כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
הסערה בוועדה

רוטמן ליועמ"שית הכנסת: "בדיקת העובדות שביצעת הייתה לקויה"

חה"כ שמחה רוטמן הגיב לנזיפה של יועמ"שית הכנסת וטען: "בדיקת העובדות שביצעת הייתה לקויה". לדבריו, "אני פועל למען כבודה של הכנסת גם אם את סבורה אחרת"

רוטמן ליועמ"שית הכנסת: "בדיקת העובדות שביצעת הייתה לקויה"
שמחה רוטמן צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

אחרי הנזיפה של היועצת המשפטית של הכנסת שגית אפיק, יו"ר ועדת חוקה חה"כ שמחה רוטמן מגיב לה במכתב וכותב: "בדיקת העובדות שביצעת הייתה לקויה. אני פועל למען כבודה של הכנסת גם אם את סבורה אחרת".

רוטמן טען במכתבו כי "נציגת הנהלת בתי המשפט התייחסה לבקשה לכינוס הוועדה שהוגשה על ידי שליש מחברי הוועדה, וטענה שמניעיהם אינם ענייניים ומטרתם לפגוע באמון הציבור בבית המשפט. איני סבור שאני אמור לאפשר השתלחות שכזו בחברי כנסת על ידי עובד מדינה".

רוטמן הוסיף: "דרשתי שתחזור בה מאמירתה, והיא התעלמה מדבריי לחלוטין והמשיכה להקריא מהכתב. כאשר אמרתי לה שהיא אינה ברשות דיבור, היא המשיכה לדבר לתוך המיקרופון ולאחר שביקשתי מהסדרן להרחיק ממנה את המיקרופון, היא שבה וחטפה את המיקרופון כדי להמשיך לדבר ללא רשות דיבור".

עוד כתב רוטמן: "בניגוד לאמור במכתבך (וחבל שבדיקת העובדות שביצעת בנושא זה הייתה לקויה) ולמרות שאני סבור שהתנהלות שכזו מצדיקה הוצאתו של אדם מחדר הוועדה, במקרה הנוכחי לא הוצאתי את עו"ד חנית אברהם בכר, ולכן ממילא לא ביקשת ממני להחזיר אותה וממילא גם לא סירבתי להחזיר אותה."

לדברי רוטמן, "התגובות הרבות שאני מקבל מאנשים רבים ומגוונים על הדרישה העקבית שלי להקפיד בכבודם של חברי הכנסת, מכל סיעות הבית, כאשר עובדי ציבור מתייחסים אליהם בבוטות ובהתנשאות, גורמות לי לחשוב שאני פועל למען כבודה של הכנסת, גם אם את סבורה אחרת.

כך נהגו יושבי ראש וועדות רבים בעבר, ואני מקווה שכך ינהגו גם בעתיד, ולא יעברו לסדר היום על התנהלות של עובד ציבור הפוגע בכבודם של חברי כנסת וחברי וועדה, ובכבודה של הכנסת כולה", כך רוטמן.

כזכור, היועצת המשפטית לכנסת, עורכת הדין שגית אפיק, שיגרה אמש מכתב חריף במיוחד ליו"ר ועדת החוקה חבר הכנסת שמחה רוטמן, אחרי שסירב לאפשר לנציגת הנהלת בתי המשפט, עורכת הדין חגית אברהם-בכר, לדבר במהלך דיון ועדת החוקה מוקדם יותר היום.

אפיק כתבה לרוטמן: "ציינתי בפניך טלפונית שאני רואה בחומרה רבה התנהלות בה עובדת המדינה שהגיעה למסור את עמדת הגוף אותו היא מייצגת, מוצאת על ידך מחדר הוועדה. מתפקידו של יושב ראש ועדה לנהוג בכבוד ובממלכתיות כלפי מוזמני הוועדה. לא הייתה שום סיבה שתמנע ממנה להשלים את דבריה, וודאי שלא היה שום מקום להוציאה מחדר הוועדה".

"לפיכך, ביקשתי ממך בשיחתנו להחזירה לדיון", כתבה היועמ"שית. "השבת שאתה מסכים לכך רק אם אשוחח איתה ואבקש ממנה ראשית להתנצל בפני חברי הכנסת. משציינתי בפניך כי אין בכוונתי לעשות כן וכי זה מתפקידך כיושב ראש הוועדה להחזירה לדיון בלא תנאים מוקדמים, אמרת שלא ייתכן שאגבש עמדה מבלי שצפיתי בדיון. גם לאחר צפייה בשידור הדיון, אני סבורה שלא היה שום מקום להתייחסויותיך לנציגת הנהלת בתי המשפט ויש להצר על שלא מצאת לנכון לשנות מהתנהלותך בזמן הדיון בפרט לאחר ששוחחתי איתך".

עוד הוסיפה היועמ"שית וכתבה לו: "כשיו"ר הוועדה משתמש במשפטים כפי שנעשה היום בדיון, יש בכך משום עלבון משווע לעובדת ציבור שמסרה עמדה בשם גוף שהיא מייצגת. ודאי שאין מקום לשיח מסוג זה. השתקת עובד הציבור מלהשמיע את עמדתו, פוגעת ביעילות דיוני הוועדות ובמעמדה של הכנסת בכלל. ככל שהכנסת מבקשת שיופיעו בפניה עובדי המדינה הבכירים שיתנו תשובות תוך כדי הדיון ולא רק עמדה מן בכתב, עליה לסגל לעצמה גם כללי דיון מכבדים".

לסיום כתבה עו"ד אפיק: "אני רואה את הדברים בחומרה, ואף אביע את עמדתי בענין זה בתפקידי כיועצת המשפטית של ועדת האתיקה. אין לי אלא להביע תקווה שהתנהלות מסוג זה לא תישנה בדיוניך בעתיד".

אפיק ניהלה שיחה קשה עם חבר הכנסת רוטמן, לאחר שסילק מהוועדה, את נציגת הנהלת בתי המשפט, עורכת הדין חגית אברהם-בכר. רוטמן לא הסכים עם אפיק, אך לא התנצל. השיחה בין השניים נגמרה בטונים גבוהים וקשים. לפנייתנו מלשכתו של רוטמן טרם נמסרה תגובה.

היועמ"שית אפק הצהירה כי "לא מוציאים עובד מדינה מחוץ לחדר, גם אם נאמרים דברים שלא מוצאים חן בעינייך. אתה מייצג את הכנסת, והכנסת צריכה לקבל תשובות מנציגי הציבור, לא ייתכן שתוציא אותם. התנהלותך לא מכבדת את הכנסת".

מוקדם יותר אמש, רוטמן לא איפשר לבכר להקריא את תגובת הנהלת בתי המשפט לדיון, וביקש מהסדרנים להזיז ממנה את המיקרופון עד שתחזור בה. בהמשך איים רוטמן כי יגיש תלונה אתית נגד עורכת הדין בכר.

שמחה רוטמן שגית אפיק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד