ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
נורמליזציה בדרך

בן סלמאן בראיון היסטורי: "ההסכם החשוב ביותר מאז המלחמה הקרה, נעבוד עם כל ממשלה"

הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן, דיבר בראיון שהעניק לתקשורת האמריקאית על שלום עם ישראל, הקשר לפיגועי ה-11 בספטמבר, חשש מנשק גרעיני באיראן: "לא יכול לראות עוד הירושימה". הוא כינה את הנורמליזציה עם ישראל 'העסקה ההיסטורית הגדולה ביותר' מזה עשרות שנים

בן סלמאן בראיון היסטורי: "ההסכם החשוב ביותר מאז המלחמה הקרה, נעבוד עם כל ממשלה"
בן סלמאן בראיון צילום: צילום מסך

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, התייחס בראיון ראשון לרשת חדשות אמריקאית גדולה מאז 2019 למחלוקות שפקדו את ארצו וממשלתו בשנים האחרונות.

"סעודיה היא כל כך גדולה, אז אני די בטוח שלרוב כל אדם בעולם, במישרין או בעקיפין, יש משהו לעשות עם סעודיה", אמר בן סלמאן בראיון עם ברט באייר, המגיש הפוליטי הראשי של 'פוקס ניוז' ועורך בכיר של "דוח מיוחד עם ברט באייר".

באייר בילה שבוע בסעודיה וראיין חברי ממשלה ובעלי עסקים מקומיים לפני הראיון ההיסטורי שלו עם נסיך הכתר באי המלאכותי סינדלה, שנבנה בים האדום. באייר התייחס לחוקים השנויים במחלוקת ולתקריות שונות בסעודיה.

בראש הנושאים היה הרצח של עיתונאי וושינגטון פוסטב-2018, שה-CIA הגיע למסקנה שבן סלמאן הורה באופן אישי להרוג, העיתונאי חאשוקג'י כתב מספר מאמרים ביקורתיים על נסיך הכתר, והמודיעין האמריקני טוען כי המבצע להרוג את חאשוקג'י - בו היו מעורבים 15 אנשים שארבו ורצחו אותו בטורקיה לא יכול היה להתרחש ללא הסכמתו הישירה של בן סלמאן.

בן סלמאן אמר כי "כל מי שהיה מעורב" בהריגתו מרצה עונש מאסר. "אנחנו מנסים לעשות רפורמה במערכת הביטחון כדי להיות בטוחים שטעויות מסוג זה לא יקרו שוב, ואנחנו יכולים לראות כי בחמש השנים האחרונות שום דבר מהדברים האלה לא קרה. זה לא חלק ממה שעושה סעודיה".

הוא כינה את התקרית "טעות" שהייתה "כואבת" וכי הוא פעל לרפורמה בשיטה כדי להבטיח ש"כולם בטוחים". באייר התייחס גם לקשרים של סעודיה למתקפה ב-11 בספטמבר 2001 בה נהרגו 3000 אמריקאים באסון התאומים, שבה 15 מתוך 19 החוטפים היו אזרחים סעודים.

הוא הוסיף כי "רצח חאשוקג'י היה טעות. מנסים להבטיח שזה לא יקרה שוב. אני חש בושה לנוכח כך שמתנגד משטר הוצא להורג בגלל ציוצים בטוויטר, אבל מערכת המשפט חייבת לפעול לפי החוקים הקיימים. יש עשרות חוקים ששונו".

בן סלמאן דחה את ההאשמה שממשלתו תמכה בהתקפות, והדגיש את ההתקפות השונות שאוסאמה בן לאדן תכנן והוציא להורג נגד ערב הסעודית בשנות ה-90, והודה שבן לאדן הצליח לגייס סעודים למטרתו, אבל זה "לא עושה זאת הגיוני שהמדינה עצמה תעזור לאדם שפוגע בה באופן פעיל. אחרי זה, הוא הרג סעודים בסעודיה, הוא האויב שלנו והוא האויב של אמריקה", הדגיש בן סלמאן.

אחת הדאגות של ארה"ב היא תוכנית הגרעין של איראן, שאותה ביקש ממשל ביידן להגביל באמצעות חזרה להסכם הגרעין של עידן הנשיא אובמה. בחודש שעבר הסכים ממשל ביידן לספק לאיראן גישה לכספים מוקפאים של כ-6 מיליארד דולר למטרות הומניטריות בתמורה לחמישה אמריקאים עצורים.

בן סלמאן טען כי העסקה מציגה "צעד חיובי במשא ומתן", וכי הוא מקווה שאיראן תשתמש בכסף למטרות טובות כדי לעודד את העולם "לעשות יותר".

אבל כשנשאל על הפוטנציאל של איראן להשיג נשק גרעיני ומה זה אומר עבור ערב הסעודית, יורש העצר הצהיר בבירור שאם איראן תשיג אי פעם נשק כזה, סעודיה תצטרך להשיג אחד כזה, מסיבות ביטחוניות, לאיזון כוח".

"אנחנו מודאגים אם מדינה כלשהי תשיג נשק גרעיני: זה רע, זה מהלך רע", אמר. "הם לא צריכים להשיג נשק גרעיני כי אתה לא יכול להשתמש בו".

"כל מדינה שמשתמשת בנשק גרעיני זה אומר שהיא תנהל מלחמה עם שאר העולם", הוסיף. "העולם לא יכול לראות הירושימה נוספת. אם העולם יראה 100,000 אנשים מתים זה אומר שאתה במלחמה עם שאר העולם".

כשנשאל על המאמצים לנרמל את היחסים עם ישראל, בן סלמאן דחה גם את הדיווחים לפיהם סעודיה עצרה את המשא ומתן, והדגיש כי הם "לא נכונים".

"כל יום אנחנו מתקרבים להסכם", אמר. הוא התעקש שמדינתו תוכל לעבוד עם ישראל, לא משנה מי מנהיג את ישראל, וכינה את העסקה "העסקה ההיסטורית הגדולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה", שלדבריו תהיה מבוססת על הסכמים הקשורים לפלסטינים.

"אם תהיה לנו פריצת דרך להגיע להסכם שיתן לפלסטינים את צרכיהם ותגרום לאזור להיות רגוע, אז אנחנו הולכים לעבוד עם מי שנמצא שם", אמר, והדגיש כי אינו יכול לפרט יותר אבל הוא רוצה לראות "חיים טובים לפלסטינים".

בתשובה לשאלה אם מוכן לעשות עסקה עם נתניהו, אמר בן סלמאן כי מדיניותם היא לא להתערב במי מנהיג את המדינה, עובדים עם מי שנמצא שם. "כרגע אין יחסים עם ישראל. אבל אם היוזמה של ביידן תביא הסכם שאני מאמין שהוא ההיסטורי ביותר מאז סיום המלחמה הקרה, אז אנו נהיה ביחסים עם ישראל והם יימשכו מבלי קשר למי שינהיג את ישראל".

הוא דיבר על מערכת יחסים פסטורלית עם ביידן ושהם עובדים על מגוון של נושאים בהם השלום עם ישראל ופלסטין. עוד אמר כי ארצו מעונינת להמשיך בשת"פ צבאי נרחב עם ארה"ב, "ואתם לא רוצים לראות את זה עובר למקום אח", ברמז לאפשרות של חיזוק הקשרים עם סין.

"לא בחרנו בסין, אלא היא הציעה לתווך בינינו לבין איראן. הקשר עם איראן מתקדם טוב ומקווים שזה יימשך לטובת ביטחון ויציבות האזור. יש שעת כושר לסיים את המלחמה בתימן וצריך לנצל זאת".

יורש העצר התחמק משאלה הקשורה להשקעה של 2 מיליארד דולר בקרן של ג'ארד קושנר מקרן ההשקעות הציבורית של ערב הסעודית, האחראית על השקעת כספי משפחת המלוכה ברחבי העולם.

כשנשאל אם זה יצר ניגוד עניינים ואם משפחת המלוכה תמשוך את הכסף אם דונלד טראמפ יזכה בנשיאות מחדש, בן סלמאן התעקש ש"אם זה חוקי, מה הבעיה?"

"אם זה לא חוקי אז בהחלט אנחנו צריכים לפתור את זה, אבל אם זה חוקי, מה הבעיה?" הוא אמר.

 

מוחמד בן סלמאן סעודיה בנימין נתניהו נורמליזציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד