י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

טיפול רגשי לילדים – מתי נדרש ומה תפקידם של ההורים בתהליך?

עולם הטיפול מציע כיום סיוע ותמיכה משמעותית לאנשים בכל טווחי הגילאים, החל מגילאי הילדות. אחד מסוגי הטיפולים הרלבנטיים ביותר עבור רבים מהילדים הסובלים מקשיים אלו או אחרים, הוא טיפול רגשי ייעודי עבור גילאים אלו. באינספור מקרים, טיפול מסוג זה מסייע משמעותית לילד בהתמודדויותיו, ומעלה אותו על מסלול של התפתחות בריאה, תקינה ומאושרת יותר

טיפול רגשי לילדים – מתי נדרש ומה תפקידם של ההורים בתהליך?
טיפול רגשי צילום: freepik

כיצד נוכל לדעת האם ומתי גם הילד/ה שלנו זקוקים לטיפול רגשי, או האם טיפול מסוג זה עשוי לסייע להם (ולנו) בדרך כלשהי? בכל מקרה, להורים תפקיד מפתח מרכזי וחשוב ביותר בכל תהליך טיפולי שילדיו הקטנים עוברים.

מתי מומלץ לפנות לקבלת טיפול רגשי עבור הילד/ה?

האתגרים עימם מתמודדים ילדים וילדות בגילאים צעירים יחסית הן משמעותיות, לפחות בחלק גדול מהמקרים. קשיים רגשיים, התפתחותיים, תקשורתיים, חברתיים ועוד פוקדים לא מעט ילדים בשנות הילדות, ובמקרים רבים עלולים לגרום לבעיות משמעותיות של ממש אשר אם לא יטופלו כראוי, ימשיכו עם הילד בתצורה כזו או אחרת הלאה במהלך חייו.

אילו סימנים או תסמינים עשויים להעיד על כך שהילד/ה שלנו זקוקים לטיפול ייעודי כלשהו, ועשויים להרוויח רבות מהשתתפות בטיפול רגשי לילדים?

ובכן, במידה והילד/ה חווים מצב מתמשך של מצוקה רגשית, למשל, עליה עשויים להעיד סימנים רבים וברורים, טיפול רגשי עשוי להוות בדיוק את הכתובת הנכונה. כך גם במקרים רבים בהם סובל הילד מרמת תפקוד והתפתחות נמוכה יחסית לגילו, או מפגין בעיות התנהגותיות מובחנות.

גם קשיים חברתיים משמעותיים עשויים להעיד על מצוקות בהן ייתכן כי ניתן יהיה לטפל באפקטיביות באמצעות טיפול רגשי לילדים (פירוט), וכך גם מצב של רגרסיה (נסיגה פתאומית בתפקוד ובהתפתחות). כמובן שבמקרים בהם הילדים נחשפים לטראומה מסוג זה או אחר, טיפול רגשי עשוי פעמים רבות להוות בדיוק את התהליך אשר יסייע להם להחלים, ולעלות על דרך טובה ומועילה יותר.

מה תפקידם של ההורים בהתמודדות עם המצב?

כאשר הילד/ה שלנו סובלים מבעיה זו או אחרת, דוגמת אלו שהוזכרו לעיל, גם לנו – ההורים עצמם - תפקיד מרכזי ומשמעותי בהתמודדות מועילה עם המצב. זה נכון הן לגבי מצבים בהם הילדים עצמם משתתפים בטיפול פרטני, והן במצבים בהם אינם משתתפים בטיפול בינתיים.

מאחר ולהורים השפעה רחבה כל כך על מצבם של הילדים, מציעים מטפלים ומוסדות מקצועיים שונים הדרכת הורים – זהו סיוע מקצועי וצמוד של אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש המתמחים בתחומים אלו (עבודה עם ילדים והורים), אשר מלווים את ההורים ומסייעים להם להתמודד עם המצב. ראו מידע נוסף .

מומלץ כי שני ההורים ישתתפו במסגרת של הדרכת הורים, אך במידה וזה אינו מתאפשר, גם השתתפות של הורה אחד עדיפה בהרבה על כלום. יחד עם המטפל/ת, יבנו ההורים תכנית התערבות מושכלת במצבו של הילד, וילוו כאמור על ידי איש או אשת המקצוע לכל אורך הדרך. כך, ניתן להעריך בזמן אמת האם וכיצד פועלת ההתערבות, ולבצע שינויים נדרשים במידת הצורך.

צרכנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד