כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
לאחר רעידת האדמה

ישראל העבירה לקהילה היהודית במרוקו כסף לצורכי חירום

הסוכנות היהודית העבירה לקהילה היהודית במרוקו אלפי דולרים לצורכי חירום מידיים. אנשי הקהילה היהודית במרוקו חוששים מנזקים סמויים שנגרמו למבנים של בתי הכנסת. סדקים גדולים לאורך הקירות החיצוניים של בית הכנסת שעשויים בעיקר מחול

ישראל העבירה לקהילה היהודית במרוקו כסף לצורכי חירום
הנזקים במרוקו צילום: צילום מסך

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות התכנסה היום (שלישי) לדיון בנושא סיוע המדינה לבני הקהילה היהודית המרוקאית שנפגעו בעקבות רעידת האדמה.

רעידת האדמה העוצמתית שהתרחשה כ-70 קילומטרים ממרקש שבדרום-מערב מרוקו, גרמה לנזקים ולהרס בעיקר בכפרים באזורי ההרים. העיר העתיקה במרקש ספגה נזקים כבדים, גם ברובע היהודי סמטאות הפכו לעיי חורבות. שני בתי כנסת מקומיים ובית העלמין היהודי ניזוקו אף הם.

ג'קי קדוש ראש הקהילה היהודית במרקש אמר: "חלף יותר משבוע מאז רעש האדמה הקשה שפקד אותנו. בחיים שלי לא ראיתי אסון במרוקו בסדר גודל שכזה. אני רוצה להגיד תודה רבה לממשלה שפועלת בדרכים שונות כדי לסייע לקהילה היהודית המקומית. ברוך השם אף אחד לא נפגע בצורה פיזית מבני הקהילה. השגריר האמריקאי במרוקו הגיע להתפלל איתנו במהלך ראש השנה והציע לנו את כל הסיוע הנדרש. לצערי הרב יש אנשים במרוקו שמנסים לנצל לרעה את האסון הזה כדי להרוויח עוד קצת כסף לקופה הציבורית ולזה אני מתנגד באופן נמרץ. המצב שלנו אחרי רעש האדמה הוא בסדר גמור. יש נזקים למספר מבנים ואנחנו נתחיל בשיקום שלהם בזמן הקרוב".

ג'ק אוחיון, גבאי של אחד מבתי הכנסת במרקש אמר: "אנחנו רואים שיש סדקים גדולים לאורך הקירות החיצוניים של בית הכנסת שעשויים בעיקר מחול. יש לנו חשש שיש נזקים עמוקים יותר ממה שרואים כלפי חוץ. הגג שלנו לא עשוי מבטון ויש לנו חשש גדול שבחורף הקרוב מים יחדרו פנימה ויגרמו נזקים נוספים".

קובי יפרח, מייסד "כולנא", עמותה הפועלת לשימור אתרים יהודיים וזיכרון תרבותי יהודי-מרוקאי אמר: "הבית שלנו ממש רעד, רעש האדמה היה בלילה וכאשר כל המשפחות התעוררו בבוקר גילינו את הנזק הרב שנגרם לבתים של כלל בני הקהילה. אנחנו נשקם ונבנה את הבתים של הקהילה היהודית הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית ורוחנית".

יפית עזר, ממשרד החוץ אמרה: "מרוקו קיבלה סיוע ממספר מדינת מצומצם ועד כה סירבה לקבל את הסיוע הרשמי של מדינת ישראל. הנציגות שלנו במרוקו נמצאת בקשר רצוף עם חברי הקהילה היהודית. אנחנו מכירים נזקים לשני בתי כנסת ולמספר בתים של הקהילה היהודית במרקש ופועלים כדי לתקן את כלל הנזקים".

שי פלבר, מהסוכנות היהודית: "העברנו סיוע כספי של כמה אלפי דולרים באופן מיידי לקהילת יהודי מרקש לצורכי חירום. כאשר יתחיל תהליך השיקום של המבנים של הקהילה היהודית אנחנו נוכל לסייע בצורה כספית דרך קרן החירום שלנו".

אריה אביטבול, ראש משלחת הסוכנות היהודית למרוקו ומערב אירופה: "יש הרבה מאוד פעולות הנדסיות שצריך לעשות כדי לדעת להעריך את הנזקים בצורה טובה. צוות מהנדסים כבר עשה בדיקות ראשוניות במקום כדי לקבוע באילו בתים ניתן להמשיך להתגורר ובאילו לא. כאשר יגיעו דוחות המהנדסים הסופיים אנחנו נדע לגייס ולהעביר את כספי הסיוע בצורה יעילה".

רעידת אדמה במרוקו מרוקו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד