השימוש למקרים חמורים של פשע חמור ואירועי פרוטקשן".

יחד עם זאת, מפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי התייחס הבוקר בישיבה השבועית של סגל הפיקוד הבכיר של משטרת ישראל להצעת החוק. שבתאי אמר: "הצעת החוק שעולה היום לאישור ועדת השרים היא כלי מציל חיים שבלעדיה משטרת ישראל לא תוכל להתמודד עם הטרור הפלילי, אירועי הרצח ונסיונות החיסול במגזר הערבי".

עוד הוסיף: "ההצעה היא כלי חשוב שהמשטרה מנסה לקדם כבר מספר שנים לטובת סיכול ומניעה של פח״ע פשיעה חמורה ופגיעה בנפש. ההצעה היא פרי של איזון בין הצורך לשמירה על חיי אדם ובין חשיבות של הגנה על זכויות הפרט. הפעלת הכלי תעשה רק בכפוף למנגנוני פיקוח ובקרה שיבטיחו שימוש למטרות שנקבעו בחוק ותחת המגבלות ותוך הטלת סנקציות במקרים שבהם יהיה שימוש לרעה במערכת. המערכת היא כלי נוסף שיחזק את יכולתה את המשטרה להיאבק בפשיעה החמורה".

מנגד, באגודה לזכויות האזרח הגיבו ואמרו כי מדובר ב"הצעה שמדרדרת אותנו שלב נוסף למציאות של חברת מעקב נוסח סין. ממה שקורה בעולם אנחנו כבר יודעים שהשחיקה בדמותה הדמוקרטית של מדינה, מאיצה תהליכים של פיתוח ושימוש במנגנוני ריגול אחר האזרחים. כשאדם יודע שהוא תחת עינו הפקוחה של האח הגדול הוא ממשטר את עצמו ומפחד להתנהג כרגיל; הוא מפחד ללכת להפגנה, הוא מפחד להשתתף באספות פוליטיות, הוא מפחד שסודותיו הכמוסים יתגלו ויעשה בהם שימוש נגדו. בחברה כזו אין דמוקרטיה ואין מרחב דמוקרטי".

מצלמות אבטחה מפכ"ל המשטרה יריב לוין איתמר בן גביר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד