ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
ממשלה קיצונית וגרעין

המכשולים של נתניהו בדרך לנרמול היחסים עם סעודיה

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה נתניהו מדברים על נורמליזציה בין ערב הסעודית לישראל, ושהיא קרובה מאי פעם. אך נתניהו ניצב בפני מכשולים פנימיים שעשויים לעשות את הדרך ארוכה ממה שהוא מוצגת

בן סלמאן וביידן
בן סלמאן וביידן צילום: משרד החוץ הסעודי/אורן בן חקון, פלאש 90

לאחר הריאיון ההיסטורי של מוחמד בן סלמאן בו אמר כי נורמליזציה עם ישראל היא דבר קרוב, הנה מספר מכשולים פנימיים בולטים שעומדים בפני נתניהו בדרך לנרמול היחסים עם סעודיה.

הבולט מבין הקשיים הללו הוא חוסר יכולתו של נתניהו להתחייב לעשות וויתורים לפלסטינים, והתנגדות מערכת הביטחון הישראלית לאפשר לסעודיה העשרת אורניום, כך לפי דיווחים בכליי תקשורת ישראליים. אולי מה שמקשה על העניין הוא הרכב הממשלה, שהנשיא ביידן תיאר בעבר כ"קיצונית ביותר מזה עשרות שנים".

בעוד בן סלמאן שוחח על חשיבות תוכנית הגרעין של הממלכה ופתרון הסוגייה הפלסטינית, הזירה הפוליטית הישראלית שוקקת חיים כולל הזהרות מצד חברי הקואליציה מפני נקיטת כל צעד כלפי הפלסטינים שעלול להוביל לפירוק הקואליציה שלו.

הפגישה בין ביידן לנתניהו אתמול, רביעי, נגעה בשני נושאים נוספים: תיק הגרעין האיראני, והמשבר הפנימי הישראלי לאור הרפורמה המשפטית שמובילה ממשלת נתניהו.

ניסיונות להכין את דעת הקהל הישראלית לנורמליזציה החלו מיד לאחר פגישתם של ביידן ונתניהו. ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח אמש כי נתניהו שוקל בחיוב לאשר בקשות סעודיה להעשרת אורניום, נתניהו מודאג ממה שניתן להציג במסלול הפלסטיני ומהיענות לבקשה הסעודית, שעלולה להוביל לפירוק ממשלתו, שני השרים בצלאל סמוטריץ ואיתמר בן גביר ציינו כי יסכלו כל צעד של נתינת שטחים לפלסטינים.

סמוטריץ' הוסיף כי הוא "מוכן לנקוט בצעדים הכוללים שינויים וצעדים כלכליים ואזרחיים גדולים, אך לא ויתורים טריטוריאליים".

עמוס הראל מציין ב'הארץ' כי הצד האמריקני רוצה לראות את נתניהו חובר לני גנץ, וכך ניתן גם להקפיא את תוכנית הרפורמה המשפטית, אבל גנץ עצמו מהסס בשלב זה להיכנס לקואליציה עם נתניהו.

אתמול דרשו מספר נציגי אופוזיציה מוועדת החוץ והביטחון, באמצעות מכתב ששלחו ליו"ר הוועדה, יולי אדלשטיין, לקיים ישיבת חירום של הוועדה, כדי לדון "בהשלכות הכרוכות בהסכם המתגבש עם סעודיה, הנובעות מתוכנית סעודית גרעינית אזרחית".

 

בצלאל סמוטריץ' ג'ו ביידן נורמליזציה מוחמד בן סלמאן בנימין נתניהו איתמר בן גביר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד