י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הפתרון החדש לעין עצלה - משקפיים אלקטרוניים

הילד סובל מעין עצלה? טיפול חדשני ללא צורך ברטייה - משקפי ראייה אלקטרוניים המאפשרים אורח חיים רגיל ומאושרים על ידי מינהל הבריאות האמריקאי FDA

הפתרון החדש לעין עצלה - משקפיים אלקטרוניים

כ-4% מהאוכלוסייה סובלים מאמבליופיה, בעיה המוכרת כעין עצלה.

טיפול באמבליופיה ('עין עצלה') בילדים, יעיל עד גיל 10 שנים, כל עוד מערכת הראייה מתפתחת. "אם בעיית העין העצלה לא מטופלת כראוי עד גיל 10, עלולה להתפתח לקות ראייה קשה בעין העצלה והן לקות בראייה הדו-עינית. השלכה עתידית לליקוי זה עלולה להיווצר אם במהלך החיים, העין הבריאה נפגעת עקב מחלה או תאונה. למעשה, עין עצלה הינה הסיבה השכיחה ביותר לעיוורון דו צדדי במבוגרים בעולם המערבי." מסביר פרופ' אברהם שפירר, מומחה לרפואת עיניים ילדים, מנהל היחידה בבית החולים שיבא.

לדבריו, "מבחינה אנטומית העין בריאה לחלוטין, אך בעיית הראייה נובעת מקשר לקוי בין העין למוח. עין עצלה מתפתחת אצל תינוקות בדרך כלל בשל פזילה או הבדל גדול במספר בין שתי העיניים, מצב הגורם למוח לבחור רק את התמונה הברורה ולהתעלם מהתמונה הפחות ברורה שמגיעה מהעין החלשה יותר. "סיבה שכיחה פחות הינה הפרעה לתמונה הנוצרת בעין אצל התינוק, כגון במצבים של עפעף נפול (פטוזיס) או ירוד מולד".

"התעלמות המוח לאורך זמן מהתמונה שמגיעה מהעין החלשה תגרום לכך שהיא תתפתח כעין עצלה והביטוי לכך יהיה ירידה בחדות הראייה, ירידה ברגישות לניגודיות וברב המקרים היעדר של ראיית עומק. לרוב הבעיה קיימת בעין אחת, אולם כאשר התשבורת חריגה בשתי העיניים, יתכן מצב של שתי עיניים עצלות. במצב של עין עצלה, משקפי ראייה רגילים יתקנו את המספר או את הצילינדר, אבל לא יטפלו בבעיה של הקשר הלקוי בין העין למוח, מסביר ד"ר שמואל לוינגר, מומחה לרפואת עיניים, מנהל המרכז הרפואי 'עיניים'".

מתי נהוג לאבחן עין עצלה?

ד"ר לוינגר מסביר: "חשוב לערוך בדיקה עיניים לפעוטות בין גיל חצי שנה לשנה על מנת לגלות, לפחות באופן ראשוני, חשד לעין עצלה ולבעיות ראייה אחרות. האבחון נועד לבדוק הבדלים בין שתי העיניים באמצעות כיסוי כל עין בנפרד ובדיקה של העין שאיננה מכוסה. אצל ילדים גדולים בודקים חדות ראייה על-ידי מבחני סנלן (תרשימי אותיות ומספרים המבוצעים גם אצל אופטומטריסט). אצל ילדים קטנים מבוצעת הבדיקה באמצעות תרשימי תמונות ואצל תינוקות באמצעות תגובה לכיסוי העין (לתינוקות נטייה למנוע כיסוי העין הטובה, להתרגז ולבכות בשל כך). בנוסף, רופאי עיניים יערכו בדיקה יסודית של העין על מנת לבדוק האם קיימת בעיה אחרת שגורמת להתפתחות עין עצלה".

הטיפול

"על מנת לאלץ את העין החלשה, העצלה, לתפקד, נהוג לחסום את הראייה של העין החזקה.
במשך עשרות שנים, הטיפולים היחידים לעין עצלה כללו בעיקר חבישת רטייה על העין החזקה למספר שעות ביום, למשך חודשים עד שנים או שימוש בטיפות אטרופין שמטרתן לטשטש את הראייה בעין החזקה.

חבישת רטייה לחיזוק העין העצלה הוא טיפול מוכח ומקובל ואולם חוסר הנוחות, הגירוי לעור וכן תגובת הסביבה, גורמים לכך שההיענות לטיפול היא נמוכה. בעיה שנייה היא פגיעה בהתפתחות התקנית של הראייה הדו-עינית מאחר שבמשך תקופה ארוכה העין הטובה נחסמת למספר שעות ביום. הטיפול השני מבוסס על הזלפת טיפות אטרופין לעין החזקה, על מנת ליצור טשטוש ולאלץ את העין העצלה לתפקד, אולם הטשטוש גורם לסבל לאי נוחות לילד.

משקפיים אלקטרוניים לטיפול בעין עצלה
הטיפול החדשני באמצעות משקפיים אלקטרוניים – 'אמבליז', נקבע לאחר בדיקה של מומחה לרפואת עיניים לילדים. לדברי פרופ' שפירר: "למשקפיים עדשות מיוחדות (LCD), קלות במיוחד. באמצעות מנגנון אלקטרוני עדשת המשקפיים של העין הטובה הופכת לכהה מדי בפרקי זמן קבועים ע"פ המלצת הרופא - זאת על מנת לאלץ את המוח להשתמש בעין העצלה ולחזק אותה. אם יש צורך בתיקון אופטי, מוסיפים עדשה מתקנת על פי מרשם, כך צורך, כך שלמעשה הילד מרכיב משקפי ראייה, כפי שהיה עושה אם היה זקוק למשקפיים בלבד ללא עין עצלה.

יתרון נוסף נעוץ בעובדה שהמשקפיים האלקטרוניים חוסמים לסירוגין את העין לזמנים קצרים כך שלילד החסימה לא מפריעה וכמו כן לא נפגעת התפתחות הראייה הדו-עינית.

המשקפיים האלקטרוניים מהווים למעשה תחליף נוח לטיפול הוותיק באמצעות חבישת רטייה על העין החזקה או לטשטוש הראייה באמצעות מתן טיפות אטרופין."

"הפיתוח של משקפי אמבליז התבסס מתוך חשיבה של 'איך מרגיש ילד עם עין עצלה'", מסביר ד"ר
עומרי בן עזרא, הרופא שהמציא את הפטנט. לדבריו, המשקפיים, אשר אושרו ע"י מינהל התרופות האמריקאי ה- FDA וע"י ה- CE האירופאי, נבדקו במחקר השוואתי שנערך בשלושה מרכזים רפואיים: 'הדסה', 'תל השומר' ו'מאיר' ואשר פורסם בירחון המקצועי investigative ophthalmology & visual science.

על-פי התוצאות, כעבור 9 חודשים:
השיפור בראייה לרחוק היה - 3.5 שורות בממוצע (נחשב שיפור מצוין)
שיפור בראייה לקרוב חל אצל 80% מהמשתתפים
הראייה התלת-ממדית היתה טובה אצל 21% מהילדים בהשוואה ל- 8% בתחילת הטיפול

(פרופ' שפירר הינו מהמשתתפים בניסוי הקליני של המשקפיים האלקטרוניים ובעל עניין בחברה)

קישורים:
לפרטים נוספים - לחץ כאן
משקפיים פתרון רפואה אלקטרוני עין עצלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד