י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

אכילה בריאה לקראת הצום

רוחמה פרנקל, דיאטנית מכבי שירותי בריאות ויועצת משרד הבריאות למגזר החרדי מגישה לכם המלצות הכנה לצום • צום משפיע על יכולת הריכוז ולכן אכילה מושכלת "בתשיעי", תעזור לנו להתרכז באופן מיטבי

אכילה בריאה לקראת הצום

המלצה להורים:

בערב החג, רצוי שתכינו מראש לילדים אוכל מזין כדי שלא יעברו את הצום בחגיגת ממתקים שמתחילה בבוקר ונמשכת עד הערב. הכינו לילדים מנות קטנות ונגישות על מנת להקל על עצמכם ולמנוע התעסקות עם מזון במהלך החג כגון כריכים, לבן או יוגורט לא מתוק, פירות טריים, ירקות חתוכים. 

הפחיתו קפאין

יומיים-שלושה לפני הצום, הפחיתו בהדרגה שתיה של משקאות המכילים קפאין כגון: קפה, תה, משקאות קולה ומשקאות אנרגיה. 

הרבו בשתיית מים

הקפידו לשתות מים לאורך כל היום ואל תסתמכו על השעות האחרונות כי שתיה מרוכזת של כמות גדולה בבת אחת אינה יעילה להרוויית הגוף. לאלו שרגילים לשתות מים, מומלץ להימנע משתיה מתוקה, ממשקאות דיאט וממשקאות מוגזים ולהרוות את הגוף רק בשתיית מים.

איכלו מספר ארוחות

לצורך מילוי יעיל של מאגרי האנרגיה של הגוף מומלץ לאכול במהלך היום ארוחות קטנות בנוסף לסעודות. לאנשים המורגלים לאכול כמויות קטנות מומלץ לאכול כל שעתיים.

מה מומלץ לאכול בסעודות היום

המזונות שיסייעו לכם להתכונן לצום באופן מיטבי הם אלו שמסומנים עם הסמל הירוק של משרד הבריאות. מזונות אלו עשויים מחומרי גלם בסיסיים, הקרובים לדרך בריאתם, ממלאים את מאגרי האנרגיה בגוף, מאיטים את קצב ריקון הקיבה, ומגבירים את תחושת השובע. המזונות הם: דגנים מלאים חלה מקמח מלא, אורז מלא, פסטה ופתיתים מקמח מלא, קוסקוס מלא, גריסים, קינואה, בורגול, כוסמת.

חלבונים כגון  דגים (בסעודה הראשונה) עוף והודו טריים או קפואים שלא עברו עיבוד וקטניות כגון שעועית יבשה, לבנה או חומה, גרגרי חומוס מבושלים, עדשים בכל הצבעים ואפונה יבשה. אנשים שלא מורגלים לאכול קטניות, מומלץ להתנסות לאחר יום כיפור.

שומנים מומלצים- שמן זית או ממרחים ביתיים על בסיס שמן זית. אפשר גם טחינה וממרח חומוס ירקות טריים או מבושלים כסלט, תוספת, מרק או פשטידות ירקות

ממה מומלץ להימנע

הפחיתו ככל הניתן מזונות  מעובדים עם סמל אדום והימנעו ממזונות שמכילים רמות גבוהות של נתרן שגורמים לצמא כגון: אבקות מרק, רטבים קנויים כמו רוטב סויה, צילי, קטשופ, וכן מזון משימורים כגון מלפפון חמוץ, דגים מעושנים ומלוחים. תבלו במידה את המזון והפחיתו שימוש במלח. הימנעו מטיגון.

לאחר הצום

מומלץ  להתחיל בשתייה חמה או קרה. לאכול משהו קל כמו לבן או יוגורט עם פירות עסיסיים כגון אבטיח, ענבים שמספקים אנרגיה זמינה ומהירה.

לאחר פסק זמן ומנוחה ניגשים לסעודת מוצאי יו"כ. מומלץ לאכול דגנים מלאים, חלבונים וירקות. מומלץ להימנע  ממזון מטוגן או עתיר שומן. להקפיד לאכול בקצב איטי. במהלך כל הערב מומלץ להרבות בשתייה כדי להחזיר לגוף את הנוזלים שאיבד במהלך הצום.

*ההמלצות הם לאנשים בריאים בלבד, אנשים עם בעיות רפואיות וכן אנשים שנוטלים תרופות צריכים להיוועץ עם רופא ורב בקיא.

מכבי שירותי בריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד