כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
ההבטחה והשבועה

נפטרה בשואה כשהסתתרה בבונקר: מאמצים להביאה לקבר ישראל

נכד של ניצולת שואה שמע ממנה על אחותה שנפטרה בשואה כשהסתתרה בבונקר עם עוד עשרה יהודים בחצר בית של משפחה פולנית. הסבתא סיפרה שאחותה ביקשה להביאה לקבר ישראל. כמעט 80 שנה אחרי הנכד מנסה להביא את אחות סבתו לקבר ישראל

נפטרה בשואה כשהסתתרה בבונקר: מאמצים להביאה לקבר ישראל
מקום הקבורה צילום: מאיר בולקה

מאיר בולקה, חוקר ומגלה בשנים האחרונות את מזרח אירופה ובמיוחד את פולין מספר על מקרה מיוחד, "הכי מורכב וגם הכי מרגש שנתקלתי במשך שנותי כמי שחוקר את פולין".

"הכל מתחיל בנכדה של נחמה ע"ה, ששמע ממנה על שבועתה לאחותה רבקה, שנפטרה בשואה כשהסתתרה בבונקר עם עוד עשרה יהודים בחצר בית של משפחה פולנית" סיפר מאיר.

במהלך יום השבת רבקה באותם ימים אפלים, נפטרה רבקה, ככל הנראה ממחלה. אחותה נחמה ושאר היהודים שהסתתרו ערכו הלוויה בחצר הבית לא רחוק מהבונקר.

שלושה ימים לפני מותה, רבקה שנפטרה בבונקר השביעה את אחותה בשבועה שלא קוימה עד היום: להביאה לקבר ישראל. עברו עשרות שנים, ונחמה נפטרה, אבל בהיותה על ערש דווי, סיפרה לנכדיה את סיפור השבועה של אחותה רבקה והעבירה להם את שבועתה.

שנים עברו וכולם חזרו לחייהם האישיים, מלבד נכד אחד, משה, שלא היה לו מנוח מאותה שבועה. הוא נשא את נטל השבועה על כתפיו במשך שנים עד שנתקל במאיר בולקה.

"רק מעצם הסיפור, לא יכולתי לסרב לבקשתו למצוא את קברה של רבקה" סיפר מאיר. ביום השואה האחרון, כשכולם בטקסים או במצעד החיים באושוויץ, חיפש מאיר את קברה של רבקה ע"ה, לאחר מאמצים רבים מקום קבורתה נמצא. "זכיתי להיות הראשון שהדליק נר על קברה" סיפר מאיר.

הסיפור עוד לא נגמר. "אנחנו בתהליך של אישורים לקבורה יהודית והביורוקרטיה חוגגת אבל הבטחתי בעצמי שנעשה את זה וכך יהיה" אומר מאיר. סיפור השבועה של רבקה מתפרסם עכשיו כדי לסייע לנכדה משה, לגייס מימון להעלות את גופתה של רבקה לישראל. וזו הזדמנות לקחת חלק במבצע אדיר שטרם היה כמותו בטלפון 079-6089518.

פולין מלחמת העולם השניה נאצים מאיר בולקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד