ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

קריאה ראשונה לחוק המרוכך למניעת הסתננות

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את החוק המרוכך למניעת הסתננות, לפי הוראותיו של בג"ץ • "חוק בלי שיניים"

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90

מליאת הכנסת אישרה הערב (ב') בקריאה ראשונה את הצעת חוק למניעת הסתננות ולהבטחת יציאתם של מסתננים ועובדים זרים מישראל.

מדובר בהצעת חוק ממשלתית ביוזמת משרד הפנים. 43 ח"כים תמכו בהצעה ו-20 התנגדו לה, והיא תועבר לאחת הוועדות להמשך הכנתה.

לפי ההסדר המוצע, ניתן יהיה להחזיק מסתנן במשמורת עד שלושה חודשים בלבד, כאשר ההסדר המוצע יחול רק על מסתננים פוטנציאליים שיכנסו לישראל לאחר תחילתו של החוק. בתום תקופת המשמורת יועבר המסתנן למרכז השהייה הפתוח.

בנוסף, הצעת החוק מציעה לתקן חלק מן ההסדרים שנקבעו להפעלת מרכז השהייה הפתוח, על מנת שיעמדו במבחנים שקבע בג"ץ. בין היתר, מוצעת הגבלת תקופת השהייה במרכז האמור ל-20 חודשים, קביעת חובת התייצבות אחת במרכז בסמוך לשעת סגירתו בלילה, הגבלת הוצאת הוראות שהייה לקבוצות אוכלוסייה ייחודיות, והפעלת ביקורת שיפוטית יזומה על ענישה משמעתית במרכז.

שר הפנים גלעד ארדן הציג את החוק ואמר: "ההסדר החקיקתי הייחודי החל על מסתננים בלתי מתועדים לפי החוק למניעת הסתננות, נועד לתת מענה לטיפול בתופעת ההסתננות רחבת ההיקף שעמה התמודדה ישראל בשנים האחרונות.

"השלכותיה של התופעה באות לידי ביטוי, בין השאר, בפגיעה במרקם החיים בחברה הישראלית, פגיעה בשוק העבודה, צמצום המשאבים במערכות שונות דוגמת מערכת החינוך, מערכת הבריאות ומערכת הרווחה, השמורים לאזרחי ישראל ותושביה השוהים בה כדין, וכן בהגברת הפשיעה באזורים שבהם מרוכזים מהגרים בלתי חוקיים.

"אני מודע לכך שחובתנו כמדינתו של העם היהודי גם לשמש כדוגמה ומופת בדרך שאנחנו מטפלים במהגרים, ועדיין יש לנו חובה ראשונה במעלה כלפי אזרחי מדינת ישראל ולא נוכל להתעלם בפגיעה הקשה והייחודית שנגרמת לתושבי מדינת ישראל ובראשם לתושבי דרום תל אביב.

"בעקבות התיקון הקודם חלה ירידה דרמטית בכמות המסתננים, החוק נתן את תוצאותיו ואלפי מסתננים החלו לחזור לארצות מוצאם ובכך הוקל סבלם של תושבי דרום תל אביב. לצערנו בג"ץ פסל סעיפים של החוק הקודם ונתן לנו 90 יום לתקן את החקיקה ואלה מסתיימים ב22/12. אם זה יקרה זה אומר שמתקן חולות ייסגר ואלפי מסתננים בלתי חוקיים ששוהים בו ישוחררו ולאחר מכן יהיה קשה מאוד לאתר אותם ואת המקום שבו הם נמצאים ולאכוף את החוק הקיים. לכן הממשלה מציעה לתקן את החוק ולהחליף את הסעיפים שבוטלו על ידי בית המשפט.

"ביטול החוק בפעם השנייה ע"י בג"ץ מקשה עלינו כמדינה להתמודד עם התופעה. סגירת מתקן חולות פירושה שחרור מסתננים בלתי חוקיים לרחובות ישראל ועידוד מסתננים חדשים להגיע לישראל. החובה שלנו היא גם להציע פתרונות למצוקתם של תושבי דרום תל אביב ועם כל הכבוד לבג"ץ, מילים בלבד לא יספקו פתרונות".

ח"כ אלי ישי (ש"ס), ששימש בעבר כשר הפנים אמר: "אמרתי שצריך גדר, ואמרתי שצריך חוק. הגדר לא מנעה לגמרי את כניסת המסתננים, בשנה שעברה נכנסו 45 והשנה 21. גדר לבד לא תעזור, על כל גדר יש סולם ויש מנהרות. אנשי המקצוע אומרים ש80% זה החוק ו20% זה הגדר. לפי החוק שקובע שהם יהיו במתקן רק שלושה חודשים, הממשלה אומרת שמשתלם להסתנן לכאן באופן בלתי חוקי".

ח"כ איילת שקד (הבית היהודי): "מה שהוביל אותנו למצב הנוכחי זו אוזלת היד של הפרקליטות. אדם שמגיע מאפריקה ורוצה לחיות חיים טובים יותר, בסך הכל צריך לשבת שלושה חודשים במתקן סהרונים ואחר כך יכול לצאת לעבוד. גם באירופה מדובר על שישה חודשים אבל כאן אנחנו צריכים להיות גם יותר צדיקים מהאירופאים. אני מקווה שלפחות בוועדת הפנים יתנו לחוק הזה יותר שיניים".
חוק בגץ אפריקה מסתננים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד