י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הפלסטינים לא מעניינים אותם

הנורמליזציה עם סעודיה מתרחקת? הפרשן הבכיר מסתייג

התקררות במגעים לנורמליזציה עם סעודיה? הפרשן אהוד יערי התייחס לדברים ואמר כי אינו קונה את הנראטיב. הוא ציין: "הפלסטינים אומרים שאין להם שום סימן שנפסקו המגעים"

הנורמליזציה עם סעודיה מתרחקת? הפרשן הבכיר מסתייג
מוחמד בן סלמאן/בנימין נתניהו צילום: משרד החוץ הסעודי/אורן בן חקון, פלאש 90

על פי דיווחים סעודיה ביקשה להשהות את המגעים לנורמליזציה עם ישראל. סביב ידיעה זו, אראל סג"ל ודוד ורטהיים שוחחו ב־103fm עם הפרשן לענייני ערבים אהוד יערי ('חדשות 12') אשר הביא את הפרטים לגבי התפתחות השיחות בין סעודיה לארצות הברית.

בפתח השיחה הודה יערי כי הוא אינו קונה את דיווחו של מג'די חלבי. "אני בטוח שהוא נשען על דברים שמישהו אמר לו, אבל אני מעדיף להאמין לשיחה שקיימתי הבוקר עם בכירים פלסטינים שאני מכיר היטב ברמאללה, והם מעורבים הרי בשיחות. הפלסטינים אומרים שאין להם שום סימן שנפסקו המגעים. גוברים אצלם החשדות בגלל הדרך שהסעודים טיפלו במשלחת, כדי לנסות להשפיע על הדרישות שיציגו הסעודים גוברים אצל הפלסטינים החשדות שמא יידחקו לשוליים".

"הערביות הפוליטית ורעיון הסוג של סולידריות או אחדות ערבית מזמן התרסק. הליגה הערבית הפכה לגראז'. הסעודים, העניין הפלסטיני איננו בראש מעניינים, וזה לא משהו שאני מערער בו. אנחנו רואים את זה במשאלים שוטפים, ומגלים שהציבור הרחב אין לו ממש עניין בדבר הזה. חשוב להם ירושלים, אל אקצא", טען.

כמו כן, כאשר נשאל האם ייתכן כי האיראנים בונים על פרוקסי פנימי, כמו לדוגמה שימוש בארגוני פשיעה, זאת בצל העברות הנשקים הגוברות מהגבול הירדני, הבהיר: "מה שקורה בגבול הירדני מולנו זה תוצאה של מה שקורה בגבול הירדני מול סוריה, ששם יש מאמץ אדיר של הממשל הסורי עם המליציות של משמרות המהפכה האיראניים, לייצא כמויות ענק של סמים לעבר המפרץ הפרסי, וסמים תמיד בכל מקום הולך עם נשק, והנשק הזה הכוונה להכניס אותו לגדה המערבית ככל שהם מצליחים. זה גבול לא פשוט, גבול ארוך, אין בו מכשול מהסוג שהקמנו בסיני".

"זה הרעיון שלהם, להציף את הגדה בנשק, בידע איך סוף סוף הם יצליחו להרכיב קאסמים ואחרי זה דברים יותר משוכללים. זה חלק ממהלך איראני. לא במקרה הראשונים שצעקו נגד הקשת השיעית, כך הם קראו לזה, היו הירדנים. הם מוצאים את עצמם היום במצב שעל הגבול שלהם עם סוריה, עם עיראק, יושבים האיראנים עם המליציות שלהם", הדגיש.

סג"ל ביקש לחדד את שאלתו ותהה האם כבר היום ישנם כוחות פרוקסי בישראל, ויערי השיב: "אני לא חושב שאנחנו נמצאים שם, אני חושב שהם מנסים לעשות דבר מאוד בסיסי. לך תספור כמה ערבים ישראליים נכנסים לגדה בכל סוף שבוע ותקבל מושגים על ההיקפים, אבל כרגע הרעיון האיראני, ברגע שהם הבינו שמחתרות מסודרות בגדה סופן להיחשף ולהיעצר על ידי שב"כ, מה שהאיראנים הדריכו את חמאס ואת הג'יהאד, אל תקימו מחתרת מסודרת, שיש לה מפקד, צינורות תקשורת, כי זה בסופו של דבר חושף אותה לשב"כ. תעבדו גרוע, תציפו את השטח בנשק, תנו לאיש הבודד בלי פקודה, הסכמה, להחליט במה לפגוע, מתי ואיך. זה הטרור שאנחנו נפגשים בו".

באשר לאפשרות כי סעודיה תחזיק בגרעין, אמר: ""הסעודים מבקשים הרשאה אמריקנית קודם כל להעשיר אורניום לצרכים אזרחיים. יש מדינות אחרות בעולם כמו ארגנטינה, ברזיל, הולנד, שמעשירות אורניום ולא משתמשות בזה. השאלה הגדולה פה מה הפיקוח. תשאל את עצמך איך זה ששלושים שנה האיראנים עובדים על פצצה ולא מגיעים אליה, זה לא קרה בשום מדינה. הם יודעים שהם הם הולכים לפצצה אז גם מצרים, סעודיה, האמירויות וטורקיה".

"אתה רואה גם היום, כשההסכם לא קיים, אתה רואה את האיראנים מאוד ניזהרים, הם כל הזמן מדגדגים לקראת הקו האדום והם לא עושים את זה. הם לא עושים את זה לא בגללנו. יהיה הסכם שלום עם סעודיה, לא עם ממשלה כמו שיש לנו עכשיו. הם הרי לא רוצים רק עלי תאנה בנושא הפלסטיני, הם צריכים עץ תאנה צעיר. הממשלה הזו לא מסוגלת לתת דבר כזה. אני לא חושב שהוא בכלל במצב שבו הוא מנהל את המשחק, זה לא ביבי. בן אדם שעומד בנמל התעופה ואומר דברים, והוא מיד צריך להוציא הודעות הבהרה, סיכם.

 

נורמליזציה סעודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד