ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
לאחר השיעור כללי

איך יתכן שיחטא עוד? • ראש הישיבה בדברי חיזוק לערב יום כיפור

ביום רביעי האחרון מסר ראש הישיבה הגאון רבי ברוך דב פוברסקי שיחת חיזוק לאחר ה'שיעור כללי' בישיבת פוניבז' כהכנה לערב היום הקדוש. 'בחדרי חרדים' מביא את הוידאו המלא מדבריו של ראש הישיבה. צפו 

איך יתכן שיחטא עוד? • ראש הישיבה בדברי חיזוק לערב יום כיפור
הגרב"ד פוברסקי צילום: שוקי לרר

בסיום השיעור כללי שמסר ראש הישיבה הגאון רבי ברוך דב פוברסקי בישיבת פוניבז' ביום רביעי בשבוע שעבר אמר ראש הישיבה דברי חיזוק לרגל עשרת ימי תשובה והיום הקדוש. 

'בחדרי חרדים' מביא את הוידאו של ראש הישיבה שנשמעו בשקיקה על ידי מאות הבחורים. 

בדבריו אמר: "אני אגיד לכם חידוש. יש רמב"ם בהלכות תשובה, מבקשים והחזירנו בתשובה שלימה לפניך, מה זה נקרא תשובה שלימה? יש חצי תשובה? אז כתוב ברמב"ם בהלכות תשובה, תשובה אמיתית שהקב"ה יעיד עליו, כתוב הרי הוי זהיר במצווה קלה כבחמורה, למה כי עבירה גוררת עבירה, תשובה גמורה זה שהקב"ה מעיד שהוא כבר לא יחטא, אז אם אחד כעת עשרת ימי תשובה אחד רוצה רוצה להגיד תשובה גמורה, מה גמורה איך אני אעשה את זה, תחשוב הרבה הרבה והמידה תהי' שהקב"ה יעיד שהוא כבר לא יחטא אף פעם".

"ויש שאלה שכבר גדולים התחבטו בזה, אם זה תשובה שלימה אז אם ככה אם עשה תשובה שלימה איך יכול אחר כך להזיק או לגנוב, הרי הקב"ה כבר אמר שלא יגנוב עוד פעם, וממה נפשך אם באמת לא יתכן שיגנוב יותר אז כבר נתבטלה אצלו הבחירה? זה שאלה שכולם שואלים, אם כתוב ברמב"ם שתשובה היא שיעיד עליו יודע תעלומות שלא יחטא עוד, יוצא שמי שעשה תשובה שלימה, והחזירנו בתשובה שלימה לפניך, עד שיעיד עליו הקב"ה שלא יחטא עוד, אז אם כך המצב איך יתכן שיחטא עוד, אם יחטא נמצא שהקב"ה לא העיד נכון, אז זה כל גדולי ישראל התחבטו בזה מה הפשט".

"אז אני אומר פשט, יש מחלה של סרטן, סרטן זה מכה קשה מאוד, אבל בדרך כלל בודקים, אז אם בודקים עושים ניתוחים, והרופא אמר נקי, נקי לגמרי, ואחרי כמה שנים הוא שוב פעם עם סרטן, יודעים נשאר גרורות, זה הרופא לא יודע, זה נקי הוא לא רואה, אבל הגרורות ישנם, אז ממילא מי שהי' פעם חולה בסרטן אז כל הזמן כמה שנים הוא עוד מסוכן, למה, ככה אחד לא חושב יהי' לי סרטן, אבל כבר הי' לך ונשאר גרורות, אז הגרורות מתחדשים בעוד תקופה".

"זה הכוונה יעיד עליו הקב"ה, הקב"ה מעיד שאין כבר גרורות, מצד היום זה לא סיבה שיהי', יכול להיות עוד פעם, כי כל אחד יוכל לחטוא, תמיד הי' סרטן וזה נראה נקי אבל גרורות נשארו, אז אם הקב"ה מעיד שגם אין גרורות אז כבר לא יחטא מצד זה, אלא מה הוא יחטא יהי' עוד פעם, זהו זה, יש לנו פשט, גדולי ישראל עמדו על הרמב"ם הזה, אם הקב"ה מעיד אז איך אני אחטא זה לא יכול להיות, יכול להיות, אחטא עשית את זה דבר חדש, הקב"ה לא מעיד שלא תחטא, הקב"ה מעיד שהעבירה גוררת עבירה אז תשובה שלימה עושה שהעבירה הזאת נקיה לגמרי, והיא כבר לא תעשה גרורות, כן! יכול לחטוא עוד פעם, וזה תשובה שלימה".

את דבריו סיים: "וזה צריכים לבקש מהקב"ה והחזירנו בתשובה שלימה, לחשוב כל הזמן על החטא שעשיתי ואני חושב מה עשיתי מה עשיתי, ואז אם אני חושב די די והקב"ה מעיד הוא יכול להגיד אם זה באמת די, לזה מתפללים יש על מה להתפלל עשרת ימי תשובה, לזכות להגיע למדרגה כזאת, תשובה שלימה שהקב"ה יכול להעיד שמצד העבירה אני כבר לא אעבור תעשה עוד פעם דבר חדש, על זה אנחנו לא מדברים".

גמר חתימה טובה לכולם.

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד